درباره جشنواره اميرجاهد
به دنبال رفع يك كاستي
محمدعلي اميرجاهد در سال ۱۲۷۵ در تهران زاده شد. او در كارنامه هنري خود داراي عناويني همچون دبير انجمن اشاعه و اعتلاي موسيقي و مسوول هنرستان شبانه موسيقي است. آنطور كه گفته ميشود در سال ۱۳۰۸ تصنيفهايش با صداي قمرالملوك وزيري و تار ارسلان درگاهي و مرتضي نيداوود روي صفحات ۷۸ دور ضبط شد. اين آثار شامل تصنيفهايي در دشتي (كشور دل)، شور (جان من)، سهگاه (امان از اين دل)، ماهور (به گردش فروردين)، به ياد درويشخان افشاري (در بهار اميد) (در ملك ايران)، ماهور چهارگاه (هزاردستان به چمن)، ابوعطا (امان ز هجر رخ يار)، بيات ترك (بهار است و هنگام گشت) و شور (نرگس مست) است. بعدها اين تصانيف از سوي بسياري از آهنگسازان و خوانندگان نامي بارها و بارها بازخواني شد. تكرار اين بازخواني حكايت از اهميت و قدرت ترانهسرايي و ملوديپردازي اين شاعر و ترانهسرا دارد. اشعار اميرجاهد بيشتر مضامين ميهني، اجتماعي، عاطفي، سياسي و فلسفي داشتند. او بيش از يكصد سرود و تصنيف ساخته است و دو جلد كتاب دارد كه جلد اول آن ديوان اميرجاهد در سال ۱۳۳۳ با نت آهنگهايش به چاپ رسيده است و جلد دوم آن نيز در مرداد ۱۳۴۹ چاپ و انتشار يافت. اين نواپرداز و ترانهسرا و تصنيفساز نامي دوره مشروطه و تاريخ معاصر همچنين بسياري از تصانيفي را كه خود سروده بود با صداي خود خواند كه هنوز انتشار عمومي نيافته است، اما اين مجموعه در آرشيوهاي خصوصي برخي اهالي موسيقي موجود است. فيلمي هم با عنوان هزاردستان اميرجاهد به كارگرداني منوچهر مشيري به صورت مستند ساخته شده كه در آن به گوشههايي از زندگي و آثار او در گفتوگو با بزرگان موسيقي پرداخته شده است. اميرجاهد در سال ۱۳۵۶ در ۸۱ سالگي درگذشت. برخي منابع سالروز درگذشت او را 16 ارديبهشت ماه عنوان كردهاند. يك جشنواره نيز به نام اين تصنيفساز برگزار ميشود. جشنواره موسيقي «اميرجاهد» چند دوره برگزار شده است. حميدرضا نوربخش، مديرعامل خانه موسيقي در گفتوگويي با مهر در آستانه دومين دوره جشنواره موسيقي «اميرجاهد» عنوان كرده بود كه «جشنوارههاي موسيقي در كشورمان با نگاه و اهداف متفاوت برگزار ميشود كه از آن جمله ميتوان به جشنواره موسيقي جوان اشاره كرد. جشنوارهاي بسيار حرفهاي كه با داوري عالي توانسته انگيزه مضاعفي به جوانان هنرمند بدهد. از سوي ديگر به جشنواره موسيقي فجر هم ميتوان اشاره كرد كه نگاه مشخصي داشته و اهداف خود را دنبال ميكند؛ اما بخشهايي از موسيقي وجود دارد كه نگاه جدي به آن وجود ندارد. در اينجا خلأهايي وجود داشت كه سعي كردهايم با همراهي تعدادي از هنرمندان مطرح موسيقي ايراني بخشي از اين خلأ را با جشنواره موسيقي اميرجاهد پر كنيم. ما براي اينكه بتوانيم استعدادهايي را در حوزههاي مختلف گروهنوازي و تكنوازي كشف كنيم نيازمند برگزاري رويدادهايي هستيم كه به اعتقاد من جشنواره موسيقي اميرجاهد بستري مناسب براي ديده شدن است.» اخيرا و در ارديبهشت ماه سال جاري نيز مهدي مساحبيدگلي، دبير اجرايي اين جشنواره از اعلام نتايج مرحله اول داوري آثار منتخب پنجمين دوره جشنواره سراسري موسيقي «اميرجاهد» در بخشهاي مختلف خبر داد.