• ۱۴۰۳ جمعه ۲۷ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5473 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۱۲ ارديبهشت

برخلاف مصوبه سقف 25 درصدي اجاره مسكن

اجاره‌بها در برخي مناطق تهران 150 درصد بالا رفت

دبير اتحاديه مشاوران املاك تهران اظهار داشت: مسكن در طول چند سال گذشته آنقدر گران شده كه اين وام ۱۰۰ ميليون توماني در تهران جوابگو نيست و نمي‌تواند بخش قابل توجهي از عدد رهن را پوشش دهد و از سوي ديگر مستاجر براي دريافت اين وام بايد هفت خوان رستم را پشت سر بگذارد و در نهايت هم بهانه‌اي براي نپرداختن اين وام به مستاجر متقاضي پيدا مي‌كنند و مستاجر هم قيد آن را مي‌زند.
سعيد لطفي درباره بسته حمايتي دولت و وزارت راه و شهرسازي براي مستاجران و الزاماتي كه در اين بسته بايد در نظر گرفته شود از جمله سقف وام وديعه مسكن اظهار داشت: تاكنون هيچ جزيياتي از بسته حمايتي دولت از مستاجران براي تابستان امسال اعلام نشده، اما واقعيت اين است كه بسته‌هاي سال‌هاي گذشته جوابگوي نياز‌هاي مستاجران نبود و نتواست كمكي به رفع مشكل مستاجران كند.
وي ادامه داد: دخالت دولت در قالب بسته حمايتي مستاجران نه تنها كمكي به مستاجران نكرد بلكه بازار را ملتهب‌تر هم كرد به‌طوري‌كه با تعيين سقف ۲۵ درصدي افزايش اجار‌ه‌بها خود عامل گراني در بازار اجازه مسكن شد و در واقع اين امكان را به مالكان داد تا ۲۵ درصد اجاره را گران كنند در حالي كه برخي از موجران و مالكان قصد افزايش اجاره تا اين سقف را نداشتند.
دبير اتحاديه مشاوران املاك تهران تاكيد كرد: از سوي ديگر همين ميزان سقف افزايش ۲۵ درصدي هم رعايت نشد و دولت ضمانت اجرايي آن را نداشت و در بازار نظارتي نشد به‌طوري كه در برخي از مناطق شاهد افزايش ۱۵۰ درصدي اجاره هم بوديم، اما مستاجر نتوانست اين ممنوعيت که دولت اعمال كرده بود را در مرجعي پيگيري و دنبال كند و اساسا مالكي كه قصد افزايش اجاره‌بها را داشت به اين ممنوعيت افزايش بيشتر از ۲۵ درصد توجهي نداشت.
لطفي درباره وام وديعه در بسته حمايتي گفت: مسكن در طول چند سال گذشته آنقدر گران شده كه اين وام ۱۰۰ ميليون توماني در تهران جوابگو نيست و نمي‌تواند بخش قابل توجهي از عدد رهن را پوشش دهد و از سوي ديگر مستاجر براي دريافت اين وام بايد  هفت‌خوان رستم را پشت سر بگذارد و در نهايت هم بهانه‌اي براي نپرداختن اين وام به مستاجر متقاضي پيدا مي‌كنند و مستاجر هم قيد آن را مي‌زند.
وي افزود: اجاره‌بها تابعي از قيمت مسكن است و هر چه مسكن گران‌تر شود به همان ميزان اجاره هم افزايش پيدا مي‌كند و در سال گذشته شاهد افزايش قابل توجهي قيمت مسكن بوديم و به‌طور قطع ديگر وام ۱۰۰ ميليون توماني وديعه مستاجران جواب نمي‌دهد.
دبير اتحاديه مشاوران املاك با بيان اينكه حداقل وام وديعه مستاجران امسال بايد سه برابر شود، اظهار داشت: در افزايش سقف وام آن چيزي كه بايد در نظر گرفته شود سقف بازپرداخت و اقساط آن است و نبايد با افزايش سقف وام، رقم اقساط آن براي قشر مستاجر بالا برود.
لطفي تاكيد كرد: خانواري كه علاوه بر ساير هزينه‌هاي معيشتي هر سال بايد اجاره‌بهايي فراتر از نرخ تورم را بپردازد ديگر پس‌اندازي براي رهن نخواهد داشت بنابراين دولت بايد از طريق وام قدرت پرداخت رهن مستاجر را افزايش دهد، اما موضوع مهم رقم اقساط بازپرداختي است كه نبايد با بهره متعارف و بالاتر از متعارف بانكي حساب شود، اما همواره بانك‌ها به فكر جيب خودشان بودند و دسترسي مستاجران هم به اين وام كمتر شده است.
دبير اتحاديه مشاوران املاك تهران با انتقاد از مواضع دولت درباره مشاوران املاك و اثرگذاري آنها در افزايش قيمت مسكن و اجاره گفت: سوال من از دولت اين است كه اگر مشاوران املاك هيچ درصدي به عنوان كميسيون دريافت نكنند، مسكن گران نمي‌شود؟ دولت آدرس غلط ندهد عامل گراني مسكن و اجاره‌بها موضوعات ديگري است و در نهايت مالك است كه بر اساس شرايط اقتصادي نرخ را تعيين مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون