• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۹ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5522 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۱۲ تير

چرا هزينه بليت هواپيما دو برابر دريافت مي‌شود؟

بازار الكترونيكي و فروش آنلاين بليت هواپيما در ايران در سال‌هاي اخير رشد قابل توجهي داشته و اپليكيشن‌هاي تجارت الكترونيكي موبايل يكي از پرطرفدارترين پلتفرم‌ها در اين حوزه شناخته مي‌شوند. اما در ماه‌هاي گذشته، مشتريان يكي از بزرگ‌ترين اپليكيشن تجارت الكترونيكي با مشكلاتي در خريد بليت‌هاي هواپيما در اين اپليكيشن مواجه شده‌اند كه موجب كوتاهي در نظارت فروش بليت‌ها و افت شديد در اعتماد مشتريان شده است. با توجه به مدارك و مستندات موجود برخي شركت‌هاي هواپيمايي در ايران، با هدف افزايش سود خود، قيمت‌هاي بليت هواپيما را در اين اپليكيشن به صورت دو برابر قيمت‌هاي اصلي به فروش رسانده‌اند. اين اقدام شركت‌هاي هواپيمايي، منجر به سوءاستفاده از كاربران تحت‌تاثير قيمت‌هاي بالا شده و هيچ اطلاع‌رساني به مسافران خريدار بليت‌هايي با قيمت‌هاي مضاعف توسط اين اپليكيشن صورت نپذيرفته است كه اين اقدام موجب از بين رفتن مزيت اصلي خريد آنلاين، يعني ارايه قيمت‌هاي رقابتي و بهبود دسترسي به بليت‌هاي هواپيما شده است. از طرف ديگر، نمايندگان اين اپليكيشن اعلام كرده‌اند كه اين افزايش قيمت‌ها برعكس اصول عملكرد اپليكيشن و توسط شركت‌هاي هواپيمايي اعمال شده است. سازمان‌هاي نظارتي و مسوولان مربوطه نيز بايد نقش خود را در رفع اين مشكل و حفظ شفافيت در بازار فروش بليت‌ هواپيما ايفا كنند و اقدامات لازم را براي جلوگيري از كوتاهي در قيمت‌ها و حفظ حقوق مشتريان انجام دهند. كوتاهي اپليكيشن مورد نظر در فروش بليت‌هاي هواپيمايي با قيمت‌هاي دو برابر و عدم اعلام آن به مشتريان نيازمند توجه و رسيدگي سريع از سوي مراجع ذي‌صلاح است. به عنوان يكي از مشتريان اين اپليكيشن بليت‌هايي در تاريخ‌هاي 09/02/1402 و 31/02/1402 براي سفرهايي خريداري كردم و در تاريخ‌هاي مقرر پرواز‌ها انجام شد، پس از بررسي بليت‌هاي صادره مشخص شد كه بليت‌هاي مورد نظر فاقد مبالغ دريافتي بوده و هيچ‌گونه مبلغي در اين بليت‌ها درج نشده است با پيگيري‌هاي انجام‌شده، پشتيباني اپليكيشن اعلام كرد كه با توجه به عدم دخالت اپليكيشن در زمان‌هاي مورد نظر قيمت بليت‌ها توسط شركت‌هاي هواپيمايي درج و مبالغ مورد نظر توسط آنها دريافت شده است و با درخواست لاشه بليت با درج قيمت، بليت با قيمت مصوب مجددا صادر و به بنده ارسال شد. مبلغ دريافتي بليت صادر شده در مورخ 09/02/1402 به تاريخ پرواز 12/02/1402، هواپيمايي كاسپين 28.750.000 ريال بود و فقط در اپليكيشن ثبت شده اما در بليت درج نشده است كه پس از درخواست بليت با درج قيمت، بليت با قيمت13.152.000 صادر و به ايشان ارسال مي‌شود. مابقي به مبلغ 15.598.000 ريال به حساب من برگشت داده شد و همچنين مبلغ بليت صادر شده در مورخ 31/02/1402 به تاريخ پرواز 12/03/1402 هواپيمايي وارش براي چهار نفر - دو نفر بزرگسال و دو نفر كودك- مبلغ 99.655.100 ريال دريافت و پس از درخواست لاشه بليت با قيمت، چهار بليت با قيمت 16.977.000 ريال براي هر بزرگسال و مبلغ 11.650.000 براي هر كودك محاسبه و مبلغ 42.431.100 ريال به حساب من برگشت داده شده است. از مراجع ذي‌صلاح از جمله سازمان هواپيمايي كشوري، بازرسي كل كشور، سازمان تعزيرات و ساير نهادهاي مسوول درخواست دارم موارد زير را پيگيري كنند.
1- آيا دريافت مضاعف از مشتري كه در دو تاريخ و دو هواپيمايي متفاوت در اين اپليكيشن اتفاق افتاده است براي مسافران ديگر هم تكرار شده است؟
2- آيا شركت‌هاي هواپيمايي مذكور يا خدمات‌دهنده الكترونيكي برنامه‌اي جهت بازگشت مبالغ اضافه به اين مشتري را داشته‌اند؟
3- آيا براي ساير مسافران اين خطوط هواپيمايي و خدمات‌دهنده الكترونيكي موارد مشابه اتفاق افتاده است؟
4- در صورت تكرار موارد آيا جهت مسافراني كه به هر دليلي با خدمات‌دهنده الكترونيكي تماس نگرفته‌اند، مبالغ اضافي عودت داده شده است؟
5- آيا اينچنين مواردي براي ساير خطوط هواپيمايي و ديگر مسيرهاي داخلي و خارجي اتفاق افتاده است؟
6- آيا برنامه نظارتي جهت كنترل و نظارت بر اينچنين مواردي به صورت مدون وجود دارد؟
7- ... 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون