• ۱۴۰۳ شنبه ۲۸ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5468 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۶ ارديبهشت

اين بازي متفاوت است آقاي بايدن

جو بايدن، رييس‌جمهور ايالات متحده اين‌بار براي پيروزي در انتخابات رياست‌جمهوري با چالش‌هاي جديدي روبه‌رو است. به گزارش اعتمادآنلاين به نقل از رويترز، درحالي كه جو بايدن، رييس‌جمهور ايالات‌متحده، خود را براي يك نبرد سنگين براي انتخاب مجدد آماده مي‌كند، واقعيت‌هاي رقابت در سال 2024 و تفاوت با سال 2020 -در اوج همه‌گيري ويروس كرونا- چالش‌هاي جديدي را  پيش روي او قرار مي‌دهد. جو بايدن دموكرات مي‌گويد كه دوباره نامزد پست رياست‌جمهوري مي‌شود و در نظر دارد به زودي اين خبر را رسما اعلام كند. در سال 2020، بايدن به دليل شيوع كوويد-19 كه بر بيشتر جنبه‌هاي زندگي امريكايي‌ها ازجمله مبارزات انتخاباتي او با دونالد ترامپ تاثير گذاشت، توجه چنداني را به خود جلب نكرد. در آن دوره درحالي كه ترامپ در راهپيمايي‌هاي بزرگ سخنراني مي‌كرد، اما بايدن بيشتر مبارزات انتخاباتي‌اش را عملا از زيرزمين خانه‌اش پيش مي‌برد و تا حد زيادي از حضور در جمعيت براي كاهش خطر ابتلاي خود به ويروس كرونا پرهيز كرد. اين وضعيت اين‌بار تغيير خواهد كرد. كمپين‌هاي انتخاباتي با ظاهر شدن در رستوران‌ها، حضور فيزيكي در كارخانه‌ها و سالن‌ها با حضور جمعيت قابل توجهي از مردم و سلفي گرفتن با آنها رونق پيدا خواهد كرد. كنوانسيون دموكرات‌ها در شيكاگو به جاي آنلاين، حضوري خواهد بود. بايدن كه در سن ۸۰ سالگي مسن‌ترين رييس‌جمهور تاريخ ايالات‌متحده است، همزمان با حضور در اين كمپين‌ها بايد وظايف روزانه‌اش را هم به عنوان رييس‌جمهور به نحو احسن انجام دهد.


چالش سن آقاي  رييس‌جمهور
جمهوري‌خواهان در اين بازه زماني به‌دقت نشانه‌هايي از تغيير برنامه‌هاي جو بايدن و احيانا كنسل شدن آن را پيگيري خواهند كرد تا ثابت كنند كه سن به مانعي در مسير پيشبرد صحيح مبارزات انتخاباتي او تبديل شده و بالطبع او را به گزينه‌اي نامناسب براي ادامه حضور در كاخ سفيد تبديل كرده است. اسكات ريد، استراتژيست جمهوري‌خواه در اين باره مي‌گويد: «اين كاملا تكان‌دهنده است كه بايدن فكر مي‌كند كه مي‌تواند از عهده دور دوم رياست‌جمهوري در كاخ سفيد برآيد حالا از وجود ابهام در موفقيت او در به پايان رساندن همين دوره اول حضورش در كاخ سفيد بگذريم. دونالد ترامپ كه خود را نامزد شركت در انتخابات كرده 76 سال سن دارد. پاسخ بايدن به نگراني‌ها در مورد سن و نامزدي مجدد اين بود كه مي‌توانيد به عملكرد من نگاه كنيد. كاخ سفيد براي نشان دادن كارآمدي و كارايي او به سابقه دستاوردهايش در قانونگذاري در دوره نخست اشاره مي‌كند. كارن فيني، استراتژيست دموكرات در اين باره مي‌گويد: «برنامه سفر گسترده، معياري براي سنجش توانايي يك نامزد براي انجام كار نيست. قطعا جمهوري‌خواهان سن جو بايدن را به بهانه‌اي براي انتقاد از او تبديل مي‌كنند. ما اين را مي‌دانيم. بنابراين تمركز بايد روي موثرترين راه براي ارتباط برقرار كردن با مردم و راي‌دهندگان باشد. براي رسيدن به اين مقصود طبيعتا يكي از راه‌ها برگزاري رويدادها و سفرهاي حضوري است اما ممكن است نوآوري‌هاي ديگري نيز وجود داشته باشد.»


ضرورت تعريف  ابتكارهاي  جديد
دستياران كمپين انتخاباتي بايدن كمپين 2020 او را باتوجه به گسترش كرونا با ابتكارهايي همراه كردند كه بعضا موفق هم بود. برخي از نوآوري‌ها به عنوان يك موفقيت درنظر گرفته شدند، از جمله جمع‌آوري كمك‌هاي مالي مجازي كه بدون نياز به سفرهاي پرهزينه انجام شد. اما ابتكاري ديگر بحث‌برانگيزتر بود، از جمله ممنوعيت چند ماهه استفاده از روش مراجعه حضوري و در كوبيدن توسط داوطلبان كمپين و حضور هميشگي بايدن در زيرزمين خانه‌اش كه تبديل به سوژه‌اي شده بود كه رقيب به دقت آن را زيرنظر داشت. مگ بوستروم، يكي از بنيانگذاران شركت ارتباطات استراتژيك مي‌گويد كه حضور فيزيكي بيشتر بايدن در ميان راي‌دهندگان مي‌تواند اين‌بار به كمك او بيايد. فقط به وضعيت پيش آمده در جريان سخنراني سالانه بايدن نگاه كنيد. زماني كه جمهوري‌خواهان شروع به نواختن او كرده بودند او مستقيما با آنها به مبارزه پرداخت.اما مسائل ديگري ازجمله مديريت او در اقتصاد ممكن است شانس رييس‌جمهور فعلي را در مسير مبارزات انتخاباتي تحت تاثير قرار دهد، فورد اوكانل، استراتژيست جمهوري‌خواه، با اشاره به هرج و مرج دوران رياست‌جمهوري ترامپ گفت: «جذابيت راي دادن به بايدن در سال 2020 به نوعي تصور عجيب بازگشت به حالت عادي بود. امروز مشكل بايدن اين است كه او در دوره نخست در قدرت بوده و همه‌چيز غيرعادي است، به خصوص در مورد اقتصاد و تورم.»


نگراني‌هاي  اقتصادي
بايدن در ژانويه 2021، درست زماني كه واكسن‌هاي كوويد در حال پخش شدن بود، به قدرت رسيد و شرايط اقتصادي به تدريج در اوايل دوران تصدي او پس از شوك تعطيلي‌هاي سراسري عادي شد. اما امريكايي‌ها نگران يك ركود بالقوه هستند و بايدن ممكن است گرفتار قرار گرفتن در سمت اشتباه چرخه اقتصادي رو به جلو در سال 2024 شود، زيرا بيكاري احتمالا با كاهش رشد، بالا ماندن نرخ‌هاي بهره و بالا ماندن تورم بالاتر از سطوح قبل از همه‌گيري كرونا افزايش مي‌يابد. انتظار مي‌رود ترامپ كه قبلا نامزدي مجدد خود را اعلام كرده و مي‌تواند دوباره رقيب بايدن باشد، از راهبردي كه در سال‌هاي 2016 و 2020 با راهپيمايي‌هاي بزرگ متعدد براي نيرو بخشيدن به پايگاه خود استفاده كرد، پيروي كند. اما او ابتدا بايد در رقابتي طاقت‌فرسا براي نامزدي جمهوري‌خواهان پيروز شود -چيزي كه بايدن، به عنوان رييس فعلي بدون مخالفت عمده در داخل حزبش، با آن مواجه نخواهد شد. جو لستينگي، استراتژيست دموكرات گفت: «ما به آتش‌بازي و راهپيمايي رنگارنگ نياز نداريم. ما به قدرت و اعتقاد به ارزش‌هاي خود و پايداري براي دور نشدن از اين ارزش‌ها نياز داريم.» لستينگي با تمجيد از مهارت بايدن در سياست سنتي «خرده‌فروشي» گفت: «فكر مي‌كنم او از پس اين كار بر خواهد آمد. اگر فرصتي پيدا كنيد كه در يك محيط كوچك صميمي با او باشيد، او مي‌تواند تفاوت بزرگي در نگاه شما به توانايي‌هايش ايجاد كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون