• ۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5500 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۱۶ خرداد

روايت يك مسافر از جايگزيني خلبان و كادر پروازي كه معتقد بودند هواپيما سلامت پرواز را ندارد

سازمان هواپيمايي كشور پيگيري كند

گروه اجتماعي

رشد سرسام‌آور قيمت بليت هواپيما تا جايي كه حتي مسوولان هم مي‌گويند اين سطح از افزايش غيرقانوني است و بايد كنترل شود، تنها مساله اين‌ روزهاي مسافران ناوگان هوايي ايران نيست و كمبود هواپيما از يك‌ طرف و كهنسالي اين ناوگان از سمت ديگر، مسائل فراواني ساخته است. در اين بين رفتار بعضا عجيب برخي شركت‌هاي هواپيمايي هم بر اين شرايط بغرنج افزوده و در پروازها در كنار كاهش شديد ميزان و كيفيت پذيرايي، مسافران بارها شاهد فروش بليت‌‌هاي بدون صندلي هم بوده‌اند. علاوه ‌بر اين رفتارهاي تقريبا رايج، گفته مي‌شود برخي شركت‌هاي هواپيمايي كمي زودتر از زمان قانوني «گيفت پرواز» را مي‌بندند و بليت مسافران را به افرادي خاص مي‌فروشند. به اين مسائل مي‌توان چندين و چند مساله پرتكرار را هم اضافه كرد، اما به تازگي چالش تازه‌ به اين سريال مشكلات افزوده شده و آن‌ هم نگراني درباره سلامت برخي پروازهاست؛ متن پيش‌رو، روايت يك مسافر از پيشامدي عجيب در يكي از پروازهاي چند روز گذشته است: جايگزيني خلبان و كادر پروازي كه معتقد بود هواپيما سلامت پرواز را ندارد! با اين توضيح كه «اعتماد» آماده است پاسخ مسوولان مرتبط را هم پوشش دهد، متن كامل اين روايت را در ادامه بخوانيد.

عبدالله ديواني‌پور يكي از مسافرين پرواز: با توجه به اطلاعات پرواز مقرر بود در روز جمعه مورخ 12/03/1402پروازي به شماره VR5814 هواپيمايي وارش از تهران به بندرعباس در ساعت 12:35 دقيقه از ترمينال يك فرودگاه مهرآباد پرواز كند، هواپيماي مورد نظر بويينگ 737 بوده كه طبق روال هميشگي حدود ساعت 13:10 اعلام شد كه مسافرين پرواز به در خروجي 5 ترمينال جهت سوار شدن به هواپيما مراجعه كنند، تشريفات پرواز انجام و مسافرين وارد هواپيما شدند، هواپيما جهت پرواز، پروتكل‌ها را اجرا و به باند فرودگاه جهت برخاستن وارد شد. در ابتداي باند اصلي هواپيما متوقف و موتورها خاموش شدند، با گذشت حدود 5 دقيقه، خلبان پرواز وارد راهرو مسافران شد و اعلام كرد مشكل فني پيش آمده و آلارم نقص قطعه ابزار دقيقي روي برد هواپيما نمايان شده و تا رفع كامل نقص، هواپيما را به پرواز در نمي‌آورد، زيرا هواپيما قرار است حدود 800 نفر مسافر را جابه‌جا كند و بعد از مسير تهران به بندرعباس، مسير بندرعباس به ساري و بالعكس و مجددا از بندرعباس به تهران بازمي‌گردد و در مجموع حدود 7 الي 8 ساعت هواپيما بايد در آسمان باشد. پس از اطلاع‌رساني دقيق، خلبان پرواز وارد راهرو هواپيما شد و به تفكيك به هر مسافري كه سوالي داشت پاسخ مي‌گفت، اين احساس مسووليت خلبان قوت قلبي براي همه مسافران بود. با گذشت حدود 20 دقيقه از اعلام نقص فني مسافرين پرواز پياده و به سالن انتظار فرودگاه برگشتند. پس از پذيرايي مسافرين در سالن انتظار مجددا حدود ساعت 16:30 دقيقه با فراخواندن مسافرين به در خروجي 5 ترمينال يك، همهمه‌اي بين مسافرين به راه افتاد كه خلبان قبول نكرده با اين هواپيما پرواز كند و خلبان جايگزين شده است، همه مسافرين بدون هيچ‌گونه اعتراضي سوار هواپيما شدند و مشاهده كردند كه تمام كادر پرواز همراه با خلبان جايگزين شده‌اند. با جويا شدن علت تعويض كادر از مهماندار، اعلام كردند به دليل پر شدن ساعت پروازي كادر قبل به دليل تاخير 5 ساعته، كادر آماده به كار، به كار گرفته شده‌اند. هواپيما وارد باند اصلي شد و اعلام برخاستن كرد، با سرعت گرفتن هواپيما تا نيمه‌هاي باند و سرعت گرفتن حدود 150 كيلومتر بر ساعت، مجددا سرعت هواپيما با شتاب زيادي كم و هواپيما از باند اصلي خارج و به پاركينگ وارد شد و خلبان جايگزين اعلام كرد به دليل نقص فني و دستورالعمل شركت بويينگ امكان برخاستن نبوده و تا اطلاع ثانوي مسافرين در هواپيما حضور داشته باشند، پس از اين حادثه مجددا همهمه‌اي در داخل هواپيما به راه افتاد و تعدادي از مسافران اعلام كردند كه در هر صورت با اين هواپيما پرواز نخواهند كرد و پياده مي‌شوند، پس از حدود 20 دقيقه مجددا مسافرين را از هواپيما پياده كردند، اما ديگر شرايط تغيير كرده بود و مسافرين به سمت مسوولان شركت هوپيمايي و امنيت پرواز هجوم برده و اعلام كردند كه چرا خلباني كه قول داده بود تا رفع نقص كامل نشود با اين هواپيما پرواز نخواهد كرد، جايگزين كرده‌ايد و چرا رفع نقص كامل نشده مجددا مجوز پرواز داده‌ايد؟ حدود يك‌سوم از مسافرين در باند و كنار هواپيما تحصن كرده و خواهان عذرخواهي مسوولان خط هواپيمايي و جبران خسارت شدند، در آن زمان و در كنار هواپيما مسوولان اعلام كردند يك فروند هواپيماي ديگر كه به فرودگاه مهرآباد رسيده بود جايگزين و پس از آماده‌سازي آن پرواز تهران به بندرعباس انجام خواهد شد. فارغ از به هم ريختگي و متفرق شدن مسافرين كادر پرواز از هواپيما خارج و جايگزين كادر پروازي هواپيمايي از راه رسيده شدند و پس از حدود هفت ساعت تاخير و سه بار وارد و خارج شدن از هواپيما، مسافرين به سمت مقصد پرواز كردند. حالا چند سوال باقي است كه بايد روشن شود و نويسنده علاوه بر شرح ماجرا، راهكار ارايه مي‌دهد كه مي‌تواند علاوه بر روشن شدن ماجرا، قوت قلب مسافرين خطوط هوايي كشور باشد: 
1- پيگيري شود كه آيا رفع نقص اين هواپيما به صورت كامل انجام شده است و چه كسي انجام داده و چه كسي از لحاظ فني آن را تاييد كرده است؟
2- آيا جايگزين شدن خلبان و كادر پرواز بر اساس پروتكل‌هاي هوايي بوده يا ممانعت از پرواز خلبان هواپيما؟
3- آيا نقص فني كه دومين بار اتفاق افتاده، تكرار همان نقص فني اوليه بوده يا نقص ديگري بوده است؟
4- آيا پروتكل‌هاي پروازي به صورت كامل اجرا شده است؟
5- آيا تاخير حدود هفت ساعت هواپيما، بايد مبلغي از بليت به مسافرين عودت داده شود يا خير؟ 
6- آيا نظارت عاليه فني بر خطوط هوايي در چنين رخدادهايي انجام مي‌گيرد و مداركي دال بر اين نظارت ارايه شده است؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون