• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۹ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5522 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۱۲ تير

بازداشت صدها معترض ديگر در پنجمين شب ناآرامي‌هاي فرانسه

منزل مسكوني يك شهردار هدف حمله قرار گرفت

معترضان به خشونت‌هاي پليسي درحالي براي پنجمين شب متوالي به خيابان آمدند كه دولت فرانسه بيش از ۴۵ هزار پليس و نيروي ويژه امنيتي را به همراه خودروهاي سبك زرهي در پايتخت و شهرهاي بزرگ ديگر اين كشور از جمله مارسي، بوردو و ليون مستقر كرده بود. ناآرامي‌ها و خشونت‌هاي شهري در اعتراض به كشته شدن ناهل، نوجوان عرب‌تبار ۱۷ ساله‌اي كه در حومه پاريس به ضرب گلوله پليس فرانسه جان باخت شنبه شب نيز در شهرهاي مختلف اين كشور ادامه يافت. به گزارش يورونيوز، معترضان به خشونت‌هاي پليسي درحالي براي پنجمين شب متوالي به خيابان آمدند كه دولت فرانسه بيش از ۴۵ هزار پليس و نيروي ويژه امنيتي را به همراه خودروهاي سبك زرهي در پايتخت و شهرهاي بزرگ ديگر اين كشور ازجمله مارسي، بوردو و ليون مستقر كرده بود. براساس آمار موقتي كه وزارت كشور فرانسه دراختيار رسانه‌ها قرار داده ۷۱۹ تن از معترضان كه دولت فرانسه آنها را آشو‌بگر يا نوجوانان متاثر از محتواي تحريك‌آميز در شبكه‌هاي اجتماعي لقب داده طي ناآرامي‌هاي شنبه شب و بامداد روز يكشنبه دوم جولاي دستگير و بازداشت شدند. رسانه‌هاي داخلي به نقل از پليس و ماموران امنيتي علت دستگيري اين دسته از معترضان را به همراه داشتن وسايل يا ابزاري عنوان كرده‌اند كه قابليت استفاده از آن به عنوان سلاح يا پرتابه‌هاي آتش‌زا وجود دارد.

حمله به منزل مسكوني شهردار لاي-لِه-رُز

به گزارش فرانس‌پرس، منزل مسكوني شهردار يكي از شهرهاي واقع در ناحيه مركزي «ايل دو فرانس» كه پايتخت فرانسه نيز در آن واقع شده طي ناآرامي‌هاي شب گذشته هدف حمله معترضان قرار گرفت و آتش زده شد. به گفته مسوولان شهري در اين منطقه، حمله حوالي ساعت يك و نيم بامداد روز يكشنبه و درحالي صورت گرفته كه شهردار «لاي-لِه-رُز» در محل كارش بود، اما خانواده‌ وي در منزل حضور داشته‌اند. در بيانيه بخشداري ول دو مرن آمده است كه منزل مسكوني شهردار «لاي-لِه-رُز» ابتدا با يك خودرو مورد حمله قرار گرفت و سپس توسط معترضان به آتش كشيده شد. بنا بر آخرين گزارش‌ها كه رسانه‌هاي محلي از اين واقعه منتشر كرده‌اند، همسر و يكي از دو فرزند خردسال شهردار «لاي-لِه-رُز» در اين حمله زخمي شدند. بنا به آنچه مسوولان دولتي در فرانسه اعلام كرده‌اند شدت خشونت‌ها و وسعت ناآرامي‌ها در شهرهاي مختلف فرانسه شنبه شب به دليل حضور پرشمار نيروهاي امنيتي نسبت به شب‌هاي گذشته كاهش يافت. ژرالد دارمنن، وزير كشور فرانسه با انتشار پيامي در اين خصوص مدعي شد كه «به لطف اقدام قاطعانه پليس» شب آرام‌تري را پشت‌سر گذاشتيم.
اين در‌حالي است كه رسانه‌هاي محلي در نخستين ساعات بامداد روز يكشنبه از شدت يافتن درگيري‌ها و نيز غارت مغازه‌ها در برخي مناطق مركزي فرانسه خبر داده بودند. گزارش‌هايي نيز پيش‌تر از وقوع ناآرامي‌ها در شمال غرب فرانسه و نيز شدت گرفتن درگيري‌ها ميان معترضان و پليس در ونيسيو واقع در حومه ليون منتشر شده بود. مارسي و مناطقي از حومه پاريس، به ويژه نانتر كه ناهل، نوجوان كشته شده به دست پليس فرانسه در آن زندگي مي‌كرد نيز شب گذشته و بامداد روز يكشنبه همانند چند روز گذشته شاهد درگيري‌هاي پراكنده ميان معترضان و پليس و نيز اقدامات خشونت‌آميزي چون آتش زدن خودروها و نيز غارت از فروشگاه‌ها و مراكز تجاري بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون