• ۱۴۰۳ شنبه ۲۸ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5529 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۲۰ تير

زیر پوست حوادث

از ابتداي امسال تا ۲۰ خرداد ۱۷۱ نفر بر اثر غرق‌شدگي جان باختند

 

رييس سازمان اورژانس كشور نسبت به افزايش مرگ‌هاي ناشي از غرق‌شدگي در كشور هشدار داد. جعفر ميعادفر با اشاره به افزايش دماي هوا در نقاط مختلف كشور به ايسنا گفت: «تجربه و همچنين آمارهاي ما در روزهاي اخير نشان داده كه با افزايش دما، تمايل به شنا و آب‌تني هم در ميان مردم بيشتر مي‌شود. همين موضوع نيز زنگ خطر افزايش مرگ‌هاي ناشي از غرق‌شدگي را افزايش داده است.» او با اشاره به آمار ماموريت‌هاي اورژانس در مورد غرق‌شدگي گفت: «از ابتداي سال جاري تا ۲۰ خردادماه امسال جمعا ۱۷۱ نفر به دليل غرق‌شدگي جان خود را از دست داده‌اند. ۹۰ نفر هم دچار مصدوميت شده و خدمات درماني را از اورژانس دريافت كرده‌اند.» رييس سازمان اورژانس كشور با بيان اينكه آمار نهايي و قطعي غرق‌شدگي از سوي سازمان پزشكي قانوني اعلام مي‌شود، گفت: «اين آمار تنها مربوط به ماموريت‌هاي اورژانس است.»

اعلام ۴ استان داراي بيشترين غرق‌شدگي در بهار ۱۴۰۲

ميعادفر درباره استان‌هاي داراي بيشترين غرق‌شدگي در ماموريت‌هاي اورژانس نيز گفت: «برابر آمارهاي ما استان‌هاي خوزستان، مازندران، فارس و خراسان رضوي به ترتيب با ۱۶، ۱۵، ۱۵ و ۱۴ مورد فوتي داراي بيشترين موارد غرق‌شدگي در كشور هستند و نكته قابل توجه اين است كه در اين ميان دو استان فارس و خراسان رضوي هيچ ارتباطي هم با دريا ندارند.» او گفت: «اين موضوع نشان مي‌دهد كه گرچه دريا يكي از محل‌هاي مهمي است كه بايد از غرق‌شدگي در آن جلوگيري كرد، اما اجراي طرح‌هايي مانند سالم‌سازي دريا و توجه به ايمني شناگران تا حد زيادي اين آمار را كاهش داده است. از اين رو يكي از جدي‌ترين چالش‌هاي ما شنا در محل‌هاي ممنوعه يا ناشناس است. رودخانه‌ها، سدها و استخرهاي كشاورزي از جمله اين موارد است كه متاسفانه آمار قابل توجهي را هم به خود اختصاص داده است.»

رودخانه بيشتر از دريا غرق مي‌كند

رييس سازمان اورژانس كشور درباره محل‌هاي وقوع غرق‌شدگي نيز گفت: «رودخانه با ۳۰ درصد بيشترين محل غرق‌شدگي افراد در اين مدت بوده است. پس از آن دريا و استخرهاي كشاورزي به ترتيب با ۲۴ و ۱۸ درصد در رتبه‌هاي بعدي قرار دارد. استخرهاي شنا با ۱۲ درصد، سدها و آب‌بندها با چهار درصد و كانال‌هاي آب و كشاورزي هم با چهار درصد در رتبه‌هاي بعدي قرار دارد. حدود هشت درصد هم در ساير محل‌ها رخ داده است.» ميعادفر ميانگين سني جانباختگان در پي غرق‌شدگي را ۲۵ سال اعلام كرد و گفت: «اين موضوع نشان مي‌دهد كه عمده قربانيان جوانان هستند. در ماموريت‌هاي اورژانس كم سن‌ترين فرد غرق شده پسربچه‌اي يك ساله بود و مسن‌ترين نيز مردي ۷۵ ساله بوده است.» او درباره تفكيك جنسيتي غرق‌شدگان نيز گفت: «۸۴ درصد از موارد غرق شده تا ۲۰ خردادماه را آقايان شامل مي‌شوند و ۱۶ درصد باقيمانده نيز زنان هستند.»

افزايش غرق‌شدگي با افزايش دما

ميعادفر گفت: «با شروع فصل گرما، تمايل به شنا و آب‌تني هم افزايش پيدا مي‌كند و متاسفانه افراد بسياري براي شنا و آب‌تني به استخرهاي كشاورزي، استخرهاي خانگي يا رودخانه‌ها و آب‌بندها مراجعه مي‌كنند. در اين محل‌ها امكان نظارت يا استقرار تيم‌هاي نجات غريق وجود ندارد و همين موضوع نيز سبب افزايش احتمال مرگ در پي غرق‌شدگي مي‌شود.»

غرق‌شدگي دست‌كم ۷ نفر در يك روز

رييس سازمان اورژانس كشور با بيان اينكه روند حوادث مربوط به غرق‌شدگي همزمان با گرم شدن هوا رو به افزايش است، گفت: «در ساعات پاياني روز يكشنبه هفت نفر به دليل غرق‌شدگي در كشور جان خود را از دست دادند كه اين آمار بالايي است.» ميعادفر گفت: «موضوع ديگر شنا در استخرهاي خانگي، كشاورزي و امثال آن است. مردم بايد توجه داشته باشند كه از رها كردن كودكان خود در حاشيه اين استخرها پرهيز كنند. در مورد استخرهاي كشاورزي يا آب‌نماها نيز بايد توجه داشته باشند كه اين محل‌ها به هيچ عنوان براي شنا مناسب نبوده و خطراتي مانند برق گرفتگي، عفونت و ... آنها را تهديد مي‌كند.» 

 

بازداشت قاتل پسر 17ساله  در جنوب تهران

نيمه‌شب سه‌شنبه بيست‌و‌سوم خردادماه امسال، كاركنان انتظامات بيمارستان ضياييان مرگ مشكوك پسر جواني را روي تخت بخش اورژانس اين مركز درماني، از طريق تماس تلفني به پليس گزارش كردند. با اعلام اين خبر، تيم بررسي صحنه جرم به همراه قاضي وحيد ناصري؛ بازپرس ويژه قتل عمد شعبه چهارم دادسراي امور جنايي، پاي در سردخانه بيمارستان گذاشتند و با جسد پسر حدودا 17 ساله‌ اهل كشور افغانستان مواجه شدند كه از ناحيه گردن، قفسه سينه و كتف هدف ضربات مهلك چاقو قرار گرفته و به قتل رسيده بود. بررسي‌هاي اوليه نيز نشان مي‌داد مقتول با همراهي يكي از دوستانش با آمبولانس اورژانس به اين بيمارستان منتقل شده است كه در نخستين گام او هدف تحقيق قرار گرفت و به بازپرس جنايي گفت: قاتل و مقتول هم‌محله‌اي بودند، اما اين اواخر با يكديگر به خاطر مسائل پيش پا افتاده اختلاف داشتند. شاهد ماجرا ادامه داد: روز حادثه پسر جوان و قاتل در چند مرحله با يكديگر دعوا كردند، اما قاتل كه از مقتول كينه به دل گرفته بود او را در خيابان تعقيب كرد و با شروع درگيري مجدد در يك لحظه با ضربات چاقو مرتكب قتل شد و پس از جنايت سريعا پا به فرار گذاشت. پس از پايان تحقيقات ميداني در بيمارستان ضياييان و صحنه قتل، در نخستين گام قاضي جنايي به ماموران اداره دهم پليس آگاهي دستور داد تا با اقدامات اوليه مخفيگاه متهم را شناسايي و سپس نسبت به دستگيري او اقدام كنند. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون