• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۶ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5506 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۲۳ خرداد

محمود كلهر در گفت‌وگو با «اعتماد»:

در فدراسيون به رفاقت بيشتر اهميت مي‌دهند تا رزومه!

حرف‌هاي مايلي‌كهن از سر دلسوزي است

روزبه  دلاور

به گزارش «اعتماد»، تيم ملي فوتبال كشورمان كه براي رقابت‌هاي جام ملت‌هاي آسيا آماده مي‌شود در تورنمنتي به نام «كافا» شركت مي‌كند و در اولين گام به مصاف تيم ملي افغانستان مي‌رود! بازي با تيمي مثل افغانستان چه كمكي به آماده‌سازي ملي‌پوشان ايراني مي‌كند؟ اين سوالي است كه ذهن علاقه‌مندان به فوتبال را مشغول كرده است. براي رسيدن به پاسخ اين سوال و حواشي پيرامون تيم ملي سراغ محمود كلهر پيشكسوت و كارشناس فوتبال رفتيم. در ادامه ماحصل اين گپ و گفت را در «اعتماد» بخوانيد.

   تيم ملي بايد به مصاف افغانستان برود. ارزيابي شما از اين ديدار و در كل حضور در تورنمنت كافا چيست؟ 
در ابتدا بگويم ‌همين كه قلعه‌نويي الان سرمربي تيم ملي شده اتفاق خوبي است. كادرفني نظارت خوبي روي نفرات دعوت شده داشته و با شناخت كافي نفرات را به اردوي تيم ملي فراخواند. اما تيم‌هايي مثل افغانستان خيلي رشد كردند و پيشرفت زيادي داشتند. ما هم بايد با تمام‌ توان به مصاف اين رقبا برويم تا براي بازي‌هاي جام ملت‌ها محك جدي بخوريم! بچه‌ها بايد هماهنگي لازم را پيدا كنند. نفرات خوبي داريم و ليگ خوبي هم داريم و مي‌توانيم قهرمان آسيا شويم. شرطش هم بازي‌هاي تداركاتي بيشتر است تا بچه‌ها هماهنگ شوند. البته اگر بتوانيم با تيم‌هاي مطرح بازي كنيم خيلي بهتر است. الان تيم‌هاي تركيه‌اي يا روسيه هستند و باتوجه به ارتباط خوبي كه با اين كشورها داريم مي‌توانيم با آنها هم بازي كنيم تا به فوتبال ما كمك كند.»
  در لابه‌لاي صحبت خود اشاره كرديد فوتبال افغانستان پيشرفت كرده اما بازي با اين تيم چه كمكي به پيشرفت فوتبال ما مي‌كند؟ 
بايد با شرايطي كه وجود دارد بسنجيم. در اين شرايط حتي با تيم‌هاي ضعيف‌تر هم بازي كنيم بايد بازي كنيم چون بازي‌هاي زياد هماهنگي بين بچه‌ها را بيشتر مي‌كند. اگر بتوانيم با تيم‌هاي بزرگ‌تر بازي كنيم كه صددرصد موفقيت تيم ملي را تضمين مي‌كند.
  ديگر تيم‌هاي آسيايي به مصاف غول‌هاي فوتبال دنيا مي‌روند و اما فوتبال ما سال‌هاست به مصاف رقيبان ضعيف مي‌رود. 
با هر تيمي كه بازي كنيم براي تيم ملي مفيد است. اميدواريم بتوانيم با تيم‌هاي بهتر بازي كنيم اما وقتي ابزارش را نداريم كه با تيم‌هاي بزرگ بازي كنيم مجبوريم به مصاف اين تيم‌ها برويم.
   در دوره كي‌روش وقتي به مصاف تيم‌هاي ضعيف مي‌رفتيم مي‌گفتند او براي پاداش با تيم‌هاي ضعيف بازي مي‌گذارد اما حالا... 
خب انتقاد به تيم ملي وجود دارد. خب به خاطر تحريم ‌شرايط اين است. معتقدم آن حمايتي كه از كي‌روش مي‌شد بايد بيشتر از قلعه‌نويي شود تا سرمربي بتواند تمركزش را حفظ كند و اقتدارش را نشان دهد براي بالا بردن آمادگي ملي‌پوشان و كسب نتايج خوب. الان سرمربي تيم ملي بايد تحت حمايت همه باشد تا بتوانيم جايگاه بهتري كسب كنيم، مطمئنا اين توانايي در تيم ملي وجود دارد. اما در مورد مقايسه‌اي كه شما كرديد اميدوارم خواسته‌هايي كه كي‌روش داشت و اجابت مي‌شد در مورد قلعه‌نويي هم انجام شود و خواسته‌هاي قلعه‌نويي هم دراختيارش قرار بگيرد.
  درباره صحبت‌هاي مايلي‌كهن عليه قلعه‌نويي و انتخاب نادرست عنايتي به عنوان مربي اميدها چه نظري داريد؟ 
من به انتخاب عنايتي نقد دارم. البته او از دوستان خوب ما است و مربي خوبي هم هست اما اين انتخاب يك انتخاب كارشناسي نبود. در بدنه فدراسيون به رفاقت بيشتر اهميت مي‌دهند تا انتخاب براساس رزومه باشد. اصلا رزومه و كارنامه براي فدراسيون مهم نيست! در بخش اميدها اينكه مربي ليگ برتر بودن يا بازيكن خوب بودن رزومه محسوب نمي‌شود. خيلي از افراد ديگر رزومه بهتري از عنايتي داشتند شما ببينيد چرا هاشميان فرار مي‌كند و مي‌رود؟ هاشميان در سطح ملي بازي كرد و مربيگري كرده و در بالاترين سطح مدرك مربيگري دارد يا خيلي‌هاي ديگر مثل مهدوي‌كيا يا خود من كه در جاهاي ديگر كار آموزشي انجام مي‌دهم. وقتي رقابت وجود ندارد و رفيق بازي هست نمي‌مانند. قلعه‌نويي انتخاب خوبي بود اما در رده پايه انتخاب درستي نداشتيم.
   مي‌گويند انتخاب عنايتي كار قلعه‌نويي بود. 
وقتي كميته فني نباشد و فوتبالي‌ها تصميم نگيرند همين است. سرمربي بزرگسالان و اميدها بايد باهم ارتباط خوبي داشته باشند اما انتخاب با كميته فني مي‌تواند باشد. از من رزومه خواستند براي زير ۱۴ سال اما حتي يك‌بار ننشستيم حرف بزنيم. اينها اشكالاتي هست كه در فوتبال ما وجود دارد. يكسري صحبت‌هاي مايلي‌كهن و ديگر بچه‌ها از سر دلسوزي براي فوتبال است، خيلي از مربيان دلزده مي‌شوند وقتي مي‌بينند از آنها استفاده نمي‌شود. در فوتبال ما ارتباط و رفيق بازي در بدنه فدراسيون هم متاسفانه وجود دارد.
  نظر شما درباره نفرات دعوت شده به تيم ملي چيست؟
فكر مي‌كنم سرلك و سروش هم خوب بودند و مي‌توانستند جزو نفرات تيم ملي باشند اما اين سليقه مربي است. اعتقاد من اين است به خصوص سروش شرايط آرماني داشت و نام او مي‌توانست باشد اما بقيه نفرات خوبي دعوت شدند.
   صحبت پاياني؟ 
اميدوارم تيم ملي در جام ملت‌ها موفق شود و نتايج خوبي بگيرد. دنبال مربي‌هاي خارجي كه پول كلان مي‌گيرند و ثمري براي فوتبال ندارند، نباشيم. برويم مدرسان خارجي بياوريم و دانش مربيان خودمان را بالا ببريم تا كمك كند به ارتقاي سطح فوتبال‌مان.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون