• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5429 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۳۰ بهمن

مدفون شده در برف

گزارش «اعتماد» از محاصره‌شدن روستاهای کوهرنگ در برف/ ۱۱۰ خانه تخریب شده‌است

بهاره شبانكارئيان

اهالي مي‌گويند؛ حدود ۳۰ سال است كه چنين برفي را به چشم نديده بودند تا اينكه امسال به دليل بارش شديد برف در خانه‌هاي‌شان محاصره شدند. ادامه‌دار بودن اين ‌بارش‌هاي سنگين كه از ۲۲ بهمن ماه جاري آغاز شده، ارتفاع برف را در اين منطقه به بيش از سه متر رسانده كه اين شرايط براي مناطق اطراف اين شهرستان وضعيتي اضطراري ايجاد كرده و راه‌هاي شهرستان «كوهرنگ» واقع در استان چهار محال و بختياري را مسدود كرده است. كافي نبودن تجهيزات امدادي هم، مشكلات مختلفي را براي مردم اين شهرستان به وجود آورده به گونه‌اي كه اكثر خانه‌هاي روستاهاي اطراف كوهرنگ در برف مدفون شده‌اند. 

«چلگرد» مركز شهرستان كوهرنگ يكي از مناطقي است كه برخي خانه‌هايش تخريب شده است. همچنين گردنه‌هاي كوهستاني از جمله «چري و شاه منصوري» نيز به علت حجم بالاي برف مسدود هستند. 
پرويزي، شهردار شهر چلگرد اعلام كرده: «براي بازگشايي معابر نيازمند «ماشين‌آلات» هستيم و امكان ريزش سقف و تخريب خانه‌هاي قديمي زياد است.» 
خسرو كياني، مديركل مديريت بحران چهارمحال و بختياري نيز تاكيد كرده كه شهرستان كوهرنگ در وضعيت بحراني و اضطراري قرار دارد. 
به گفته برخي مسوولان هلال‌احمر چهارمحال و بختياري از ۲۲ بهمن تا ظهر چهارشنبه (۲۶ بهمن) بيش از «۳ هزار نفر» در برف و كولاك گرفتار شدند و به آنها امدادرساني شده است. 
به دنبال وضعيت بحراني اين شهرستان احمد وحيدي، وزير كشور نيز به چهارمحال و بختياري سفر كرد و درباره وضعيت كوهرنگ عنوان كرد: «حجم برف در اين منطقه بالاست. در برخي مناطق تا سه متر و در برخي مناطق ديگر كه بهمن آمده ارتفاع برف به ۲۰ متر هم رسيده است. عمليات امدادرساني در اين شهرستان شروع شده و مشكلي وجود ندارد.» 
صحبت‌هاي وزير كشور در حالي است كه نماينده ولي‌فقيه در چهارمحال و بختياري در مورد عملكرد مسوولان مي‌گويد: «مسوولان واقعيت‌ها را آن‌گونه كه هست مطرح نمي‌كنند و شرايط را خوب نشان مي‌دهند. متاسفانه حق مطلب ادا نمي‌شود و مردم اين روزها با معضل بزرگي روبه‌رو هستند. راه‌هاي بسياري در شهرستان كوهرنگ مسدود شده است و مردم نتوانستند براي خود آذوقه تهيه كنند. مشكلات به استاندار گفته شده اما مساله فراتر از استان است. در مقطعي امكانات كوتاه‌مدت دراختيار اين استان قرار داده شد اما مجدد پس گرفته شد، بنابراين ما به امكانات دايمي نياز داريم. رفع مشكلات، حمايت مسوولان كشور و تهيه امكانات را مي‌طلبد.» 
    
برخي از اهالي برعكس مسوولان نظرشان در مورد امدادرساني مساعد نيست و از گلايه‌هاي‌شان به «اعتماد» مي‌گويند. چكيده‌اي از گلايه‌هاي آنان به شرح زير است اما نام آنها نزد خبرنگار «اعتماد» محفوظ مي‌ماند. 
[…]: «از ۱۱ بهمن ماه تاكنون فقط دو روز گردنه چري (واقع در شهرستان كوهرنگ) باز بوده. حالا يك شهر و ۷۲ روستاي اطرافش درگير اين بحران شده‌اند. منطقه «بازفت» جمعيتي بالغ بر ۲۲ هزار نفر دارد و آذوقه مردم هم تمام شده. براي باز كردن راه‌ها جز يك دستگاه «لودر و بولدوزر» فرسوده هيچ ماشين‌آلات ديگري نيست تا راه‌ها را باز كند. براي همين باز كردن مسيرها به سختي و كندي انجام مي‌شود.» 
[…]: «منطقه صمصامي (واقع در شهرستان كوهرنگ) و مسيرهاي اطراف آن كه تنها راه ارتباطي به استان است با دستگاه‌هاي فعلي به هيچ‌وجه پاسخگوي نياز منطقه ما نيست و تعدادي از اين دستگاه‌ها قديمي و از كار افتاده است. اهالي نمي‌دانند بايد چه كار كنند!» 
[…]: «گردنه چري همچنان بسته است. حتي لودري كه آورده بودند، خراب شد و بولدوزر آن را بكسل كرد. وضعيت شهرستان ما بسيار بحراني است و ارتباط تمام روستاهاي بازفت با شهرستان كوهرنگ و استان چهارمحال و بختياري قطع شده. برف‌هايي هم كه اهالي از پشت بام‌هاي‌شان به كنار ساختمان‌ها ريختند، تردد را با مشكل جدي مواجه كرده است.» 
[…]: «۳۰ سال بود كه چنين برفي را نديده بوديم و اين‌ بارش برف بي‌سابقه بود. وقتي برف آمد بعضي از اهالي ترسيده بودند، چون نمي‌توانستند از خانه‌هاي‌شان بيرون بيايند و انگار همه‌مان در خانه‌هاي‌مان محاصره شده بوديم.» 

بيش از ۲۰ روستا هنوز مسيرشان مسدود است
شهباز اكبري، فرماندار شهرستان كوهرنگ در مورد وضعيت اين شهرستان به «اعتماد» مي‌گويد: «از يكشنبه هفته گذشته بارش سنگين برف شروع شد و تا الان به ‌طور ميانگين دو و نيم متر ارتفاع برف در كل شهرستان است. در بعضي از نقاط اما «چهار الي پنج متر» ارتفاع برف است. در حال حاضر كل جاده‌هاي مواصلاتي بعد از چند روز كه مسدود بودند، باز شده است. از ۱۷۰ روستا كه در معرض بارش شديد برف بودند، «۲۰ روستا» هنوز مسدود هستند و مسيرهاي ارتباطي‌شان بازگشايي نشده است. امدادگران با همكاري خود مردم مشغول برف‌روبي هستند. ارتفاع برف در سقف پشت بام‌ها به دو الي سه متر مي‌رسد. در بحث امدادرساني به برخي مناطق صعب‌العبور ناموفق مانديم ولي حدود چهار روز امداد هوايي به اين مناطق داشتيم. از ديروز هم اين امداد هوايي شروع شده است.» 
فرماندار كوهرنگ در ادامه درخصوص وضعيت بحراني كوهرنگ مي‌گويد: «يك‌سري از خانه‌ها كه بافت قديمي داشتند «تخريب» شدند يا بعضي از خانه‌ها ترك برداشتند كه اين خانه‌ها از سوي بنياد مسكن ارزيابي مي‌شوند و خساراتي به صاحب اين خانه‌ها داده مي‌شود. خدا را شكر تا به حال خسارت جاني نداشتيم اما واقعا طي سي سال گذشته چنين برفي بي‌سابقه بوده است. اينجا ما شاهد كوهي از برف هستيم. بعضي از نقاط ما زير برف دفن شدند. جاده‌هاي اصلي كه باز شد آذوقه هم به موقع به دست مردم رسيد.» 
همت بدري فرد، دهيار روستاي «دره دُر» واقع در شهرستان كوهرنگ نيز در مورد وضعيت روستاي‌شان به «اعتماد» مي‌گويد: «بارش شديد برف از شنبه شروع شد و تا ظهر چهارشنبه ادامه داشت. براي همين ارتفاع برف در شهرستان كوهرنگ به «۴متر» هم رسيد و مشكلات زيادي را براي اهالي اين شهرستان به وجود آورد. از جمله مسيرهاي «۲۲۳ روستا» مسدود شد. هنوز مسيرهاي ۳۰ روستا بازگشايي نشده است. منطقه «موگويي» كوهرنگ از آذر ماه شاهد بارش برف شديد بود و ارتباطش با مركز استان يعني شهر «چلگرد» قطع و همچنين اقلام غذايي اهالي آنجا تمام شده بود. روز جمعه (۲۸ بهمن ماه) از طريق امدادرساني به اين مناطق اقلام مورد نيازشان هم تقريبا به دست‌شان رسيد. بارش برف به قدري زياد بود كه مردم در برف‌روبي هم ماندند و نتوانستند پشت‌بام و اطراف خانه‌هاي‌شان را برف‌روبي كنند. در بعضي مناطق حدود سه متر برف روي پشت بام‌ها نشست كه اين حجم سنگين برف به سقف خانه‌ها فشار وارد كرد كه حدود «۱۱۰ خانه» بر اثر فشار وارده از برف تخريب شدند. حدود «۵۰ خانوار» هم چون امكان تخريب خانه‌هاي‌شان وجود داشت، خانه‌هاي‌شان را تخليه كردند، اما «دولت» نتوانست جايي براي اين خانوارها تهيه كند براي همين آنها به خانه‌هاي اقوام و نزديكان‌شان رفتند. در حال حاضر مشكل بزرگي كه در شهرستان وجود دارد برف‌هايي است كه كنار ساختمان‌ها و خيابان‌ها روي هم تلنبار شده و جايي براي مابقي برف‌روبي ساختمان‌ها نگذاشته است.» 
محسن ابراهيمي، مسوول روابط عمومي مركز مديريت حوادث و فوريت‌هاي پزشكي استان چهارمحال و بختياري نيز درباره وضعيت بحراني اهالي اين شهرستان به «اعتماد» مي‌گويد: «در حال حاضر از شهرهاي مختلف به كوهرنگ امدادرساني شده است. مسيرهاي اصلي بازگشايي شده ولي مسيرهاي روستايي هنوز نه… بيمارهايي كه با اورژانس تماس گرفتند يك جورايي توانستيم به آنها دسترسي پيدا كنيم. مثلا در اين ميان يك پسر بچه دچار «تشنج» و يك «زن باردار» برايش مشكل پيش آمد كه آنها را با بالگرد به بيمارستان منتقل كردند. البته اين پسربچه از قبل هم دچار تشنج مي‌شد، شايد اين‌بار ترس باعث شد كه تشنج كند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون