• ۱۴۰۳ جمعه ۲۷ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5467 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۵ ارديبهشت

از گوشه و كنار موسيقي

درخشش يك آهنگساز ايراني

هفته‌اي كه گذشت در دنياي موسيقي ايران اتفاقات مختلفي رخ داد، در ابتدا بپردازيم به درخشش آهنگساز ايراني كه موفق به دريافت جايزه بين الملي موسيقي آكادميا شد. قطعه «هيچ آشنا» به آهنگسازي رضا علي‌آبادي و تهيه‌كنندگي استوديو هفدانگ، برنده جايزه بين‌المللي موسيقي آكادميا در بخش موسيقي جهاني (World Music) از كشور امريكا شد. در اين اثر كه رضا علي‌آبادي علاوه بر نوازندگي، آهنگسازي آن را نيز انجام داده ۲۰ نفر از شاگردانش در قالب گروه جامي نيز او را همراهي كردند. موزيك‌ويديوي اين قطعه كه آبان‌ماه سال ۹۹ و در دوره كرونا با تهيه‌كنندگي و كارگرداني هفدانگ توليد و منتشر شده بود، در زمان انتشارش نيز با استقبال خوب و گسترده‌اي روبه‌رو شد. خانه موسيقي ايران در اين رابطه نوشته رضا علي‌آبادي سومين ايراني است كه پس از عليرضا قرباني و پويا سرايي اين جايزه را برنده شده است. جوايز موسيقي آكادميا به استعدادهاي برتر موسيقي از سراسر جهان اختصاص دارد. هر ماه تيم اجرايي اين مجموعه، صدها موسيقي ارسالي در هر سبك را بررسي مي‌كند تا برترين‌هاي موسيقي را شناسايي و انتخاب كند. رضا علي‌آبادي كه از اعضاي كانون مدرسان خانه موسيقي ايران است، به همراه گروهش در تابستان سال گذشته دو شب در تالار وحدت در قالب گروه‌نوازي و تكنوازي به اجرا پرداخت كه با استقبال خوبي از سوي علاقه‌مندان به موسيقي‌اش مواجه شد. همچنين او چهار اثر ويديويي با نام‌هاي «قيام عشق»، «ملك دل»، «هيچ آشنا» و تكنوازي تنبور را در دو سال گذشته به صورت بين‌المللي به تهيه‌كنندگي و كارگرداني استوديو هفدانگ منتشر كرده است .


«گام كوچك» در ارمنستان
همچنين خانه موسيقي از برگزاري چهارمين دوره جشنواره موسيقي «گام كوچك» ويژه كودكان و نوجوانان از تاريخ يكم لغايت بيستم ماه ژوئن سال ۲۰۲۳ (برابر با ۱۱ الي ۳۰ خرداد ماه سال ۱۴۰۲) در شهر واقارشاپات استان آرماوير جمهوري ارمنستان خبر داده است. آن‌طور كه گفته شده مهلت ارسال درخواست علاقه‌مندان براي شركت در چهارمين دوره اين جشنواره از روز دهم فوريه تا پايان روز پنجم ماه مه‌۲۰۲۳ (برابر با ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ الي ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲) است و علاقه‌مندان براي شركت در اين رويداد مي‌‌توانند اطلاعات كامل‌تر را از طريق آدرس ايميل به نشاني littestep.competition@gmail.com دريافت كنند.


درگذشت ستاره 25 ساله كره‌اي
«مون‌بين» ستاره كي‌پاپ و يكي از اعضاي گروه موسيقي «آسترو» در گذشت. ايسنا به نقل از گاردين، نوشته كه شركت سرگرمي «فنتجيو» روز پنجشنبه از درگذشت‌ «مون‌بين» (Moonbin) ستاره كي‌پاپ و عضو گروه «آسترو» در ۲۵سالگي خبر داد. رسانه‌هاي كره جنوبي به نقل از پليس اعلام كرده‌اند كه «مون‌بين» روز چهارشنبه بدون علايم حياتي در آپارتمانش واقع در سئول پيدا شده است. شركت «فنتجيو» با انتشار پيامي در صفحه توييتر نوشت: «مون‌بين، يكي از اعضاي «آسترو» در نوزدهم آوريل به‌طور غيرمنتظره دنياي ما را ترك كرد و به ستاره‌اي در آسمان تبديل شد.» در اين بيانيه‌ هيچ اطلاعاتي درباره دليل درگذشت «مون‌بين» ارايه نشده است. «مون‌‌بين» علاوه بر اينكه يكي از اعضاي گروه «آسترو» بود با گروه فرعي به نام «مون‌بين و سانها» نيز اجرا داشت. او پيش از اينكه در فوريه ۲۰۱۶ به «آسترو» ملحق شود به عنوان بازيگر و مدل فعاليت داشت. با انتشار خبر درگذشت اين هنرمند، موجي از پيام‌هاي اندوه‌بار طرفداران او در فضاي مجازي منتشر شد. در سال‌هاي اخير خبر درگذشت چندين ستاره جوان كي‌پاپ نيز از جمله «گو هارا» منتشر شده است. در سال ۲۰۱۸ نيز «مين‌وو»، يكي از اعضاي گروه موسيقي «صد درصد» در ۳۳سالگي در خانه‌اش درگذشت. در سال ۲۰۱۷ نيز «كيم جونگ هيون» خواننده اصلي گروه موسيقي «شايني» كه مشكوك به خودكشي بود در ۲۷سالگي درگذشت. ستاره‌هاي كي‌پاپ در سنين جوان و اغلب در اواسط نوجواني توسط آژانس‌ها انتخاب مي‌شوند و تحت كنترل شديد زندگي كرده و روزهاي‌شان را براي تمرين‌هاي سنگين موسيقي و رقص صرف مي‌كنند. كره جنوبي يكي از بالاترين آمارهاي خودكشي در جهان را دارد و بر اساس آمارهاي اخير دولت، خودكشي يكي از اصلي‌ترين دلايل مرگ افراد زير ۴۰ سال اين كشور است.


معرفي برندگان  «جايزه‌ رضا كروريان»
مسابقه‌ آهنگسازي موسيقي الكتروآكوستيك «جايزه رضا كروريان» برگزيدگان هفتمين دوره خود را شناخت. ايلنا گزارش داد كه اسامي برگزيدگان هفتمين دوره از مسابقه‌ آهنگسازي موسيقي الكتروآكوستيك «جايزه رضا كروريان» ۱۴۰۱ اعلام شد. مسابقه آهنگسازي موسيقي الكتروآكوستيك «جايزه رضا كروريان» سال گذشته براي هفتمين بار برگزار شد. اين مسابقه از سال ۱۳۹۵ توسط گروه موسيقي «يارآوا» و نشر موسيقي معاصر پايه‌گذاري شد و طي سال‌هاي گذشته، دانشگاه تهران، دانشگاه هنر، دانشگاه موسيقي، تئاتر و رسانه هانوفر، كنسرواتوار لوئيجي كروبيني فلورانس و دانشگاه ارسطو تسالونيكي نيز براي برگزاري آن همكاري كرده‌اند.  هفتمين دوره‌ اين مسابقه با همكاري دانشگاه هنر تهران برگزار شد. آثار منتخب علاوه بر اجرا، به صورت سي‌دي منتشر مي‌شوند. سه نفر اول مسابقه، علاوه بر جايزه نقدي و انتشار اثرشان، تنديس برنز اثر هنرمند مجسمه‌ساز گلي توكلي را نيز دريافت مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون