بنزين كلانشهرها يورو ۴ است
خودروها هم بايد يورو ۴ باشند
رييس سازمان ملي استاندارد با بيان اينكه در عمده كلانشهرها بنزين يورو ۴ توزيع ميشود، گفت: اين موضوع كه قرار بود خودروها يورو ۵ شود هم اصلاح شده و در حال حاضر طبق قانون خودروها بايد يورو ۴ باشند. به گزارش ايسنا، مهدي اسلامپناه درباره كيفيت سوخت اظهار كرد: طبق قانون در كلانشهرها بايد بنزين يورو ۴ توزيع شود كه استاندارد هم بر اين موضوع نظارت ميكند. وي افزود: اما اينكه دستگاههاي اجرايي وزارت نفت و سازمانهاي تابعه آن بايد در جهت ارتقا در حوزه حاملها، كاتاليستها، پس پالايش، پيش پالايش، كنترل آلايندگي، معيار مصرف و ... عمل كنند را شما رسانهها ميتوانيد پيگيري كنيد. اين مقام مسوول با بيان اينكه در حال حاضر در عمده كلانشهرها بنزين يورو ۴ توزيع ميشود، تصريح كرد: اما در غير كلانشهرها نميتوانم اين موضوع را تاييد كنم و بنزين يورويي نيست. اسلامپناه همچنين در پاسخ به اينكه آخرين الزام خودروسازان در اين زمينه چيست، اظهار كرد: اين موضوع مربوط به محيط زيست است. استاندارد به چيزي كه قانون درباره سوخت يورويي و خودرو تعيين كرده باشد، عمل ميكند. البته اين موضوع كه قرار بود خودروها يورو ۵ شود هم اصلاح شده و در حال حاضر طبق قانون خودروها بايد يورو ۴ باشند. وي افزود: اين اختلاف وجود داشت كه اگر خودروي يورو ۵ باشد، سوخت يورو ۵ نداريم يا اگر سوخت يورو ۵ باشد، خودروي يورو ۵ نداريم. در نهايت با همكاري محيط زيست اين موارد را انطباق دادند. اسلامپناه همچنين گفت كه هدفگذاري سازمان ملي استاندارد اين است كه فصل سرد سال آينده استاندارد نفت و گاز اجباري شود. استاندارد گازوييل هم در اولين جلسه شوراي عالي استاندارد به زودي اجباري ميشود. به گزارش ايسنا، بر اساس ماده ۴ قانون هواي پاك قرار بود كه از ابتداي سال ۱۳۹۸ فروش خودروهاي يورو ۴ ممنوع شود و خودروسازان پيش از اقدام به فروش نسبت به دريافت مجوزهاي آلايندگي و استانداردهاي يورو ۵ اقدام كنند، اما بنا بر درخواست خودروسازان اجراي اين قانون تا سال ۱۳۹۹ به تعويق افتاد. اختلافات سازمان حفاظت محيط زيست و سازمان ملي استاندارد با خودروسازان براي مدتي ادامه پيدا كرد، اما حالا بر اساس اظهارات جديد رييس سازمان ملي استاندارد به نظر ميرسد اين قانون تغيير كرده است .