پمپ بنزينها شلوغ شد
از 27 فروردين ماه، طرح جمعآوري كارتهاي سوخت آزاد جايگاهداران در تهران آغاز شد تا به موجب اين طرح، حدود 70درصد كارتهاي آزاد جمعآوري شده و به جاي وجود كارت آزاد به ازاي هر نازل در جايگاهها، به ازاي هر سكو، كارت آزاد در جايگاهها وجود داشته باشد. اين طرح كه با هدف ترغيب مردم به استفاده بيشتر از كارت سوخت شخصي براي سوختگيري با نرخ آزاد بنزين (بنزين 3000 توماني) به اجرا رسيده و پيش از اين، در ديگر استانها نيز اجرايي شده بود، در روزهاي اوليه اجرا، مردم را در پايتخت با چالشهايي مواجه كرده است. ازجمله اين مشكلات، ميتوان به سردرگمي بسياري از مصرفكنندگان كه كارت سوخت شخصي ندارند اشاره كرد. اتفاقي كه منجر به شلوغي جايگاههاي عرضه بنزين در يكي، دو روز گذشته شده است. البته اين اقدام دولت را ميتوان به نوعي «هُل دادن» مصرفكنندگان به سمت خريد بنزين با قيمت بالاتر نيز ديد. در حال حاضر بخش بزرگي از مصرفكنندگان به هر دليلي ترجيح ميدهند سوخت سهميهاي خود را در كارتهاي خود ذخيره كنند و با كارت سوخت جايگاهها بنزين بزنند. اما با جمعآوري كارت سوخت جايگاهداران، شهرونداني كه خودرو دارند براي سوختگيري مجبورند ابتدا سهميه بنزين 1500 توماني خود را مصرف كنند و پس از اتمام اين سهميه اندك (60 ليتر در ماه) بنزين را 2 هزار تومان گرانتر از بنزين سهميهاي بخرند. در واقع با اقدام جديد دولت براي جمعآوري كارت سوختها، مردم مجبورند پس از اتمام بنزين ارزانتر، با بنزين گرانتر سوختگيري كنند. حالا در اين معادله دولت ميتواند فقط دست به اصلاح قيمت بنزين آزاد بزند و با اين كار، درآمد بيشتري از محل فروش بنزين
به دست بياورد. خبرگزاري تسنيم در بازديدي ميداني از جايگاههاي عرضه بنزين گزارش داده: برخي جايگاههاي عرضه سوخت كه اغلب جايگاههايي بزرگ و با تعداد بالاي مراجعه مردمي هستند، در مراجعه خبرنگار ما به عنوان فردي كه كارت سوخت شخصي به همراه ندارد و نيازمند استفاده از كارت آزاد جايگاه هست، اعلام كردند كه هيچ كارت سوخت آزادي در جايگاه وجود ندارد. در اين جايگاهها، مردمي كه به هر دليل كارت سوخت شخصي به همراه نداشتند، دچار سردرگمي شده و در نهايت مجبور به ترك جايگاه و رفتن به جايگاهي ديگر به اميد دسترسي به كارت آزاد جايگاهدار براي دريافت بنزين شدند. متصديان اين قبيل جايگاهها، مدعي شدند كه تمامي كارتهاي آزاد آنها توسط بازرسان شركت ملي پخش فرآوردههاي نفتي جمعآوري شده و هنوز كارت آزاد جديدي كه قرار بود بهازاي هر سكو دراختيار جايگاهها باشد، به آنها تحويل نشده است. البته جايگاههايي هم هستند كه بهازاي هر سكو يك كارت آزاد دراختيار داشتند و بدون مشكل، اين كارتها را دراختيار متقاضيان قرار ميدانند. در بين جايگاههايي كه مورد مراجعه قرار گرفتند، برخي جايگاهها هم بودند كه در وهله اول عنوان ميكردند كارت آزادي دراختيار ندارند، اما وقتي با خواهش و درخواست مكرر برخي متقاضيان درخصوص اينكه نياز به بنزين دارند و كارت شخصي نيز به همراه ندارند مواجه ميشدند، كارتي دراختيار آنها قرار ميدادند.
با انجام اين گزارش ميداني، 2 نكته و احتمال بهنظر ميرسد:
1. جمعآوري كارتهاي آزاد جايگاهداران بهصورت منظم صورت نگرفته و در برخي جايگاهها، هيچ كارت آزادي براي سوختگيري وجود ندارد؛ در صورت صحت اين احتمال، شركت ملي پخش فرآوردههاي نفتي موظف است، اسامي و آدرس جايگاههايي كه كارت سوخت آزاد دارند را طي اطلاعيهاي به مردم اعلام كند تا كساني كه كارت سوخت شخصي ندارند، در مراجعه به جايگاههاي عرضه، دچار سردرگمي نشوند.
2. اين احتمال وجود دارد كه تمامي جايگاههاي عرضه، كارت آزاد دراختيار داشته باشند، اما اينكه كارتي دراختيار متقاضيان قرار نميدهند ناشي از تخلف جايگاهدار باشد. در صحتسنجي اين احتمال، همين بس كه برخي كارگران جايگاههاي عرضه، از تصور افزايش قيمت بنزين در روزهاي آتي صحبت ميكردند؛ اما در شرايطي كه هيچ تصميمي مبني بر افزايش نرخ بنزين در دولت وجود ندارد، ممكن است اين تصور اشتباه، موجب شده باشد كه برخي جايگاهداران با تخلف آشكار، به دنبال حفظ سهميه موجود بنزين 3000 توماني در كارتهاي آزاد خود باشند؛ در صورت صحت اين احتمال، ورود نهادهاي نظارتي و بازرسي به اين تخلف، ضروري است. آنچه مشخص است، برخي جايگاههاي عرضه سوخت در نقاط مختلف تهران، در پي اجراي طرح جمعآوري و كاهش تعداد كارتهاي آزاد جايگاهها، در مراجعات مردمي كه هنوز منتظر صدور كارتهاي سوخت المثني خود هستند يا كارت سوخت شخصي خود را به همراه ندارند، از ارايه كارت آزاد خودداري ميكنند و حل اين مساله كه چالشي براي مردم ايجاد كرده، نيازمند ورود عاجل مسوولان امر در شركت ملي پخش فرآوردههاي نفتي و صنف جايگاهداران سوخت كشور است.