• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۵ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5497 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۱۰ خرداد

وزير خارجه: تبادل پيام ميان ايران و امريكا ادامه دارد

حسين اميرعبداللهيان، وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در مصاحبه با روزنامه فرانسوي «فيگارو» در خصوص ازسرگيري روابط جمهوري اسلامي ايران و عربستان سعودي تصريح كرد كه روابط با همسايگان از اولويت‌هاي ايران محسوب مي‌شود.

توافق ايران و عربستان يك توافق تاكتيكي نيست
وزير خارجه جمهوري اسلامي ايران در پاسخ به اين سوال كه آيا بهبود روابط تهران و رياض يك تغيير راهبردي بوده، گفت: «در سياست خارجي دولت فعلي، روابط با همسايگان‌مان يك اولويت است. به همين دليل بوده است كه ما براي چندين ماه در بغداد و عمان، مذاكرات امنيتي انجام داديم و در نهايت در جريان سفر رييس‌جمهور چين به عربستان سعودي، ايده مقتدرانه‌اي روي ميز قرار گرفت. نتيجه آن اين بود كه ميانجيگري چين، امكان برداشتن گام قاطعانه بين تهران و رياض را فراهم كرد. ما اين نزديكي و روابط حسنه را يك توافق تاكتيكي نمي‌دانيم.»

عربستان سرمايه‌گذاري اقتصادي در ايران را در اولويت قرار داده است
اميرعبداللهيان در پاسخ به سوالي در رابطه با توافق جمهوري اسلامي ايران و عربستان سعودي براي توسعه روابط اقتصادي توضيح داد: «من در جريان ديدار اخير با همتاي سعودي خود، در خصوص مساله اقتصادي گفت‌وگو كردم. هر دو طرف در خصوص توسعه روابط اقتصادي و تجاري خود در ماه‌ها و سال‌هاي آينده توافق كرديم. من به همتاي سعودي خود گفتم در زماني كه روابط خوبي بين دو كشور ما برقرار بود، پيشرفت‌هاي محسوس و ملموسي در روابط اقتصادي ما حاصل نشد، اما اين‌ بار، شاهد هستيم كه تحقق پروژه‌هاي اقتصادي در اولويت دولت عربستان است.» وي در پاسخ به اين سوال كه با وجود تحريم‌ها عليه ايران، عربستان چطور مي‌تواند در ايران سرمايه‌گذاري كند؟ گفت: «تحريم عليه ايران هميشگي نيست. در چارچوب قوانين بين‌المللي، ما همواره احتمالات و امكاناتي در اختيار داريم.»

مطالبات بيش از حد طرف مقابل مانع پيشرفت مذاكرات برجامي شد
وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در پايان در ارتباط با جديدترين تحولات درباره مذاكرات برجامي گفت: «ما مذاكرات طولاني در وين داشتيم. ما به توافق نزديك بوديم، اما طرف مذاكره‌كننده ما مطالبات بيش از حدي داشت كه مانع پيشرفت مذاكرات شد. اما مسير ديپلماسي و مذاكرات همچنان ادامه دارد. انريكه مورا از جانب اتحاديه اروپا و همكار ايراني من علي باقري در تماس هستند و من با جوزپ بورل (مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا) در تماس هستم. همواره پيام‌ها و تبادلات شفاهي بين ما و امريكايي‌ها از طريق ميانجيگران در منطقه و حتي اروپايي‌ها وجود دارد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون