• ۱۴۰۳ يکشنبه ۷ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5500 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۱۶ خرداد

واكنش سپاه به ادعاي روبه‌رويي ناوگان دريايي امريكا و انگليس با قايق‌هاي نظامي ايران

فرمانده منطقه يكم نيروي دريايي سپاه به انتشار خبرهايي مبني بر روبه‌رو شدن نيروي دريايي ارتش ايالات‌متحده و نيروي دريايي سلطنتي بريتانيا با قايق‌هاي تندروي سپاه پاسداران در منطقه خليج‌فارس واكنش  نشان داد.
به گزارش فارس، دريادار دوم عباس غلامشاهي فرمانده منطقه يكم نيروي دريايي سپاه پاسداران گفت: در بعدازظهر يكشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۶‌‌:‌۱۵ يك فروند كشتي تجاري با پرچم جزاير مارشال هنگام ورود به تنگه هرمز روي كانال دريايي بين‌المللي ۱۶ درخواست كمك مي‌كند كه فرماندهي و كنترل تنگه هرمز سريعا با اين كشتي تماس برقرار نموده و پس از بررسي درخواست و وضعيت منطقه، از حضور شناورهاي سبك غيرنظامي در نزديكي اين شناور رفع نگراني و ابهام گرديد.
وي افزود: فرماندهي و كنترل تنگه هرمز به محض درخواست كمك كشتي تجاري، با كاپيتان كشتي مذكور ارتباط راديويي برقرار نموده و موضوع كمك را جويا مي‌شود كه كاپيتان كشتي اعلام مي‌دارد كه سه فروند قايق سبك كوچك غيرنظامي در فاصله چندمايلي از كشتي مشاهده نموده و نگران مزاحمت آنها براي خود مي‌باشد. متعاقبا با همكاري و تعامل با كشور همسايه (به دليل قرار گرفتن موقعيت كشتي در آب‌هاي سرزميني آن كشور) پس از بررسي و حضور ميداني، نگراني كاپيتان كشتي رفع و او نيز با تشكر و اطمينان خاطر به مسير دريانوردي خود  ادامه مي‌دهد.
فرمانده منطقه يكم نيروي دريايي سپاه خاطرنشان كرد: موضوع تامين امنيت، امدادرساني و پاسخ به‌موقع به درخواست كمك شناورها و كشتي‌هاي در حال تردد در تنگه هرمز و خليج‌فارس امري هميشگي بوده و تازگي نداشته است و قطعا هم ادامه خواهد داشت. متاسفانه رسانه‌هاي معاند به صورت غيرحرفه‌اي و بدون پايبندي به اخلاق رسانه‌اي، به ايجاد فضاي نا‌امني دامن زده و با انتشار اخبار كذب در پي توجيه حضور نامشروع و غيرموجه كشورهاي فرامنطقه‌اي در خليج‌فارس هستند.
دريادار دوم غلامشاهي با اشاره به رصد لحظه‌اي و همه‌جانبه تحركات شناورهاي فرامنطقه‌اي، در منطقه ماموريتي نيروي دريايي سپاه تصريح كرد: در موقعيت درخواست كمك كشتي تجاري، هيچ شناور فرامنطقه‌اي حضور نداشته و اعلام اين ادعا كذب محض بوده و موضع جمهوري اسلامي ايران مبني بر اينكه حفظ امنيت خليج‌فارس برعهده كشورهاي اين منطقه مي‌باشد همواره مورد تاكيد قرار گرفته است، زيرا توان و ظرفيت كشورهاي حوزه جغرافيايي خليج‌فارس به گونه‌اي است كه مي‌توانند با همكاري يكديگر، امنيت پايدار در خليج‌فارس را برقرار كنند و هيچ نيازي به حضور كشورهاي بيگانه در  منطقه ندارند.
به گزارش شفقنا، شامگاه يكشنبه نيروي دريايي ايالات‌متحده اظهار كرد كه ملوانان اين كشور و نيروي دريايي سلطنتي بريتانيا به يك كشتي در تنگه مهم هرمز پس از ادعاي «آزار و اذيت» از سوي قايق‌هاي ايران كمك كرده‌اند. نيروي دريايي ايالات‌متحده در بيانيه‌اي اعلام كرد كه سه كشتي گارد حمله سريع با نيروهاي مسلح در بعدازظهر يكشنبه در فاصله نزديك به كشتي تجاري نزديك شده و به آن  كمك كرده‌اند.
نيروي دريايي ارتش امريكا يك تصوير سياه و سفيد را كه گفته شده از سوي يك بويينگ پوسيدون پي ۸ گرفته شده منتشر كرده و مدعي است هنگام نزديك شدن قايق‌هاي سپاه به يك كشتي تجاري را نشان مي‌دهد.
امريكا گفته در واكنش به اين موضوع، ناو جنگي مك فائل را اعزام كرده است. انگليس نيز ناو جنگي لنكستر به علاوه يك بالگرد به محل اعزام كرده است. امريكا مدعي شده بعد از حضور ناوهايش، قايق‌هاي ايران محل را ترك كرده و كشتي تجاري به راه خود ادامه داده است. گفته شده كشتي تجاري مورد بحث، يك فله‌بر با پرچم جزاير مارشال بوده است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون