• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5544 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۸ مرداد

با گذشت شانزده روز جست‌وجوها براي پيدا كردن كودك ۹ ساله اهل تهران بي‌نتيجه مانده است

سرنوشت مرموز كودك مفقود شده در رودخانه هراز

يكي از بستگان كودك مفقود شده: نيروهاي هلال‌احمر گفتند؛ بيشتر از ۷۲ ساعت نمي‌توانند به جست‌وجو‌هاي‌شان ادامه دهند

گروه حوادث

تيشرت سفيد و شلوار سرمه‌اي به تن داشت كه به داخل رودخانه سقوط كرد و مفقود شد. حالا با گذشت ۱۶ روز از او هيچ خبري نيست. 

«علي منصوري» كودك ۹ ساله؛ شنبه ۲۴ تيرماه جاري هنگامي كه به همراه خانواده‌اش از تهران به يكي از شهرستان‌هاي شمال عازم بودند براي خوردن صبحانه كنار رودخانه هراز در روستاي «آب اسك» توقف مي‌كنند. همان جا علي مقابل چشمان مادر و خواهرانش داخل رودخانه مي‌افتد. 
يكي از خواهران اين كودك وقتي متوجه مي‌شود برادر كوچكش داخل آب افتاده سريع داخل رودخانه مي‌شود تا او را نجات دهد، اما شدت آب به قدري بود كه خواهر اين كودك نتوانست او را از داخل رودخانه خارج كند و علي به‌طور مرموزي مفقود مي‌شود ... 
پس از اين ماجرا خانواده به پليس اطلاع مي‌دهند و پليس در همين راستا پرونده‌اي تشكيل مي‌دهد. 
عموي اين كودك در مورد شرايط خانواده به «اعتماد» توضيح مي‌دهد: «مادر و پدر او اصلا وضع روحي خوبي ندارند و دو، سه بار خواستند خودشان را از بالاي يك پل به پايين پرت كنند و به زندگي‌شان پايان دهند.» 
نيروي انتظامي، آتش‌نشاني و نيروهاي هلال احمر هم نتوانستند پيكر زنده يا مرده اين كودك را پيدا كنند تا جايي كه نيروهاي امدادي و هلال احمر سه روز اطراف رودخانه را گشتند و سپس به خانواده عنوان كردند كه بيشتر از ۷۲ ساعت نمي‌توانيم به جست‌وجوهاي‌مان ادامه دهيم.
 «اعتماد» در رابطه با پاسخي كه اين خانواده از نيروهاي هلال احمر شنيدند با معاون عمليات امداد و نجات سازمان هلال احمر ارتباط برقرار مي‌كند، اما «مرتضي مرادي‌پور» در رابطه با اين سوال كه چرا نيروهاي هلال احمر تا گرفتن نتيجه در محل حادثه نماندند و در چنين مواقعي چه سازمان‌هايي وظيفه دارند تا پايان عمليات در محل رخداد حضور داشته باشند؛ اينگونه به «اعتماد» پاسخ مي‌دهد: «اصلا جست‌وجو در رودخانه وظيفه هلال احمر نيست و به وزارت نيرو مربوط است. به خاطر خلأ قانوني نيروهاي هلال احمر وارد عمليات جست‌وجو مي‌شوند و همكاري مي‌كنند. معمولا متناسب با حادثه نيروهاي هلال احمر به جست‌وجو ادامه مي‌دهند.» 
در اين چندين روز خانواده از كنار رودخانه تكان نخوردند و دارند به جست‌وجوهاي‌شان به تنهايي ادامه مي‌دهند...
عموي علي منصوري؛ كودكي كه داخل رودخانه سقوط كرده و مفقود شده در مورد روز حادثه به «اعتماد» مي‌گويد: «علي روز حادثه به همراه خانواده‌اش از تهران عازم شمال بود. خانواده قصد داشتند براي تفريح چند روزي به شمال بروند. 
پدر علي به خاطر مشغله كاري تهران مانده بود. به گفته دايي، خواهر و مادر علي؛ آنها وقتي بساط‌شان را كنار رودخانه پهن كرده بودند تا صبحانه بخورند ناگهان علي كه كنار رودخانه رفته بود زير پايش خالي مي‌شود و به داخل رودخانه پرت مي‌شود. خواهر بزرگ‌تر علي خود را به داخل رودخانه مي‌رساند تا برادرش را نجات دهد، اما شدت آب زياد بوده و نتوانسته كاري كند و اين بچه با جريان آب از نظرها دور شده است. حتي خواهر علي هم جانش به خطر مي‌افتد و دايي‌شان خواهر علي را از داخل رودخانه بيرون مي‌كشد. متاسفانه با گذشت ۱۶ روز هنوز هيچ نشاني از علي پيدا نشده است. گروه امداد و نجات هلال احمر، آتش‌نشاني، كمك‌هاي مردمي و نيروي انتظامي سه روز گشتند، اما اثري از بچه پيدا نكردند. علي فرزند آخر خانواده بود و بعد از چهار دختر به دنيا آمده بود.» 

    اطلاع داريد كه رودخانه به كجا ختم مي‌شود؟ 
رودخانه هراز در روستاي آب اسك ابتدا به آمل و بعد هم به درياي خزر ختم مي‌شود. 
   خانواده اين كودك در چه وضعي هستند؟ 
اصلا شرايط روحي مناسبي ندارند. پدر و مادر علي چند بار در حال پرت كردن خودشان از يك پل بودند كه ما آنها را نجات داديم. بعد از اين اتفاق خانواده يك خانه در روستا اجاره كردند و هر روز مشغول گشتن هستند . 
   در حال حاضر چه افرادي براي جست‌وجو به خانواده كمك مي‌كنند؟ 
هيچ‌كس. خود خانواده مشغول جست‌وجو هستند. نيروهاي هلال احمر هم سه روز بيشتر به جست‌وجوهاي‌شان ادامه ندادند و بعد از سه روز گفتند؛ وظيفه ما براي جست‌وجو ۷۲ ساعت است و بعد از سه روز كارمان تمام مي‌شود. نيروهاي هلال احمر به خانواده گفتند كه اگر كسي غرق مي‌شود بعد از سه روز بايد جسدش پيدا شود. 
   كفش يا لباسي هم از اين كودك پيدا نشده است؟ 
هيچي. اين مساله كمي مشكوك به نظر مي‌رسد. اصلا نمي‌دانيم پس از افتادن علي در رودخانه چه اتفاقي برايش افتاده و اين موضوع شك‌برانگيز است. يك‌سري بنرهاي بزرگ هم كنار رودخانه و اطراف روستا زده شده كه اگر كسي جسد علي را هم كشف كند و اطلاع دهد به او مژدگاني داده مي‌شود. خانواده براي كشف جسد فرزندشان هم مژدگاني تعيين كردند. 
    
روزي كه علي منصوري اين كودك ۹ ساله در رودخانه هراز سقوط كرد و مفقود شد، جسد كودكي ۱۲ ساله را پس از ۲۰ ساعت جست‌وجو از همين رودخانه بيرون كشيدند. «جمشيد نيك‌زاد» رييس جمعيت هلال احمر شهرستان آمل در مورد كشف جسد اين كودك ۱۲ ساله گفته بود: «تيم‌هاي امداد و نجات جمعيت هلال‌احمر آمل پيكر كودك ۱۲ساله بابلي را كه در حاشيه رودخانه به آب افتاده و غرق شده بود پس از حدود ۲۰ ساعت از رودخانه هراز پيدا كردند. پيكر بي‌جان محمدمهدي ۱۲ ساله اهل شهرستان بابل در ساعت ۶ و ۳۰ دقيقه صبح شنبه بيست و چهارم تير ماه درحد فاصل بعد از پل وانا در مسير جاده هراز پس از جست‌وجوي تيم‌هاي مردمي، آتش‌نشاني و امداد و نجات هلال احمر پيدا شد. خانواده اين كودك بابلي در حاشيه رودخانه هراز در نزديكي روستاي وانا براي استراحت كوتاه به حاشيه رودخانه رفته بودند كه متاسفانه پسر ۱۲ ساله اين خانواده به داخل رودخانه سقوط كرد.»
طي سال‌هاي اخير برخي از شهروندان بومي و غيربومي به علت رعايت نكردن موارد ايمني و اقامت در حاشيه رودخانه خروشان هراز با مفقودي يا جانباختن اعضاي خانواده‌هاي خود مواجه شده‌اند.
۱۹ تير ماه سال ۱۳۹۵ نيز «اميرعلي بدري» كودك ۵ ساله اهل تهران در حاشيه رودخانه هراز در منطقه پل سياه بيشه مفقود مي‌شود و خبري مبني بر كشف جسد او منتشر نمي‌شود ...

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون