سازمان هواپيمايي كشوری:
كانالها و سايتها عامل گرانفروشي بليت هواپيما هستند
سازمان هواپيمايي كشوري اعلام كرد: كمبود بليت هواپيما كه توسط برخي رسانهها مطرح ميشود همواره در سالهاي گذشته مطرح بوده و مربوط به امروز و ديروز نيست كه يكي از دلايل اين امر به تقاضاي بالاي سفر و رغبت بيشتر به سفرهاي هوايي بازميگردد. اين در حالي است كه روز گذشته خبرگزاري تسنيم نيز اعلام كرد كه رييس سازمان هواپيمايي كشوري در نامهاي به سازمان تعزيرات حكومتي كانالها و سايتهاي فروش را عامل گرانفروشي معرفي و خواستار برخورد با آنها شد. در نامه محمد محمديبخش آمده است؛ طبق بررسيها، عمده تخلفات صورت گرفته بر اثر سوءرفتار كانالها و سايتهاي فروش بهصورت مجازي است كه معرفي چند نمونه از اين سايتهاي متخلف به مرجع قانوني رسيدگي به تخلفات، مانع از ادامه تخلفات بيشمار اين سايتها نشد و هر كدام از سايتها به محض انسداد، با دامنه جديد (Domain) و در مدت زماني بسيار كوتاه فعاليت خود را ادامه دادند. براساس اين اطلاعيه، از سوي ديگر علت اين افزايش تقاضا و ميل به سفرهاي هوايي به عدم افزايش قيمت بليت به دنبال اقدامات كنترلي توسط سازمان هواپيمايي كشوري بازميگردد، به همين دليل سفر با هواپيما نهتنها به دليل صرفهجويي در زمان، ايمني بسيار بالا و بعد مسافت بلكه به دليل مقرون به صرفه بودن اين مدل در مقايسه با ساير مدلهاي حمل و نقلي است كه همواره مورد اقبال عموم است. در اين اطلاعيه آمده، اين در حالي است كه ناوگان هوايي به دليل تحريم تحميلي با محدوديت مواجه است و همين امر منجر به عدم تناسب عرضه و تقاضا در اين بخش شده است، به گونهاي كه طبق كارشناسيهاي صورت گرفته براي پاسخ به نيازهاي اين بخش به تعداد ۵۵۰ فروند هواپيما نياز است در حالي كه اكنون تنها ۱۷۰ فروند هواپيماي فعال وجود دارد. طبق اعلام سازمان هواپيمايي، بخش هوايي از جمله بخشهايي است كه هر فرد براي بهرهمندي از آن مستلزم برنامهريزي و تهيه بليت بوده و براي انجام سفر در مراحل پاياني در فرودگاه حضور مييابد؛ بنابراين بيان اين مطالب دستاوردي جز تشويش اذهان عمومي به دنبال نخواهد داشت.
طبق اين اطلاعيه، همچنين در پاسخ به بيان مطلبي در خصوص اينكه گفته ميشود بليتها تا ۱۰۰ درصد گران شده يا اينكه توسط آژانسهاي هواپيمايي تا ۳۰ درصد بدون مصوبه گران شده است ذكر اين نكته جهت تنوير افكار عمومي ضروري است؛ نرخ بليت هواپيما كماكان بر اساس نرخهاي مصوب سال ۱۴۰۰ به فروش ميرسد و بدون تصميم سازمان هواپيمايي كشوري و ستاد تنظيم بازار شركتهاي هواپيمايي اجازه فروش با قيمت بالاتر را ندارند و قيمتها تابع قوانين و مقررات است. البته اين ادعاي سازمان هواپيمايي كشوري توسط خبرگزاري تسنيم بررسي و تقريبا «رد» شده است. به نوشته اين خبرگزاري، نرخ بليت پرواز تهران - شيراز نيز سال 1400 معادل 895 هزار و 500 تومان بوده كه امسال قيمت اين مسير پروازي به يكميليون و 27 هزار و 900 تومان افزايش يافته است، يعني حدود 15 درصد افزايش، همچنين قيمت مصوب كنوني بليت پرواز اصفهان ـ چابهار يكميليون و 316 هزار و 500 تومان است، در حالي كه قيمت اين مسير پروازي در سال 1400 معادل يكميليون و 269 هزار تومان بود! آنطور كه در اين اطلاعيه آمده است، حال نبايد از نظر دور داشت كه تقاضاي مطرح شده در خصوص افزايش قيمت از سوي ايرلاينها تابع شاخصهاي اقتصادي، نرخ تورمي و نرخ ارز است به گونهاي كه نرخ بليت عليرغم عدم تغيير در طول ۲۲ ماه گذشته ثابت مانده اما حقوق و دستمزد كاركنان اين بخش چه خصوصي و چه دولتي بيش از ۵۰ درصد افزايش يافته است. براساس اين اطلاعيه، در بخش هزينههاي شركتهاي هواپيمايي كه به دلار تأمين ميشود نيز بايد اشاره كرد كه به دليل افزايش نرخ دلار يك قطعه هزار دلاري در سال گذشته با ۲۵ ميليون تومان خريداري ميشد، اما هماكنون اين رقم به ۵۵ ميليون تومان افزايش يافته است. طبق اين اطلاعيه، بنابراين نميتوان اين فشار ناشي از شاخصهاي تورمي و گران شدن قطعات و دستمزدها را ناديده گرفت.