• ۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5500 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۱۶ خرداد

تندرو، خودي و غير خودي نمي‌شناسد

محمد رضا خباز

آغاز حوادث افراطي كه چندين سال است در مراسم ارتحال حضرت امام(ره) اتفاق مي‌افتد از دولت احمدي‌نژاد بود. من خاطرم هست. من فرداي روزي كه اهانت‌ها، توهين‌ها و تخريب‌ها به حاج حسن آقاي خميني شد؛ مصاحبه‌اي كرده و گفتم، اگر در سالگرد عروج ملكوتي امام، در حضور شاگردان حضرت امام(ره) به يادگار امام اهانت شود و هيچكس دفاع نكند، در آينده هيچ مسوولي در جايگاهش امنيت نخواهد داشت. در آن زمان تاكيد كردم، دوربين‌ها عكس توهين‌كنندگان و افراد هتاك را گرفته‌اند، خوب است اين افراد شناسايي شده و نتيجه پيگيري‌ها اعلام شود. اما اگر اين اتفاق رخ نداد، بدانيد كه اين رخدادها تكرار مي‌شوند. چون قبلا اين نوع برخوردها با مرحوم آيت‌الله هاشي رفسنجاني و سپس علي لاريجاني رييس مجلس هم اتفاق افتاد. اين روند ادامه داشت تا اينكه رهبر انقلاب در سخنراني 14خرداد 1401 رسما اعلام كردند كه از اين رفتار ناراحت هستند و اين نوع رفتارها را نامناسب دانستند. اما باز هم با متخلفان برخورد قانوني لازم صورت نگرفت. اين در حالي است كه انتظار اين بود كه نارضايتي رهبري به وسيله دستگاه‌هاي امنيتي مورد توجه قرار بگيرد. اما متاسفانه هيچ خبري درباره شناسايي و برخورد با متخلفان منتشر نشد. اگر سال قبل دستگاه‌هاي مسوول متخلفان را شناسايي كرده و به مردم معرفي مي‌كردند، امسال شاهد توهين برخي افراد و جريانات به حسن روحاني نبوديم. اما پرسش مهم اين است كه چرا اين توهين‌ها  رخ مي‌دهند؟ به نظر من دليلش آن است كه برخي افراد و جريانات طي سال‌هاي اخير متوجه شده‌اند هر اندازه بيشتر توهين كنند، هتاكي كنند و تخريب كنند، مقام و پست و درجه و ارتقاي بيشتري مي‌گيرند. نمونه عيني يك چنين ارتقاهايي در ماجراي اشغال سفارت انگليس و عربستان نمايان شد. بسياري از افرادي كه سفارت انگليس يا عربستان را اشغال كردند، امروز پست‌هاي مهمي دارند. وقتي اين روند در كشور شكل بگيرد، جوان تندروي جوياي نام و عنوان با خودش مي‌گويد، هر اندازه بيشتر به مقامات كشور توهين كند، مي‌تواند پست‌هاي بهتري بگيرد. 
خاطرم هست در مجلس هشتم، زماني كه به علي لاريجاني رييس وقت قوه مقننه در حوزه انتخابيه خودش در قم در كنار مرقد حضرت معصومه توهين شد، مجلس هشتم درباره اين ماجرا تحقيق و تفحص گذاشت. پس از 6ماه نتيجه اين تحقيق و تفحص اعلام شد و متاسفانه مشخص شد كه همان دستگاه‌هايي كه مسوول برقراري امنيت و نظم و قانون در كشور هستند، خودشان محرك اين افراد براي اهانت به رييس قوه مقننه بودند. در واقع به دليل رويكردهاي سياسي و جناحي  زمينه توهين و اهانت به رييس مجلس فراهم شده بود. اين متن تحقيق و تفحص پس از 6ماه در صحن علني قرائت شد، به قوه قضاييه ارسال شد، اما همچنان برخوردي با اين افراد و جريانات صورت نگرفت.
ظاهرا عده‌اي كه محرك اين افراد هستند و زمينه را براي توهين‌ها فراهم مي‌كنند، پشتشان گرم است و احساس مي‌كنند كسي از  آنها بازخواست نخواهد كرد. البته خداوند سرانجام براي هر رفتاري از فرزندان آدم بازخواست خواهد كرد. در يكي از آيه‌هاي شريفه قرآن آمده است: «هر سخني كه از دهان شما بر مي‌آيد، دو ملك آن را ثبت كرده و روزي آن را در يوم‌الحساب به رخ انسان مي‌كشند.» اگر اين افراد و جريانات حقيقتا به خدا و روز جزا اعتقاد داشتند، اين رفتارهاي نامناسب و اهانت‌ها را انجام نمي‌دادند. اهانت به مسوولان كه جاي خود را دارد؛ انسان عادي هم نبايد مورد هتك حرمت قرار بگيرد. آن هم در يك چنين روزی مقدس، در حضور يك چنين افراد شايسته‌اي و در برابر ديدگان میهمانان خارجي نبايد اين رفتارها صورت بگيرد.
به نظرم جرياني در اين كشور وجود دارد كه به متخلفان و هتاكان مدال مي‌دهد و زمينه رشد و ارتقاي آنان را فراهم مي‌سازد. تا اين مساله حل نشود و اين رويكرد تمام نشود، اين رفتارهاي نامناسب كه نه با عقل و نه با شرع و نه با قانون انطباقي دارد، ادامه مي‌يابد.  اگر مسوولان واقعا قصد پايان دادن به اين نوع هتاكي‌ها را دارند، همين فردا بايد اقدام كرده و پس از آن اعلام كنند. در غير اين صورت همچنان بايد منتظر يك چنين صحنه‌ها و رفتارهايي در آينده باشيم. مسوولان و مقاماتي كه امروز از اين تخريب‌ها و توهين‌ها و هتاكي‌ها دفاع كرده يا سكوت مي‌كنند ممكن است فردا روزي خود هدف اين تخريب‌ها و توهين‌ها قرار بگيرند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون