• ۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5429 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۳۰ بهمن

آيا ناپولي مي‌تواند بزرگان اروپا را به چالش بكشد؟

ترجمه: هانيه فرهادي‌نيك

هر بار قرعه‌كشي ۱۶ تيم آخر ليگ قهرمانان قبل از كريسمس انجام مي‌شود، اين هشدار هميشه به گوش مي‌رسد: تا ماه فوريه صبر كنيد، چراكه وضعيت تيم‌ها با پايان مرحله گروهي ممكن است متفاوت باشد؛ نوسانات، آسيب‌ديدگي، تغييرات مديريتي و نقل‌ و انتقالات ژانويه مي‌تواند روي تيم‌ها تاثير بگذارد.
مرحله حذفي ليگ قهرمانان از روز سه‌شنبه هفته گذشته آغاز شد. وضعيت فعلي يوسي‌ال امسال در سال‌هاي گذشته خيلي كم اتفاق افتاده و رقابت نسبت به يك دهه گذشته بازتر به نظر مي‌رسد.
نبايد فراموش كرد كه تنها يك فصل ديگر از مدل فعلي ليگ قهرمانان باقي نمانده است. اين در حالي است كه سلطه اقتصادي ليگ برتر بر ساير ليگ‌ها و عزم جياني اينفانتينو براي ادامه حضور در جام جهاني باشگاه‌هاي جهان ممكن است درنهايت منجر به بحث‌هاي جدي در مورد ساختار مالي ليگ قهرمانان شود. در اين بين پيشنهاد سوپرليگ 80 تيمي هم هست.
هيچ كس نمي‌تواند مطمئن باشد كه اين اتفاق چگونه و چه زماني رخ خواهد داد اما يكي از نتايج احتمالي، از بين رفتن سلطه ليگ برتر است. در عين حال، اسپانيا، كه به تازگي بسيار قدرتمند شده است، براي اولين‌بار از زمان تصويب فرمت فعلي در سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۴، تنها يك نماينده از خود را در بين ۱۶ تيم پاياني مي‌بيند. اتفاقي كه پيش از اين تنها دو بار رخ داده بود. 
اما در پس كلان‌نگري‌ها، همچنان غيرقابل پيش‌بيني بودن اساسي فوتبال نهفته است: اينكه فوتبال همچنان در برابر فشار مقاومت مي‌كند.
امسال دو باشگاه كه به عنوان بهترين ليگ‌هاي اروپا شناخته مي‌شوند، حتي در ليگ قهرمانان اروپا هم حضور ندارند، آرسنال از صعود بازمانده و بارسلونا حذف شده است. 
بايرن مونيخ، صدرنشين بوندس ليگا با اولين چالش واقعي خود در داخل كشور از سال 19-2018 مواجه هستند. پاري سن ژرمن ممكن است در صدر جدول ليگ دسته اول قرار داشته باشد اما همچنان رو به افول است.
در بين صدرنشينان سري آ، ناپولي، درخشان بازي مي‌كند اما به قلمروي ناشناخته‌اي وارد شده. آنها هرگز از يك‌هشتم ليگ قهرمانان يا جام اروپا فراتر نرفته‌اند. آنها سه‌شنبه مقابل اينتراخت بازي مي‌كنند.
فلورنتينو پرس در دفاع از سوپرليگ اروپا مدعي است كه رئال مادريد تنها در ۹ ديدار با ليورپول ملاقات داشته است و مي‌گويد مي‌توانيد فينال فصل گذشته را در ۱۶ بازي تكرار كنيد!
براي پي اس جي هميشه اين سوال پيش مي‌آيد كه آيا تيمي كه در فرانسه به راحتي روي تخت نشسته مي‌تواند خود را براي يك بازي كاملا متفاوت مقابل تيم‌هاي قدرتمند آماده كند؟ 
بايرن نيز با كسب ۱۰ قهرماني پياپي در بوندسليگا با مشكل مشابهي دست و پنجه نرم مي‌كند. اين نشان مي‌دهد كه برتري آنها تا چه حد كامل بوده است كه ۷ تساوي و يك شكست در ۱۹ بازي اول اين فصل آنها يك ضربه بزرگ محسوب مي‌شود. بالا رفتن از بين 16 تيم آخر بسيار خوب است، اما مشكل باشگاه و مربي آنها، جوليان ناگلزمن، موفقيت در مراحل پاياني ليگ قهرمانان بوده است.
رئال مادريد در سال‌هاي اخير دچار نوسان شده و تنها ۴ بازي از ۹ بازي اخير خود را برده است، اما اين موضوع ممكن است مهم نباشد؛ عملكرد آنها در ليگ قهرمانان اغلب منطق‌هاي فوتبالي را به چالش كشيده است. فصل گذشته، آنها در دوره قبل مقابل پي اس جي، چلسي و منچسترسيتي در مرحله حذفي قرار گرفتند و باز هم راهي براي پيروزي پيدا كردند. 
در اين بين سيتي همچنان محبوب كساني است كه با آمار سر و كار دارند اما آنها نيروي ويرانگر گذشته نيستند. شايد پپ گوارديولا در تصميم خود مبني بر كنار گذاشتن كانسلو توجيه شده باشد، اما با كوين دي بروين، روبن دياس، آيمريك لاپورت و فيل فودن كه اين روزها همه ستاره‌هاي نامطمئن هستند، حداقل مي‌توان گفت كه سيتي در حال ورود به شرايط غيرمنتظره‌اي است و چه كسي مي‌داند كه اتهامات ليگ برتر عليه آنها چه تاثيري مي‌تواند داشته باشد؟ آيا آنها تحريك خواهند شد يا بازيكنان كم‌كم به اين فكر خواهند افتاد كه براي ادامه به تيم ديگري بروند؟
چلسي تيم بزرگي دارد كه در حال سقوط است درحالي كه تاتنهام صدرنشين است و اينتر و ميلان از ناپولي فاصله دارند. بوروسيا دورتموند در داخل كشور در وضعيت خوبي قرار دارد اما به نظر مي‌رسد نه آنها و نه لايپزيگ از آن قدرت مشخص براي به چالش تيم‌هاي ديگر برخوردار نيستند. همچنين بنفيكا كه در مرحله گروهي به اندازه كافي خوب بازي كرد تا همه به چشم يك تيم خوب به آنها نگاه كنند، انزو فرنتس ستاره خود را به چلسي واگذار كرده است.
با اين شرايط ناپولي را به عنوان تنها تيم واقعا قوي فرم مناسب دارد مي‌توان نام برد. گرچه بايد به ياد آورد كه فوتبال تا چه حد غيرقابل پيش‌بيني باقي مي‌ماند و اين غيرقابل پيش‌بيني بودن تا چه حد در جذابيت آن موثر است.منبع: گاردين

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون