عبور از سد بزرگ خاكي در هلند
محمد نيكوفر
امروز توانستم از روي سد بزرگ آفسلويتدايك عبور كنم. برايم مهم بود تا اين سد بزرگ و مهم را از نزديك ببينم. اين سازه نه با امكانات پيشرفته مهندسي امروز كه با امكانات محدود سالهاي ركود بين دو جنگ جهاني اول و دوم ساخته شده است. جاده 32.5 كيلومتري روي اين سدي كه روي دريا ساخته شده است، استان هلندشمالي را به استان فريزلند متصل مينمايد. با ساخت اين سد نه تنها ورود سيل به اين منطقه كنترل ميشود، نيز استان فريزلند را از انزوا خارج کرده است. از اين طريق امكان خشكاندن زمينهاي زيادي را به هلنديها داده است تا بتوانند به سطح زيركشت كشاورزي و ايجاد مناطق جديد مسكوني خويش بيفزايند. ساخت اين سد بين سالهاي 1927 تا 1932 انجام شده است. شهرهايي نيز بعد از جنگ جهاني دوم وي اين مناطق خشكشده ساخته شدهاند، از جمله آلمره و لليستات. (مناطق سبزرنگ روي نقشه، آن مناطقي هستندكه با ساختهشدن اين سد به مساحت خشكي كشور هلند افزوده شدهاند. مناطق نارنجيرنگ شهرهاي جديدي هستند كه در دهه 60 و 70 ميلادي ساخته شدهاند.)
خوشبختانه در روز موعود باراني و نيز توفاني نبود. من قبلا پيشبيني هواشناسي را بررسي كرده بودم تا به هنگام عبور با دوچرخه دچار مشكل نشوم. اما چيزي كه در محاسبات من نيامده بود؛ مشكل پشههايي بود كه دوچرخهسواران را هنگام عبور آزار ميدهند. با ورود به ابتداي جاده متوجه شدم ديگر دوچرخهسواراني كه اين مسير را قبلا تجربه كردهاند، توقف مينمايند تا ماسك بزنند. من ماسكي در اختيار نداشتم و به ناچار از دستمال و نيز عينك دودي براي مقابله و جلوگيري از ورود پشهها به دهان، بيني و چشم استفاده نمودم. يك ايستگاه پمپاژ آب و دو دريچه در ابتدا و انتهاي اين سد قرار دارد. يك اتوبان با دو خط در دو طرف و نيز يك خط كاملا امن براي دوچرخهسواران و در پشت تپه شني محافظ سد ساخته شده است. در بين راه يك برج ديدباني، استراحتگاه و دو مجسمه يادبود در ميانه مسير وجود دارد. در نظر گرفتن جاده مخصوص براي دوچرخهسواران روي اين مسير مهم نشانگر اهميت و جايگاه دوچرخه و دوچرخهسواري در كشور هلند است.