• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۶ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5506 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۲۳ خرداد

ناصر كنعاني، سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به «اعتماد»:

در رابطه با جمهوري آذربايجان در حال عبور از مرحله تنش به مرحله جديد هستيم

مبناي مذاكرات، برجام است نه توافق موقت نه توافق جايگزين

ناصر كنعاني، سخنگوي وزارت خارجه روز گذشته در نشست خبري با اهالي رسانه‌هاي داخلي و خارجي به مجموعه‌اي از پرسش‌ها درباره مسائل روز سياست خارجي پاسخ داد. 
سياست ما در قبال آذربايجان تنش‌زدايي و حفظ چارچوب مناسبات دوستانه است
خبرنگار «اعتماد» از سخنگوي وزارت خارجه پرسيد: در چند هفته اخير شاهد تماس‌هاي تلفني وزراي خارجه ايران و جمهوري آذربايجان بوديم. همزمان اخباري مبني بر تعطيلي رايزني فرهنگي ايران در باكو شنيده مي‌شود. نتيجه اين رايزني‌هاي تلفني چه بوده و با توجه به اينكه به نظر مي‌رسد سياست باكو تداوم تنش است آيا اين رويه، تغييري در رويكرد ايران ايجاد مي‌كند؟ ناصر كنعاني در پاسخ گفت: چهار دور گفت‌وگو در فواصل مختلف ميان وزراي امور خارجه جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان انجام شد؛ نفس اين گفت‌وگوها نشان‌دهنده وجود اراده براي مديريت روابط ميان ايران و جمهوري آذربايجان است. در آخرين دور گفت‌وگوهايي كه ميان وزير امورخارجه انجام شده‌ بود، برخي گام‌هاي اجرايي توافق شده‌ بود، از جمله تبادل برخي هيات‌هاي فني و تخصصي ميان دو كشور كه بتوانند تنش پيش آمده را مديريت كنند و در ارتباط زمينه‌هاي اين تنش گفت‌وگوهاي تخصصي انجام دهند تا سوءتفاهم‌ها رفع شود و روابط دو كشور به مسير و ريل طبيعي خودش برگردد. در چارچوب همان توافق هيات‌هايي بين دو كشور تبادل شد، گفت‌وگوهايي انجام شد، براي جمع‌بندي آن گفت‌وگوها، ايجاد فضاي جديد و تكميل گام‌هاي برداشته‌ شده، دور چهارم گفت‌وگوهاي وزراي امور خارجه دو كشور انجام شد. به شكل عام توافق و تفاهم بين طرفين وجود داشت كه گام‌هاي تعريف‌ شده تكميل شود. در همان راستا هيات و هيات‌هاي ديگري هم بين طرفين تبادل خواهد شد. سخنگوي وزارت خارجه در ادامه افزود: ما گمان مي‌كنيم كه در ارتباط با كنترل تنش در نتيجه اقدام‌هاي ديپلماتيكي كه انجام داده‌ايم، به نتيجه مثبتي رسيده‌ايم و اكنون در مرحله گفت‌وگوها براي حركت از وضعيت تنش به وضعيت جديد و از سرگيري فعاليت رسمي سفارت جمهوري آذربايجان در تهران هستيم. براي اين منظور نيازمند گفت‌وگو، تبادل نظر و برداشتن گام‌هاي اجرايي جديد هستيم. سياست جمهوري اسلامي ايران در ارتباط با كشورهاي مختلف دنيا كه مايل به برقراري ارتباط دوستانه و احترام متقابل هستند، كاملا روشن است. اين موضوع در ارتباط با همسايگان حتما از اولويت و اهميت بيشتري برخوردار است. در رابطه با جمهوري آذربايجان هم ما به همين ميزان تاكيد داريم. همه تلاش‌مان را خواهيم كرد كه روابط دو كشور مبتني بر مصالح و منافع مشتركي كه دو ملت دارند، حفظ شود، از مرحله جاري عبور كنيم و به مرحله جديدي وارد شويم و سوءتفاهم‌ها برطرف شود. گمان مي‌كنم كه تاكنون گام‌هاي خوبي برداشته‌ايم و اميدواريم كه با گام‌هاي متقابل و متبادل جمهوري آذربايجان بتوانيم از تلاش‌هايي كه تا اين مرحله انجام داده‌ايم، نتايج مثبت و ايجابي بگيريم. سياست ما در ارتباط با آذربايجان نه ايجاد تنش، بلكه تنش‌زدايي و حفظ چارچوب‌هاي مناسبات دوستانه دو كشور و بازگرداندن روند روابط به مسير طبيعي، سازنده و دوستانه خود بر اساس همكاري مشترك هستيم.
تبادل پيام‌ها از طريق عمان ادامه دارد 
سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به سوال الجزيره عربي درباره خبر منتشر شده مبني بر مذاكرات غيرمستقيم علي باقري و مشاور رييس‌جمهور امريكا در امور خاورميانه در مسقط گفت: با هدف تحرك‌بخشي به مذاكرات رفع تحريم، از مساعي جميله سلطنت عمان و مقام‌هاي ارشد اين كشور كه چندين هفته قبل مطرح شده بود، استقبال كرديم و در اين چارچوب تبادل پيام‌هايي از طريق عمان با طرف مقابل داشتيم و روند گفت‌وگو در اين چارچوب ادامه دارد. دستگاه ديپلماسي وظيفه ذاتي خود را انجام مي‌دهد و در مسير تامين منافع ملي از همه امكانات موجود در چارچوب سياست‌هاي اصولي ايران استفاده مي‌كند. هم از ابتكارات عمان استقبال كرديم و هم از ظرفيت عمان به عنوان كشور دوست داراي منويات حسنه توام با حسن نيت به ايران همواره استفاده كرديم. 
 مبناي مذاكرات همان توافق برجام است
سخنگوي وزارت خارجه همچنين در پاسخ به سوال ديگر الجزيره عربي درباره اظهارات روز يكشنبه رهبر معظم انقلاب و برخي تحليل‌ها مبني بر اينكه به نظر مي‌رسد ايران به دنبال احياي برجام نيست و به دنبال توافق ديگري است؟ بيان كرد: مبناي مذاكرات رفع تحريم همان توافق امضا شده برجام است و در اين ارتباط چارچوب جديدي را نداريم. خبرهايي مطرح شده از جمله توافق موقت و... اينها را گمانه‌زني رسانه‌اي مي‌دانيم يا احيانا اخباري كه برخي طرف‌ها با انگيزه‌هاي خاص سياسي يا در جهت بر هم زدن روند جاري مذاكرات ترويج مي‌دهند. چيزي تحت عنوان مذاكره‌ براي توافق موقت يا ترتيبات جديدي كه جايگزين برجام باشد را تاييد نمي‌كنيم.
مذاكره را تا نتيجه مطلوب ادامه مي‌دهيم
به گزارش خبرگزاري فارس، سخنگوي وزارت خارجه در بخش ديگري از سخنانش گفت: دولت سيزدهم در ارتباط با برجام از ابتدا سياست اصولي و روشني را اعلام كرده است، اينكه برجام همه موضوع سياست خارجي ما نيست، بلكه تنها يكي از موضوعات مرتبط با سياست خارجي است. در ارتباط با توافق بارها به صورت صريح اعلام شد كه در هرگونه توافقي علاوه بر منويات محكم، مستدل و منطقي مقام معظم رهبري، همچنين منافع ملي و قانون اقدام راهبردي مجلس به منظور تامين منافع حداكثري كشور و عدم عدول از خطوط قرمز مورد توجه جدي ما و تيم مذاكره‌كننده است و بر همين اساس كار را تا رسيدن به نتيجه مطلوب ادامه خواهيم داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون