آيا بورس به همين زودي دست به اصلاح قيمت زد؟
در روز پرنوسان بازار سهام ، شاخص كل پس از ريزش ابتدايي درنهايت با افزايش 4 هزار و 840 واحدي نسبت به روز كاري قبل تا سطح يك ميليون و 809 هزار و 141 واحد بالا آمد. ارزش خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي بازار نيز براي دومين روز پياپي منفي بود و 547 ميليارد تومان سرمايه خرد از بورس خارج شد كه نسبت به روز گذشته افزايش 93 درصدي داشته است. بورس درحالي ديروز به كار خود پايان داد كه افزايش ضعيف نماگر اصلي بورس، اين سوال را به وجود آورد كه آيا زمان اصلاح قيمتها پس از دو روز جهش تاريخي به همين زودي فرا رسيد؟ بورس دو روز گذشته، بيش از ۸،۵درصد رشد كرده بود، اما روز گذشته و از همان ابتداي معاملات، روند معاملات به سمت افزايش عرضه حركت كرد. شاخص هموزن نيز كه نمايش بهتري از كليت بازار سهام دارد، با كاهش ۰،۳۶درصدي همراه شد تا نشان دهد كه اكثر گروههاي كوچك، امروز فروشنده قدرتمندتري نسبت به خريداران داشتند. شاخص هموزن به نوعي زيرمجموعه شاخص كل بازار سرمايه است. سهام بزرگ و كوچك هر كدام نسبت به مقياس خود تاثير در شاخص ميگذارند. در شاخص كل هموزن تمامي شركتها به يك ميزان و با يك وزن در عدد شاخص تاثيرگذار هستند و اين مساله نماي كلي روند سهم در روز را نشان ميدهد. اين شاخص ميتواند معياري براي بازدهي بازار سرمايه باشد. به هر حال بخشي از صعود تاريخي بورس را بايد به موضوع جهشهاي قيمتي در بازار ارز مرتبط دانست. شركتهاي بورسي بيش از بازار آزاد با نرخهاي مركز مبادله ارز و طلا خود را مطابقت ميدهند كه طي يك هفته گذشته نرخ ۲۸۵۰۰ تومان اين مركز به بيش از ۳۷۴۰۰ تومان رسيده است، بنابراين همين عددها هم براي اين شركتها تهديد بزرگي محسوب نميشوند. يك خبر ديگر هم ديروز سهام گروههاي خودرويي را بهتر كرد و آن عرضه خودرو در بورس كالا بود كه توسط مجلس در جريان رسيدگي به بودجه سال آينده مصوب شد. براساس اين مصوبه، خودروسازان ميتوانند از اين پس با نرخي مبني بر عرضه و تقاضا و نزديك به حاشيه بازار محصولات خود را به فروش برسانند كه قطعا ميتواند صورتهاي مالي آنها تغييرات چشمگيري را ايجاد كند. از اينرو به نظر ميرسد كه چالش شركتهاي خودرويي در بورس براي سال آينده كمتر شود و حتي همين امسال نيز رونق در سهام خودرويي بالا باشد.