• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5544 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۸ مرداد

سيد مصطفي هاشمي طبا در گفت‌وگوي اختصاصي با «اعتماد»:

مگر مسائل ديگر را جدي مي‌گيرند كه ورزش را جدي بگيرند؟

مشاور سجادي گفت انتخاب‌هاي او را ديگران معرفي مي‌كردند و او هم چون نجابت داشت مي‌پذيرفت!

  من هم به جاي سجادي بودم نمي‌توانستم موفق شوم چون ورزش ما چند دايه و مادر دارد 

  نجابت سجادي بيشتر از حد لازم بود!    ناهماهنگي بين سجادي و قربان‌زاده مثل جدال مادر و دايه بود !

 

روزبه  دلاور

به گزارش «اعتماد»، دوره وزارت حميد سجادي در وزارت ورزش با حواشي زيادي همراه بود‌ . آخرين حاشيه پيرامون آقاي سجادي كشمكش با قربان‌زاده، رييس وقت سازمان خصوصي‌سازي با موضوعيت تعيين تكليف اعضاي هيات‌مديره دو تيم پرطرفدار پايتخت، پرسپوليس و استقلال بود. خيلي‌ها اعتقاد دارند بهتر بود پس از سانحه هوايي كه براي وزير ورزش پيش آمد همان موقع استعفا مي‌داد اما اين اتفاق رخ نداد. با اين حال شايعه استعفاي او با فشاري كه مجلس با اخطارهايش مي‌داد مثل سايه نفر اول ساختمان ورزش در خيابان سئول را رها نكرد تا اينكه سرانجام شش روز قبل استعفا‌نامه وزير ورزش دولت سيزدهم تقديم رييس‌جمهور شد. سجادي در استعفا‌نامه‌اش علت كناره‌گيري خود را «مشكلات جسمي» اعلام كرد و حالا رييس‌جمهور تصميم مي‌گيرد كه در صورت پذيرش استعفاي اين فرد ورزشي چه كسي را جايگزين او كند. اگر رييسي با استعفاي سجادي موافقت كند فعلا چند گزينه جدي براي جانشيني او پيش رو دارد: علي بهادري جهرمي: سخنگوي فعلي دولت كه در سابقه‌اش رياست سازمان بسيج حقوقدانان كشور ديده مي‌شود. محمدمهدي برادران: معاون فعلي وزير صمت كه در دهه 90 رياست هيات فوتبال استان خراسان رضوي و مديريت باشگاه ابومسلم را بر عهده داشته است. محمد عباسي: وزير ورزش دولت احمدي‌نژاد بين سال‌هاي 1390 تا 1392 .محسن منصوري: منصوري مديرعامل سابق بنياد علوي، از نهادهاي زيرمجموعه بنياد مستضعفان و استاندار سابق تهران. او معاون اجرايي كنوني رياست‌جمهوري محسوب مي‌شود .كيومرث هاشمي: معاونت سابق سازمان تربيت‌بدني، قائم مقامي سابق وزير آموزش و پرورش در دولت دهم و رياست سابق كميته ملي المپيك در كارنامه او به چشم مي‌خورد. هاشمي قبل از انتخاب سجادي هم يكي از گزينه‌هاي جدي براي وزارت ورزش بود. هاشمي در فوتبال هم سابقه مديريتي دارد و مدتي به عنوان رييس كميته انتقالي سرپرست فدراسيون فوتبال نيز بود و در ستاد انتخاباتي رييسي به عنوان مسوول و مدير حوزه ورزش و جوانان ستاد فعاليت مي‌كرد. محمد آخوندي: آخوندي هم سابقه مديركلي در وزارت ورزش را دارد و اكنون با راي مردم تهران عضو شوراي شهر تهران است.آخوندي مدير مسوول روزنامه وطن امروز نيز هست. او عضو هيات‌مديره پرسپوليس هم بوده اما شنيده مي‌شود نسبت به دو گزينه ‌ديگر شانس كمتري دارد. اما براي بررسي شرايط اين روزهاي ورزش و عملكرد سجادي (به‌طور كلي) سراغ سيدمصطفي هاشمي طبا رفتيم. مردي كه سال‌هاي سال در ورزش و كميته ملي المپيك سابقه مديريت در بالاترين سطح را دارد اما يك چهره سياسي شناخته شده در كشور نيز به حساب مي‌آيد. هاشمي طبا در گفت‌وگوي اختصاصي با خبرنگار «اعتماد» سجادي را يك فرد با حجب و حيا دانست كه در انتخاب‌هايش تخصص اولويت فكري‌اش نبود! در ادامه اين مطلب گفت و گوي اختصاصي «اعتماد» با هاشمي طبا را بخوانيد .

 

گويا آقاي سجادي رفتني شدند.

خود ايشان هم گفتند استعفا دادند ان‌شاءالله كه خير باشد!

بررسي عملكرد وزير ورزش بحث جامعي است كه آناليز دقيق مي‌خواهد و پرداختن به آن زمان. اما در حالت كلي نظر شما در خصوص وزارت دوره سجادي چيست؟

والله چند روزي پيش يكي از مشاوران ايشان به نام آقاي احمدي صحبت مي‌كرد و گفت ايشان مجموعه‌اي را كه بايد معرفي مي‌كرد و هماهنگي‌اش را انجام مي‌داد نتوانست از عهده آن بربيايد. مقصودش اين بود كه افراد مختلفي با معرفي‌هاي مختلف مي‌آمدند و ايشان با نجابت و رودربايستي و فشارهايي كه از بيرون تحميل مي‌شد مي‌پذيرفت و اين باعث اين ناهماهنگي مي‌شد و همين ‌ناهماهنگي‌ها به كار وزارتخانه لطمه زد. وگرنه ايشان دلش مي‌خواست به خوبي كارش را انجام ‌دهد.

شرايط به لحاظ قهرماني و كسب مدال ورزشكاران در دوره ايشان را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

خوشبختانه ورزش خيلي به وزير ارتباط ندارد! اينكه بگوييم وزير عامل موفقيت يا موفق نشدن است. بچه‌هاي مردم مي‌آيند ورزش كنند حالا هيات‌ها و باشگاه‌ها و فدراسيون‌ها دست به دست هم مي‌دهند بالاخره يك موفقيت‌هايي را به دست مي‌آورند. عملكرد وزير بايد روي سازماندهي و نظارت باشد. خب تاثير هم دارد اما نتايج به خود مربيان و ورزشكاران مربوط است و با عشق و علاقه به دست مي‌آيد و اين را نمي‌شود خيلي منطبق با عملكرد وزير دانست.

يكي از انتقادات كه به سجادي مي‌شد اين بود كه او بُرش كافي به عنوان وزير ندارد. شما چه نظري داريد؟

مي‌خواهم بگويم نجابت او بيشتر از حد لازم بود! وقتي كسي كه در اين سمت است بايد كمي‌هم نجابت و رودربايستي را كنار بگذارد!

قبول داريد كه تصميمات و سياست او در قبال سرخابي‌هاي پرطرفدار هم يك چالش جدي بين وزارتخانه و هواداران پرسپوليس و استقلال شد؟

متاسفانه دعوا بين وزارتخانه و سازمان خصوصي‌سازي و هيات‌مديره‌هاي بي‌اختيار و مديرعامل‌هاي ناكارآمد هم به استقلال و هم پرسپوليس خيلي لطمه زد. نه فقط در زمان آقاي سجادي كلا اين دو تيم خيلي لطمه خوردند و خيلي اموال عمومي حرام شده و هزينه‌هاي بيخودي انجام شده. جرايم بيخودي دادند. يكي از علت‌ها اين است كه بين هيات‌مديره و مديرعامل هماهنگي نيست و اينكاره نبودند كه بر سر كار آمدند!

عجيب اين که هنوز نمي‌دانيم وضعيت مالكيت اين دو تيم چيست!

الان ۱۸‌سال است كه مي‌خواهند اين دو تيم را خصوصي كنند اما نتوانستند و راه‌حلي پيدا نكردند چون از راه غلطش وارد شدند. از يك طرف دولت مي‌خواهد اين تيم‌ها را داشته باشد از يك طرف نمي‌خواهد. اين طور كه نمي‌شود. به قول معروف شترسواري دو لا دو لا ندارد !

با اين وضعيت كه نه خبري از حق پخش است و نه دو تيم خصوصي مي‌شوند مشكلات مالي كمر اين باشگاه‌ها را شكسته است.

بارها گفتم بايد چي كار كنند اما هيچ كي گوش نكرده و هركي براي خودش يك حرفي مي‌زند! متاسفانه‌ هدايت كار هم از طرف دولت‌ها انجام نمي‌شود. دولت آقاي روحاني تصويب كرد اينها فرهنگي هستند نبايد واگذار شوند دو سال بعد تصويب كردند بايد واگذار كنند ! خب نمي‌شود كه انقدر تشدد در فكر و انديشه باشد. اين چيزها لطمه مي‌زند كه لطمه هم زده .

پيشنهاد شما چه بود؟

مفصل بود اما هيچ كي گوش نمي‌دهد الان هم گوش نمي‌دهند اما اين راهي كه رفتند غلط است.

درباره نحوه مديريت قربان‌زاده هم سر و صدا زيادي به پا شده.

حتما ايشان هم ‌فكر و انديشه‌اي داشته ديگر اما به هرحال با وزارت ورزش هماهنگ نبودند. نمي‌شود يكي از اين طرف و آن طرف چيزي را بكشد. خب پاره مي‌شود! مثل بچه‌اي كه بين مادر و دايه‌اش كشيده شود دست و پايش قطع مي‌شود. بايد هماهنگ مي‌شدند.

شما اگر به جاي سجادي بوديد مي‌توانستيد از حق ورزش دفاع كنيد؟

من هم‌ نمي‌توانستم چون اين بچه چند تا دايه و چند تا مادر دارد! نه نمي‌توانستم.

راجب به گزينه‌هايي كه از آنها به عنوان جانشين وزير ورزش نام مي‌برند چه نظري داريد؟

نمي دانم چه افرادي هستند و درباره آنها فكر نكردم.

اولويت اول وزير آينده ورزش از نظر شما؟

بايد ملي فكر كند. يعني از حد و حدود دفتر خودش و رفيق‌هايش بيايد بيرون و برود روي اينكه براي ورزش كاري انجام دهد.

فكر نمي‌كنيد اين ضعف از دولت باشد كه چندان‌حوزه ورزش را جدي نمي‌گيرد؟

مگر مسائل ديگر را جدي مي‌گيرند؟ همه ‌چيزهاي ديگر هم همين جور است.


افراد مختلفي با معرفي‌هاي مختلف مي‌آمدند و سجادي با نجابت و رودربايستي و فشارهايي كه از بيرون تحميل مي‌شد مي‌پذيرفت و اين باعث ناهماهنگي مي‌شد و همين ‌ناهماهنگي‌ها به كار وزارتخانه لطمه زد.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون