• ۱۴۰۳ يکشنبه ۷ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5429 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۳۰ بهمن

بازخواني پرونده عزل رييس فدراسيون در سالگرد اين اتفاق

مدعيان نجات چه بر سر فوتبال آوردند؟

از فاجعه مشهد تا سرافكندگي در جام جهاني

علي ولي‌اللهي

۲۸ بهمن ۱۴۰۰ و درست چند روز بعد از صعود زودهنگام ايران به جام جهاني، اعضاي هيات رييسه فدراسيون فوتبال در اقدامي عجيب كه هنوز به‌طور كامل رمزگشايي نشده است با ادعاي نجات فوتبال، حكم عزل موقت شهاب‌الدين عزيزي‌خادم كه در اسفند ۱۳۹۹ به رياست فدراسيون فوتبال رسيده بود را امضا كردند. در سالگرد اين اتفاق كه براي نخستين‌بار در ورزش ايران رخ داد، به بازخواني آن پرونده و همچنين عملكرد اعضاي هيات رييسه كه راي به عزل موقت رييس فدراسيون دادند و در ادامه اجازه ندادند او در مجمع فدراسيون حاضر شود و از خودش دفاع كند، مي‌پردازيم. كساني كه تا چند روز قبل از ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ در انواع و اقسام مصاحبه‌ها از رييس فدراسيون و عملكرد كل مجموعه با قدرت دفاع مي‌كردند و در فاصله چند روز رفتاري كاملا عكس در پيش گرفتند. 

چه شد؟
روز ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ نامه‌اي با امضاي چهار نفر از اعضاي هيات رييسه وقت يعني احسان اصولي، ميرشاد ماجدي، بهرام رضاييان و مهرداد سراجي خطاب به شهاب‌الدين عزيزي‌خادم منتشر شد. در اين نامه كوتاه آمده بود: به استناد بند ماده ۳۴ اساسنامه فدراسيون فوتبال، از جنابعالي درخواست مي‌شود تا با رعايت مهلت قانوني مذكور در اين ماده و ساير شرايط اساسنامه نسبت به تشكيل جلسه هيات رييسه فدراسيون اقدام فرماييد. دستور جلسه: ۱- عزل رييس فدراسيون، ۲- انتصاب سر‍پرست فدراسيون.
در فاصله چند روز بعد برخي اعضاي هيات رييسه در رسانه‌هاي رسمي حاضر شدند و گفتند مدارك و مستنداتي از اقدامات خلاف رييس فدراسيون جمع‌آوري شده و بر اساس اينها كه مجموعه 43 مورد مي‌شود، قرار است عزل موقت صورت بگيرد. از جمله اصلي‌ترين محورهاي تخلفات ادعايي رييس فدراسيون: پرداخت پاداش‌هاي بي‌حساب و كتاب، دور زدن مجلس در تصويب اساسنامه فدراسيون، ارتباط با جادوگر (!)، حذف استقلال و پرسپوليس از ليگ قهرمانان آسيا و همكاري با يك شركت اسراييلي در آوردن VAR بود.
در روز ۲۷ بهمن شهاب‌‌الدين عزيزي‌خادم در نامه‌اي به حسن كامراني‌فر دبيركل وقت فدراسيون فوتبال نوشت جلسه‌اي كه قرار است برگزار شود بدون مستندات است و برگزاري‌اش بلامحل. در واقع رييس فدراسيون اعلام كرد قرار نيست اين جلسه را برگزار كند. با اين حال طبق شنيده‌هاي خبرنگار روزنامه اعتماد كامراني‌فر در آن مقطع به عزيزي‌خادم اطمينان مي‌دهد كه اين جلسه فرماليته است و «دوستان مي‌خواهند صرفا دور هم جمع شوند و گپ بزنند».
در نهايت روز ۲۸ بهمن جلسه مذكور برگزار و در فاصله چند دقيقه خروجي آن منتشر شد: تمام اعضاي هيات رييسه فدراسيون فوتبال راي به عزل موقت شهاب‌الدين عزيزي‌خادم دادند. شهره موسوي، احمدرضا براتي، احسان اصولي، بهرام رضاييان، ميرشاد ماجدي، طهمورث حيدري، مهرداد سراجي و خداداد افشاريان آن نامه را امضا كردند. 
با ذكر اين نكته كه تصميم نهايي را بايد مجمع فدراسيون فوتبال بگيرد. گرچه در ارديبهشت سال بعد با يك اتفاق عجيب ديگر همين اعضاي هيات رييسه پرونده عزيزي‌خادم را به كميته اخلاق بردند و با محروميت دو ساله او عملا شانس حضور در مجمع را نيز از رييس عزل شده گرفتند كه اين خودش داستاني مجزاست. 
بعد از عزل موقت عزيزي‌خادم ابتدا اعلام شد مهرداد سراجي به عنوان سرپرست موقت فدراسيون منصوب شده اما ساعتي بعد رسما اعلام شد ميرشاد ماجدي اين سمت را برعهده گرفته است. ماجدي تا شهريور ۱۴۰۱ كه در انتخابات به مهدي تاج باخت در اين سمت باقي ماند. 
در تمام طول اين پروسه آنچه تعجب‌برانگيز به نظر رسيد، سكوت وزارت ورزش بود كه هيچ موضعي اتخاذ نكرد. حميد سجادي در آن مقطع با اين تز كه وزارت در امورات فدراسيون دخالت نمي‌كند پاي خود را كنار كشيد. هر چند هم قبل از آن اتفاق و هم بعد از آن مشخص شد كه وزارت چندان هم بي‌ميل به تاثيرگذاري در مناسبات فوتبال نبوده و صرفا در همان يك مورد روي استقلال فدراسيون مصر بوده!
عزل تصميم چه كسي بود؟
در تمام روزهاي پس از آن و تا پايان سال بحث داغ فوتبال ايران دلايل بركناري رييس فدراسيون فوتبال بود. اعضاي هيات رييسه مدام در رسانه‌ها اعلام مي‌كردند اين اقدام بر اساس مستندات صورت گرفته و به زودي اين مستندات منتشر مي‌شود. اتفاقي كه در يك‌سال گذشته رخ نداده است. تنها موارد مشخص شده از آن زمان اين بود كه حذف سرخابي‌ها به دليل اهمال مديران دو باشگاه و با راي مستقيم كنفدراسيون فوتبال آسيا صورت گرفته بود، تمام پرداختي‌ها تصويب هيات رييسه را داشته، ارتباط با جادوگر يك شايعه بود و در بحث اساسنامه، فيفا واقعا مستندات فدراسيون در مورد تصويب را پذيرفته بود و ضمنا قرار هم نبود مجلس دور زده شود. ضمنا در پرونده VAR نيز طبق راي دادگاه رييس وقت فدراسيون تبرئه شد. 
در اين ميان بحث ورود نهادهاي بيروني در اين تصميم پررنگ و پررنگ‌تر شد تا جايي كه داريوش مصطفوي، رييس اسبق فدراسيون در تلويزيون يكي از نهادهاي خارج از فوتبال را عامل اين تصميم دانست. ايشان در گفت‌وگويي كه اوايل امسال با روزنامه اعتماد داشت گفت هيچ كدام از نهادها، چه داخل فوتبال و چه خارج از فوتبال در ملاقات با او هيچ مستنداتي ارايه نداده‌اند. همين مسائل باعث شده است عزل عزيزي‌خادم از رياست فدراسيون فوتبال همچنان به عنوان يك معما در نزد افكار عمومي باقي بماند. عزيزي‌خادم در اين رابطه در مصاحبه‌اي كه دي ماه امسال با خبرآنلاين انجام داد در مورد شب قبل از آن جلسه براي عزل موقت گفت: «يكي از آنها كه معرفتش از بقيه بيشتر بود، آمد و گفت تحت فشار است. شب آمد و من را ديد. از ترسش دوتا ماشين عوض كرده بود. به من گفت جلسه فردا را نيا. من گفتم اتفاقا اولين نفر مي‌آيم. براي چه من نبايد بيايم؟ من فوتبال ايران را از يك ويرانه به سطح اول آسيا رساندم. جرم من چيست؟ گفت ما تحت فشار هستيم و مي‌لرزيد. 3-2 تا ماشين عوض كرده بود و صورتش را هم پوشانده بود.» رييس سابق فدراسيون فوتبال بعدا در يك برنامه تلويزيوني به اين نكته اشاره كرد كه دو كارشناس خارج از فوتبال در عزل او نقش داشتند و از مقامات خواست با اين دو نفر برخورد كنند! 
عملكرد اعضاي هيات رييسه فدراسيون فوتبال در يك‌سال گذشته
مهرداد سراجي 
مهرداد سراجي يكي از چهره‌هاي اصلي در پروژه عزل رييس فدراسيون فوتبال و يكي از چهار نفري كه نامه اوليه را امضا كردند، بود. او در آن مقطع مديرعامل باشگاه سايپا بود كه سوداي رياست فدراسيون فوتبال را در سر مي‌پروراند. او بعد از عزل عزيزي‌خادم به مدت نيم ساعت، دست‌كم در رسانه‌ها سرپرست فدراسيون بود تا وقتي كه خبر آمد اين سمت به ميرشاد ماجدي رسيده. شنيده‌ها مي‌گويند همان نهادهاي خارج از فوتبال دستور اين جابه‌جايي را دادند. مهرداد سراجي بعد از آن ماجرا به عنوان مديرعامل باشگاه سايپا، تيمي كه سابقه قهرماني در ليگ برتر را داشت و حضور در آسيا را هم تجربه كرده بود، عملكردي فاجعه‌آفرين داشت و در زمان مديريت او سايپا به دسته پايين‌تر سقوط كرد! اين تيم در دسته دو هم وضعيت مطلوبي نداشت تا اينكه سراجي از سمت خود در باشگاه سايپا بركنار شد. اعضاي مجمع فدراسيون فوتبال در شهريور ۱۴۰۱ صلاحيت او را براي حضور در هيات رييسه بار ديگر مورد بازبيني قرار دادند و او با راي قاطع به دليل سوء عملكرد از فدراسيون هم رفتني شد. 
ميرشاد ماجدي 
ميرشاد ماجدي در زمان رياست شهاب‌الدين عزيزي‌خادم رييس كميته جوانان بود و در اي‌اف‌سي هم با معرفي فدراسيون سمت داشت. ميرشاد ماجدي بعد از عزل به عنوان سرپرست فدراسيون معرفي شد و تقريبا كمي بيشتر از ۶ ماه اين سمت را در اختيار داشت. آنچه از دوران ۶ ماهه حضور ماجدي در راس فوتبال ايران به جا مانده يكي ماجراي اتفاقات بازي ايران و لبنان در مشهد است. اتفاقي كه آبروي فوتبال ايران را در جهان برد و بازتاب بسيار بدي در رسانه‌هاي خارجي پيدا كرد. آن بازي با اصرار يكي از اعضاي هيات رييسه و با موافقت سرپرست فدراسيون به مشهد منتقل شد و آن افتضاح به بار آمد. پرونده ديگر بحث بازي دوستانه ايران و كانادا بود. تيم ملي ايران قرار بود در راستاي آماده‌سازي خود يك بازي دوستانه با كانادا در آن كشور انجام دهد كه در واپسين لحظات از سمت طرف كانادايي لغو شد. فدراسيون فوتبال با وجود ادعا در مورد گرفتن غرامت از طرف كانادايي هيچ اقدامي صورت نداد و در نهايت تيم ملي را در گرم‌ترين روزهاي سال به كمپ قطر برد! در آن مقطع رسانه‌هاي كانادايي به ليست عجيب درخواست ويزا كه از طرف فدراسيون داده شده بود، اشاره كردند و گفتند تعداد زيادي از افراد بدون ارتباط به فوتبال در اين فهرست ديده مي‌شوند. از ديگر نكات كارنامه ماجدي مي‌توان به رفتار زشت با دراگان اسكوچيچ كه هر روز خبر اخراجش در رسانه‌ها منتشر مي‌شد، وضعيت بد آماده‌سازي تيم ملي و دودستگي شديدي كه در تيم به وجود آمد، اشاره كرد. ماجراي ضبط صحبت‌هاي اينفانتنيو در جلسه با رييس فيفا نيز دسته گل ديگري بود كه در آن مقطع به آب داد. ماجدي در نهايت در انتخابات شهريور ۱۴۰۱ به راحتي قافيه را به تاج باخت.
احسان اصولي 
يكي از مناقشه‌برانگيزترين چهره‌هاي مديريتي در فوتبال ايران كه تقريبا در تمامي حاشيه‌هاي بزرگ رد پايش ديده مي‌شود. او بعد از اقدام موثر در بركناري عزيزي‌خادم سخنگوي فدراسيون فوتبال شد. در كارنامه‌ اصولي فهرست بلندي از اشتباهات و اقدامات سوال‌برانگيز وجود دارد. او به عنوان رييس هيات فوتبال استان خراسان رضوي يكي از متهمان اصلي نابودي تيم‌هاي مشهدي در ليگ از جمله شهرخودرو به حساب مي‌آيد. از زمان حضور او در راس فوتبال مشهد تيم‌هاي فوتسال شهر نيز كه سابقه بسيار خوبي داشتند در معرض سقوط قرار گرفته‌اند. بخش مهمي از فاجعه مشهد در فروردين ۱۴۰۱ به عملكرد احسان اصولي به عنوان عضو هيات رييسه و رييس هيات فوتبال استان خراسان برمي‌گردد. در يك ماه گذشته بحث پرونده فوتبال پايه مشهد نيز رسانه‌اي شد كه در نهايت به دستور بازداشت يك مربي متخلف انجاميد. در آن پرونده از دو جهت هيات فوتبال دخيل بود. يكي اينكه گفته شد تيم بدون مجوز در مسابقات حضور داشته و ديگري اينكه خانواده‌هاي شاكي در نخستين قدم هيات فوتبال را در جريان قرار دادند ولي اصولي و همكارانش بعدها مدعي شدند از طريق رسانه‌ها متوجه ماجرا شدند. صلاحيت احسان اصولي در خرداد ۱۴۰۱ از طرف مجمع به چالش كشيده شد، اما او با وجود ۴۸ مخالف در مجمع و تنها ۳۱ موافق به شكل ناپلئوني در هيات رييسه ابقا شد. (در پروسه راي‌گيري براي عزل اعضاي هيات رييسه در مجمع بايد دوسوم آرا ثبت شود). در واقع اگر تنها دو نفر ديگر به عزل او راي داده بودند، اصولي امروز ديگر جايي در فوتبال ملي نداشت. 
بهرام رضاييان 
حضور بهرام رضاييان در هيات رييسه فدراسيون فوتبال هنوز سوال‌برانگيز است، چراكه او به عنوان نماينده مديران باشگاه‌ها در اين سمت حضور دارد در حالي كه اصلا مديرعامل هيچ باشگاهي نيست. رضاييان پيش از اين مديرعامل باشگاه پارس جنوبي جم بود. او دو فصل قبل در ابتداي ليگ تيم پارس جنوبي جم را ترك يا به قول رسانه‌هاي محلي به حال خود رها كرد و در انتهاي فصل اين تيم سقوط كرد.  احمدرضا براتي
عضو حقوقي هيات رييسه است كه طبق شنيده‌ها مغز متفكر پروژه بركناري عزيزي‌خادم از منظر مسائل قانوني بود. براتي نيز در خرداد ۱۴۰۱ توسط مجمع به چالش كشيده شد و همانند اصولي با راي ناپلئوني در هيات رييسه باقي ماند. ۴۷ نفر از اعضاي مجمع موافق بركناري او بودند و تنها ۳۳ نفر موافق ادامه حضور او. براتي با سه راي ديگر از هيات رييسه كنار مي‌رفت. اما يكي از عجيب‌ترين اقدامات در كارنامه براتي اصلا مربوط به فوتبال نمي‌شود! در شهريور ۱۴۰۱ خبرگزاري‌هاي داخل ايران نامه تعليق ۴ ساله فدراسيون جودوي كشور را منتشر كردند كه در آن امضاي احمدرضا براتي عضو هيات رييسه فدراسيون فوتبال به عنوان يكي از داوران دادگاه حكميت ورزش وجود داشت! خبرگزاري مهر نوشت: «احمدرضا براتي داور ايراني دادگاه حكميت ورزش كه هم‌اكنون عضو هيات رييسه فدراسيون فوتبال است، يكي از سه داوري است كه محروميت چهار ساله جودو ايران را تاييد كرده است. نكته جالب و تعجب‌برانگيز آن است كه چرا يك ايراني بايد در ميان داوران اين پرونده باشد و جاي سوال دارد كه چرا همان ايراني حكم محروميت ايران را تاييد و امضا مي‌كند؟» 
شهره موسوي، طهمورث حيدري و خداداد افشاريان 
شهره موسوي، نايب‌رييس زنان فدراسيون فوتبال در زمان حضور شهاب‌الدين عزيزي‌خادم بود. در دوران او و رياست عزيزي‌خادم بود كه تيم ملي فوتبال زنان ايران بعد از يك دوره خروج از رنكينگ فيفا توانستند براي نخستين‌بار جواز حضور در جام ملت‌هاي آسيا را به دست آورند. با اين حال موسوي كه از امضاكنندگان عزل موقت عزيزي‌خادم بود، مدتي بعد به واسطه ارتباط با يك پرونده ارز ديجيتال با تعداد شاكيان بسيار زياد راهي زندان شد و در نهايت مدتي قبل از فدراسيون فوتبال كنار گذاشته شد. طهمورث حيدري ديگر فردي است كه به خاطر نقش‌آفريني در بركناري موقت عزيزي‌خادم به مجمع كشانده شد. تقريبا نصف اعضاي مجمع مخالف ادامه حضور او در هيات رييسه بودند، اما او توانست در اين سمت باقي بماند. او سه دوره رييس هيات فوتبال استان چهارمحال و بختياري بوده و در اين مدت فوتبال اين منطقه هيچ پيشرفتي نداشته است. او دربهمن ۱۴۰۰ براي سومين دوره پياپي در سمت خود ابقا شد. نفر آخر يعني خداداد افشاريان به عنوان رييس كميته داوران فدراسيون فوتبال ديگر فردي است كه راي به بركناري رييس سابق فدراسيون داد. در مورد عملكرد او در حيطه تخصصي‌اش چيز زيادي نمي‌توان گفت جز اينكه كافي است دعواهاي فوتبال ايران رصد شود. دعواهايي كه بالغ بر ۹۰ درصدش به مساله داوري برمي‌گردد. چندي پيش نويد مظفري داور بازنشسته فوتبال ايران در گفت‌وگو با «اعتماد» افشا كرد كه يكي از دلايل ضعف داوري استفاده كميته داوران از تعداد بسيار زياد داور براي مسابقات ليگ برتر است و اين كار نيز براي راي جمع كردن در انتخابات‌ هيات‌هاي فوتبال صورت مي‌گيرد. البته در ۱۲ بهمن سازمان بازرسي در نامه‌اي به خداداد افشاريان اعلام كرد به دليل عدم سكونت در استان كهگيلويه و بويراحمد اجازه حضور در انتخابات هيات فوتبال استان را ندارد.
حسن كامراني‌فر
كامراني‌فر به عنوان دبيركل فدراسيون فوتبال هم در عزل موقت عزيزي‌خادم نقش تعيين‌كننده‌اي داشت هم در حواشي انتخابات فدراسيون در شهريور ۱۴۰۱. كامراني‌فر در شب برگزاري انتخابات شهريور ۱۴۰۱ در نامه‌اي اظهار داشت كه انتخابات لغو شده اما صبح حرف خود را پس گرفت و انتخابات برگزار شد! او با آمدن مهدي تاج از سمت خود استعفا داد و از آن موقع روزه سكوت گرفته. اين در حالي است كه كامراني‌فر بايد توضيحات زيادي در مورد پروسه عزل موقت عزيزي‌خادم، بي‌توجهي به نامه‌هاي رييس قبلي فدراسيون از جمله نامه‌اي كه عزيزي‌خادم در خرداد ۱۴۰۱ و پيش از برگزاري مجمع مبني بر غيرقانوني بودن ممنوعيت حضورش خطاب به او نوشته بود، پاسخ دهد. همين‌طور در مورد پروسه تاييد صلاحيت تاج و انتخابات پرحاشيه تابستان امسال. 
تاج آمد!
مهدي تاج در شهريور ۱۴۰۱ به رياست فدراسيون فوتبال رسيد. آن هم در شرايطي كه هنوز افكار عمومي سوال مي‌كرد: «تكليف پرونده ويلموتس چه شد؟» با اين حال او به شكل عجيبي از فيلتر تاييد صلاحيت نامزدها عبور كرد كه خودش حاشيه‌هاي بسياري داشت. اخيرا قوه قضاييه اعلام كرده پرونده تاج و همكارانش در ماجراي قرارداد ويلموتس به اتهام تضييع وجوه بيت‌المال و تصرف غيرمجاز در منابع ملي در حال بررسي است و فعلا در تاريخ هفتم آذر سال جاري در ۱۰ بند نقص تحقيقات انجام گرفته و براي رفع نقص به دادستاني عمومي و انقلاب تهران اعاده شده است. اين يعني هر لحظه ممكن است عليه رييس فدراسيون حكمي صادر شود كه او ديگر نتواند به رياست فدراسيون فوتبال ادامه دهد. ضمن اينكه اين سوال هم پيش مي‌آيد كه اگر پرونده تاج مفتوح و در حال بررسي بوده او چطور توانسته براي انتخابات فدراسيون فوتبال تاييد صلاحيت شود؟ جدا از اينها همچنان پرداخت بدهي هنگفت به ويلموتس هم لاينحل مانده. تاج در ابتداي ورود به فدراسيون گفت اين پول از محل درآمدهاي ايران در فيفا پرداخت مي‌شود كه مخالفت جدي افكار عمومي را در پي داشت. همچنين شنيده شده نامه‌اي كه تاج در اين زمينه به فيفا زده تاييديه هيات رييسه را نداشته است. 
به عملكردهاي مديريتي مهدي تاج بايد نتايج تيم ملي فوتبال در جام جهاني قطر را هم اضافه كرد. در فاصله يك ماه مانده به جام جهاني نيمكت تيم ملي ايران با تصميم تاج به كارلوس كي‌روش سپرده شد. اقدامي كه صورت گرفت تا مثلا ايران نتايج قابل دفاعي در قطر بگيرد. هزينه فسخ قرارداد با اسكوچيچ به اضافه حقوق ماهي ۵۰ هزار دلاري براي كي‌روش به گردن فوتبال ايران افتاد تا يوزها بتوانند براي نخستين‌بار از گروه خود صعود كنند، اما نتيجه چه شد؟ ثبت بدترين شكست تاريخ ايران و آبروريزي بين‌المللي با ۶ تايي شدن مقابل انگليس و باخت برابر امريكا كه مهم‌ترين بازي قرن بيست‌ويكمي ايران بود. مهدي تاج از آذر ۱۴۰۱ كه تيم از جام جهاني برگشته، تيم ملي را به امان خودش رها كرده و هنوز براي انتخاب سرمربي بعدي تيم ملي دست دست مي‌كند. در حالي كه مسابقات جام ملت‌هاي آسيا در پيش است و همه رقباي ايران در بالاترين سطح آمادگي قرار دارند. 
در اين اواخر مهدي تاج در مورد واكنش به تحريف نام خليج فارس توسط مقامات كنفدراسيون فوتبال آسيا و رييس فيفا هم حسابي مورد انتقاد مردم و اهالي رسانه قرار گرفت. بعد از اينكه اينفانتينو و فيفا چندين بار از نام جعلي براي خليج فارس در شبكه‌هاي اجتماعي استفاده كردند، رييس فيفا در يك جلسه كه تاج هم حضور فيزيكي داشت رسما واژه جعلي براي خليج فارس را به زبان آورد و در حالي كه تصور مي‌شد اين‌بار ديگر رييس فدراسيون فوتبال ايران واكنش سريع و مقتضي ارايه مي‌دهد، اما تاج ترجيح داد، سكوت كند. يكي از مجريان تلويزيون در مورد سكوت تاج روي آنتن زنده گفت: «حفظ صندلي براي بعضي‌ها مهم‌تر از منافع ملي است.»
فوتبال نجات داده شد؟
اعضاي هيات رييسه فدراسيون فوتبال به همراه برخي نفرات خارج از سيستم ورزش در كنار آنهايي كه دنبال به دست آوردن منافع از دست رفته خود بودند، در تاريخ ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ با بهانه بهبود عملكرد فدراسيون دست به عزل موقت رييس سابق فدراسيون زدند. البته شهاب‌‌الدين عزيزي‌خادم خودش مي‌گويد من رييس قانوني فدراسيون هستم. به هر حال تنها چيزي كه در اين يك‌سال محقق نشده، بهبود اوضاع فوتبال است. چه زماني كه نهاد فدراسيون با سرپرست موقت اداره مي‌شد چه حالا كه تقريبا ۶ ماه از آمدن مهدي تاج گذشته. همين عملكرد باعث شده برخي نهادهاي نظارتي در كشور نسبت به عملكرد فدراسيون فوتبال حساسيت بيشتري به خرج دهند. در همين زمينه يك منبع آگاه به خبرنگار روزنامه اعتماد گفته است كه احتمالا طي بازه زماني نزديك در آينده دوباره فدراسيون شاهد تغييرات گسترده‌اي خواهد بود. آن‌طور كه مشخص شده گزارش‌هاي زيادي به دست مقامات نظارتي رسيده و احتمالا برخي چهره‌هاي شاخص ديگر نتوانند به فعاليت خود ادامه دهند. به عنوان مثال در همين زمينه روز چهارشنبه هفته گذشته خبرگزاري فارس اطلاع داد كه گزارش تخلفات بازي ايران و لبنان در مشهد به دست رييس‌جمهور رسيده و با خاطيان برخورد صورت گرفته است. با اين حال همان‌طور كه در شماره روز پنجشنبه «اعتماد» اشاره شد، اين برخوردها هنوز جنبه رسمي پيدا نكرده و در ادامه اتفاقات ديگري رخ خواهد داد. در كنار همه اينها بايد به اين نكته اشاره كرد كه هنوز شهاب‌الدين عزيزي‌خادم دست به اقدام قانوني براي آنچه طي يك‌سال گذشته بر او رفت، نزده است. او چندي پيش تاكيد كرد كه روند بركناري‌اش كاملا غيرقانوني بوده و او اين حق قانوني را براي خودش محفوظ مي‌داند كه در مراجع قضايي بين‌المللي دست به شكايت بزند. 
فوتبال ايران در روزهاي پيش رو و سال آينده آبستن اتفاقات تازه‌اي خواهد بود كه نشانه‌هايش از همين حالا كاملا پيداست. با اين حال تنها اميدواري اهالي فوتبال اين است كه مجموعه تغييرات فضا را به سمت مثبت شدن پيش ببرد نه اينكه مثل بار قبل عده‌اي دور هم جمع شوند و به يك‌باره تصميمي شخصي بگيرند كه نه به فوتبال كمك كند نه به منافع ملي. 

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون