• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5517 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۵ تير

انتقاد تند كارشناس واليبال از عملكرد تيم ملي:

اينقدر نگوييد جوانگرايي! كدام جوانگرايي؟

كادر فني بازيكن مصدوم را به جاي معنوي‌نژاد به هلند برد!

به گزارش «اعتماد»، تيم ملي واليبال ايران در هفته دوم رقابت‌هاي ليگ ملت‌ها همانند هفته اول تنها موفق به كسب يك پيروزي شد . نتايجي كه شاگردان بهروز عطايي در دو هفته ليگ ملت‌ها رقم زدند، موجب شد تا تيم ملي كشورمان در رنكينگ فدراسيون جهاني باز هم شاهد سقوطي ديگر باشد. در شرايطي كه تيم ملي ايران تا مدتي قبل جزو هفت تيم برتر دنيا بود در هفته گذشته از رده دهم به يازدهم سقوط كرد و حالا در رتبه دوازدهم ايستاده است! براي بررسي شرايط تيم ملي گفت‌وگويي با فرهاد نفرزاده، سرمربي خاتم اردكان و يكي از كارشناسان شناخته شده واليبال ترتيب داديم كه در ادامه مي‌خوانيد.

   ‌بازي‌هاي ليگ ملت‌ها را دنبال كرديد؟ 
كامل و دقيق! مي‌توانم ‌بگويم نود درصد از مسابقات را دنبال كردم.
  ‌عملكرد تيم  ملي در هفته اول چطور بود؟ 
پرداختن به اين موضوع كه در هفته اول مسابقات را بد شروع مي‌كنيم يا گفتارهاي مشابه ديگر نبايد مورد بحث قرار بگيرد به چند دليل؛ اينكه اگر ما مي‌دانستيم در هفته اول بد شروع مي‌كنيم و شرايط‌مان نامساعد است بايد تمهيداتي مي‌انديشيديم كه اين مشكلات را برطرف كنيم پس اين  موضوع منطقي  نيست.
  ‌به چه دليل  مي‌گوييد؟ 
هشت بازي گذشته و ژاپن در هفته اول در مقابل ما بدترين بازي خود را پشت سر گذاشت. روند ژاپني‌ها در هفته‌هاي بعد به چشم ‌آمد. در ضمن شما اين ژاپن را با ژاپن قبل مقايسه كنيد! تيم ملي ما در كشور آنها بدون بازيكنان باتجربه‌اش مثل موسوي و معروف و نفرات ديگر سه بر صفر برنده مي‌شد. از آن تيم ژاپن ۸۰ درصد بازيكنان امسال هم هستند بنابراين وقتي با بازيكنان كم تجربه در زمين آنها موفق شديم، پيروز شويم، نشان مي‌دهد تيم باكيفيتي داشتيم، اما بعد از گذشت دو سال و حدود يك‌سال مانده به المپيك سطح ژاپن را ببينيد و با ما مقايسه كنيد.
  ‌ژاپن پيشرفت كرده يا ما پسرفت كرديم؟ 
به نظرم هر دو اتفاق افتاده. ژاپن از دو سال پيش متحول شده و تيم ملي ما هم تحولات زيادي داشته است. كيفيت كار ما كم شده و ژاپن در آستانه المپيك در بهترين سطح كيفيت است. نسبت به سال گذشته هم در نظر بگيريم‌ ما با تيم كم تجربه‌تر و با كادرفني كه فرصت كمتري داشت و سال اولي بود كه ليگ ملت‌ها را تجربه مي‌كرد، توانستيم به جمع ۸ تيم نهايي راه پيدا كنيم و هفتم شويم، اما بعد از گذشت يكسال كه كادرفني فرصت‌ داشت نقاط ضعف را ترميم كند و نتايج بهتري بگيرد وضعيت‌مان اين است. درآن زمان ما در رنكينگ تك رقمي بوديم اما حالا و بعد از بازي‌هاي هفته دوم از هلند هم پايين‌تر قرار گرفتيم.
  ‌پس معتقديد وضعيت تيم‌ ملي بدتر شده است؟ 
فقط من نمي‌گويم، رنكينگ رده‌بندي نشان مي‌دهد كه نسبت به دو سال قبل ما در چه سطحي بوديم و ژاپن كجا بود و حالا چي؟ ژاپني‌ها جاي ما را در رتبه هفتم گرفتند و ما هم آمديم پايين‌تر از آنها. اين گواه وضعيت واليبال ماست در مقايسه با ژاپن و همين‌طور خودمان نسبت به سال قبل و دو سال قبل.
  ‌به هفته ‌اول برگرديم، نقاط ضعف تيم ملي در بازي‌هاي اول چه بود؟ 
ما و ژاپن در هفته اول خوب نبوديم، اما آنها برنده شدند و در بازي دوم مقابل لهستان خيلي خوب پيش رفتيم. اگر تيم ما به لحاظ شرايط و ‌مهره خوب نبود، نمي‌توانستيم لهستان را تا آستانه شكست پيش ببريم. در هفته اول ما در حمله وضعيت خوبي داشتيم، در سرويس و توپ‌گيري خوب بوديم، اما در دفاع روي تور خيلي خوب نبوديم. يك اشكال بزرگ ديگر در توپ‌هاي برگشتي بود. ما در مقابل چين خوب بوديم ‌و در مقابل لهستان تنوع حملات خوبي داشتيم، اما متاسفانه در هفته دوم وضعيت بدتر هم شد.
  ‌چطور؟
نه تنها نقاط ضعف در هفته اول و دوم برطرف نشد كه منهاي بازي هلند در زدن سرويس خيلي محتاط بوديم. ايتاليا و امريكا در ست سوم به‌طور يك ‌شكل ما را شكست دادند. ضمن اينكه‌ حملات ما بيشتر به طرف اسماعيل‌نژاد رفت. اينكه بخواهيم بيشتر روي يك بازيكن متمركز شويم كار را براي‌مان سخت مي‌كند. در مقابل ديديد كه از ست چهارم موتور هلند روشن شد. هلند هم ‌مثل بازي با امريكا و ايتاليا ست آخر را به نفع خودش تمام كرد. ما در ست آخر اين بازي‌ها در امتيازات پاياني جلو بوديم، اما‌ سرويس كه عوض شد، حريفان بازي را به سود خودشان تمام كردند. همين بازي با هلند در ست پنجم در حالي كه بازي ده بر ده مساوي بود، بازيكن بي‌تجربه هلند به خط سرويس رفت و نتيجه به سود اين تيم شد. مشكل بزرگ‌ ما عوض نكردن توپ بود. دست ما رو شده بود. نقطه قوت‌مان را تبديل به ضعف كرديم .
  ‌شايد جوانگرايي كمي زود بود و بايد بيشتر صبر كرد. نظر شما در اين خصوص چيست؟
اصلا جوانگرايي مطرح نيست. تيم ملي بزرگسالان ماست و يكسال مانده تا المپيك. اين حرف، حرف خوبي نيست كه براي بار چندم بگوييم ما جوانگرايي كرديم. مگر در چهار، پنج سال گذشته روي بازيكناني مثل سعادت و كاظمي و... سرمايه‌گذاري نكرديم؟ آنها همين الان هم بازيكنان جواني محسوب مي‌شوند. پوريا يلي هم سن اسفنديار است. جوانان را با تجربه كرديم، ‌اما بنا بر صلاحديد كادرفني كنار گذاشته شدند. كادرفني كه نمي‌خواهد تيمش نتيجه نگيرد پس بازيكناني انتخاب كردند كه از ديدگاه‌شان بهترين‌هاي ايران هستند. مثال بگويم معنوي‌نژاد با تجاربي كه در كشورهاي خارجي به دست آورده خيلي مي‌توانست به  ماكمك كند، اما كادرفني يك بازيكن مصدوم به نام صالحي را جايگزين او كرد و عملا از صالحي در يك مسابقه هم نتوانستند استفاده كنند. پس بازيكن باكيفيت و بهتر داشتند و نخواستند استفاده كنند و حالا نبايد بگويند به دنبال جوانگرايي بوديم. ما جوانان خوبي داريم كه در اين مسابقات هم خيلي خوب دارند كار مي‌كنند.
  ‌با عطايي يا مربي ايراني مي‌توانيم اميدوار باشيم؟ 
صحبتي در اين باره ندارم!
  ‌به عنوان سوال آخر، به المپيك صعود  مي‌كنيم؟ 
در المپيك هم حضور پيدا كنيم عملكرد واليبال ما رو به افت و نزول است. ما در المپيك هم حضور پيدا كرديم در جريان بازي‌هاي دور قبل چه اتفاقي افتاد؟ آخرش ديديد كه سعيد معروف با چشماني گريان مسابقات را ترك كرد. خيلي از مردم هم همين‌طور! فقط حضور در المپيك كافي نيست. ما بايد نسبت به المپيك قبل عملكرد بهتري داشته باشيم. در المپيك بلايي سرمان مي‌آيد كه به نظرم بدتر از المپيك قبل مي‌شود. به خاطر همين بايد به فكر علاج يا چاره باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون