• ۱۴۰۳ شنبه ۲۸ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5507 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۴ خرداد

گزارش روزنامه اعتماد از وضعيت نيمكت استقلال

مربي بعدي استقلال كيست؟ جواد لاليگايي يا لوپز اسپانيايي؟

به گزارش «اعتماد»، تكليف كادر فني استقلال خيلي زود مشخص خواهد شد و بنابر اعلام سخنگوي كميته فني اين تيم و ميل و خواست مديرعامل آبي‌ها اين اتفاق نهايتا تا يكي، دو روز آينده رخ مي‌دهد. درنهايت از بين ‌گزينه‌ها صندلي نفر اول هدايت يكي از پرافتخارترين باشگاه‌هاي ايران و آسيا به نام يك مربي سند زده خواهد شد. 
در حال حاضر از بين خارجي‌ها مي‌گويند «لوپز» اسپانيايي شانس بيشتري دارد و در ليست كانديداهاي ايراني «جواد» لاليگايي در صدر فهرست قرار دارد! البته گمانه‌زني‌ها مدت‌ها پيش شروع شده و نزديكان باشگاه استقلال مي‌گويند اگر اتفاق خاصي رخ ندهد نكونام مربي آينده اين تيم خواهد بود. در همين رابطه چند روز پيش و قبل از شروع گمانه‌زني‌هاي رسانه‌اي در مورد نيمكت استقلال گزارش داديم كه نكونام نزديك‌ترين گزينه به نيمكت آبي‌هاست و حالا هم مشخص شده نكو از شانس بيشتري براي هدايت استقلال در فصل آينده برخوردار است. 
در اين بين عده قليلي هم مي‌گويند اگر لوپز به تهران سفر كند و شرايط استقلال با خواسته‌هاي او يكسان باشد ممكن است با يك چرخش ۱۸۰ درجه‌اي معادلات برهم بخورد و سرمربي سابق رئال هدايت استقلال را برعهده بگيرد‌.
اما استقلال در طول دوران حياتش چندان دل خوشي از مربي خارجي نداشته است. منهاي رايكوف كه در قبل از انقلاب همراه با اين تيم پنج جام گرفت، مابقي مربيان خارجي عملكرد فوق‌العاده‌اي در اين تيم به جاي نگذاشتند. در چند سال گذشته وينفرد شفر با بردن يك كاپ حذفي و پيروزي در يك دربي تا حدودي محبوب دل هواداران اين تيم شده بود كه با عملكرد ضعيف در فصل بعدش جايي در پايتخت پيدا نكرد و به كشورش بازگشت.‌ در گذشته دورتر رولند كخ ‌مشهور هم در ليگ برتر آثار گرانبهايي از خودش به جاي نگذاشت. استراماچوني نيز كه به لحاظ فني خوب بود براي دير كرد حقوقش به كشورش برگشت و با شكايت در فيفا هم‌ تا يوروي آخر طلبش را گرفت و‌ هم استقلال را از آسيا حذف كرد! 
براي جست‌وجو از آخرين وضعيت مربي خارجي در استقلال هم لازم ‌نيست راه دوري برويم. عملكرد سينوسي ساپينتو در اين ‌تيم يكي ديگر از مثال‌ها براي نيمكتي ‌است كه گويا به نام ‌ايراني‌ها و پيشكسوتان آبي بيشتر مي‌خورد تا خارجي‌ها.‌
البته ساپينتو در استقلال بد شروع كرد و خوب ادامه داد و به بدترين شكل ممكن به پايان رساند تا همه استقلالي‌ها دلتنگ فرهاد مجيدي شوند. مربي كه دو فصل پيش بدون شكست آبي‌ها را به مقصد رساند و صاحب جام قهرماني شد. مربي‌اي كه اين روزها در امارات مربيگري مي‌كند و به نظر مي‌رسد حالا حالا‌ها هم خيالي براي بازگشت ‌به ليگ برتر ندارد.
استقلالي‌ها در 6 سال گذشته 5 جام قهرماني ليگ برتر را به رقيب ديرينه واگذار كردند و به نوعي تحت سيطره سرخ‌ها بودند. در اين بين مربيان ايراني مثل فكري و منصوريان هم بودند كه حريف عطش تمام نشدني همشهريان قرمزپوش براي كسب جام نشدند. در گذشته نه چندان دورتر نيز گزينه‌اي مثل مرفاوي را داشتيم كه در استقلال موفق نبود. در عين حال امير قلعه‌نويي در اين تيم عملكرد جالب توجهي از خودش به نمايش گذاشت.
اميرخان در اوايل شروع ليگ برتر رهبري استقلال نوين را برعهده گرفت و با پوست‌اندازي و تغيير نسل در سومين سال حضورش روي نيمكت آبي‌ها اين تيم را به سرانجام خوشي رساند و بعدها در رفت و آمدهايش به عنوان ‌مربي يك‌ چهره تاثيرگذار بود. 
در شرايط كنوني استقلال كم نيستند افرادي كه معتقدند مربي خارجي نمي‌تواند براي اين تيم ‌معجزه ‌كند. كمبود زمان و ناآشنايي با بازيكنان ايراني براي بستن يك تيم ‌مقتدر از دلايل ‌مهم ادعاي اين افراد است. خيلي‌ها مي‌گويند اگر ساپينتو در فصل قبل خودش استقلال را مي‌بست حتي مي‌توانست قهرمان ليگ شود و اشتباه درباره مرد پرتغالي نبايد در فصل آينده هم رخ دهد. 
در ذهن يك‌ عده اين موضوع مي‌چرخد كه استقلال براي فصل بعد يك مربي جوان و با انگيزه و در عين حال با تجربه مي‌خواهد شبيه به فرهاد مجيدي! در بين گزينه‌هاي ‌داخلي چه كسي اين ويژگي‌ها را دارد جز جواد نكونام؟ 
براي سرمربيگري استقلال آيا نام‌ «نكو» از قوطي خارج مي‌شود يا «لوپز» يا يك خارجي ديگر؟ آيا مديران باشگاه استقلال ريسك ‌گزينه جديد را به جان مي‌خرند يا به فكر واكنش هواداران خواهند بود؟ البته كه در فوتبال ما هيچ چيز بعيد نيست اما احتمالش كم است كه مديران استقلال جز نكونام به مربي ديگري نظر داشته باشند و شايد مطرح كردن نام لوپز هم فقط جنبه سرگرم كردن هواداران اين تيم را داشته باشد! هر چه است تا يكي، دو روز ديگر هم بايد صبر كنيم و ببينيم آقايان چه تصميمي خواهند گرفت.‌

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون