• ۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5526 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۱۷ تير

تهاتر نفتي با چيني‌ها براي ساخت فاز 3 آزادراه تهران - شمال

گروه اقتصادي: مذاكره با چين براي ساخت فاز ۳ آزادراه تهران-شمال در قبال تهاتر نفت رقم خورد. بدين‌ ترتيب دوباره سياستگذار به چين براي توسعه آزادراه تهران- شمال اعتماد كرد. تقريبا يك دهه قبل بود كه دولت وقت به چين اعتماد كرد و فاز يك اين آزادراه را به دست چين داد. اما در ميانه راه به دليل تعلل شركت چيني پروژه  از او گرفته شد. 

قطعه  يك  آزادراه  تهران -  شمال
قطعه يك آزادراه تهران- شمال از تقاطع بزرگراه آزادگان و بزرگراه شهيد همت شروع و با عبور از مناطق كن، سولقان، امامزاده عقيل، تونل تالون و دره لانيز به سه‌راهي شهرستانك مي‌رسد، اين قسمت كه طول آن تقريبا ۳۲ كيلومتر است، موجب مي‌شود قسمتي از راه فعلي كه از طريق كرج مي‌گذرد حذف شده و مسير حدود ۶۰ كيلومتر كوتاه‌تر شود و صرفه‌جويي قابل‌ توجهي در مصرف سوخت، استهلاك و زمان مسافران را به دنبال دارد. مهم‌ترين قسمت اين قطعه احداث تونل تالون به طول ۴۸۵۰ متر بوده كه حفاري آن توسط چيني‌ها (شركت STA) صورت گرفت كه بعدا به دليل تاخيرهاي مكرر در اجراي پروژه و اختلافات مالي، شركت چيني از ادامه فعاليت منع و تنها قطعات مهم در دست اين شركت باقي ماند و ادامه عمليات به هفت شركت ايراني واگذار شد. احداث اين قطعه از سال ۱۳۷۵ آغاز شد و در اسفند ۱۳۹۸ رسما به بهره‌برداري رسيد.

قطعه سوم  آزادراه
اخيرا محمود ملازينل، مديركل دفتر امور مجريان آزادراه‌ها گفت: مذاكرات اوليه با چين انجام شده تا در قبال تهاتر نفت، كار مهندسي منطقه سه آزادراه تهران- شمال را اجرا كنند. وي افزود: پروژه آزادراه تهران- شمال در قطعات يك، دو و چهار با تامين مالي ۵٠ درصدي دولت و ۵٠ درصد بنياد مستضعفان ساخته مي‌شود؛ اما در حال حاضر بنياد در تامين مالي و آورده 2 هزار ميليارد تومان از دولت جلوتر است.
محمود ملازينل توضيح داد: ۸۶ درصد مسير پل و تونل بوده و ۶.۵ كيلومتر آن ۱۴۰۰ ساخته شده و فردا نيز با حضور رييس‌جمهوري، ۱۵.۵ كيلومتر باقي مانده اين مسير بهره‌برداري مي‌شود و از شنبه زير بار ترافيك عمومي مي‌رود. او با بيان اينكه فاز دو آزادراه تهران - شمال، ۱۰۰ درصد ايراني ساخته شده‌ است، افزود: تمام تكنيسين‌ها، پيمانكاران و تجهيزات ايراني بوده و حتي جت‌فن‌ها هم ايراني است. تاكنون ۵۱۰۰ ميليارد تومان براي اين آزادراه هزينه شده و ارزش روز آن ۸۳۰۰  ميليارد تومان  است.
مديركل دفتر امور مجريان آزادراه‌ها توضيح داد: باند برگشت (شرقي) فاز دوي اين آزادراه ۳۵ درصد پيشرفت دارد و و در صورت تامين اعتبار تا پايان ۱۴۰۳ بهره‌برداري مي‌شود. باند برگشت به علاوه تونل غربي البرز به ۱۴ هزار ميليارد ‌تومان اعتبار نياز دارد.
ملازينل درباره اقدامات انجام ‌شده براي ساخت منطقه سوم آزادراه تهران -  شمال گفت: كار مطالعاتي منطقه سه در حال انجام است و مذاكرات اوليه با چين انجام شده تا در قبال تهاتر نفت، كار مهندسي منطقه سه را اجرا كنند؛ با وجود اين در قراردادها ذكر شده كه براي اين پروژه ۸۰ درصد از پيمانكاران ايراني استفاده شود.
او افزود: پروژه آزادراه تهران-شمال در قطعات يك، دو و چهار با تامين مالي ۵٠ درصدي دولت و ۵٠ درصد بنياد مستضعفان ساخته مي‌شود؛ اما در حال حاضر بنياد در تامين مالي و آورده 2 هزار ميليارد تومان از دولت جلوتر است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون