• ۱۴۰۳ جمعه ۱۵ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5546 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۱۰ مرداد

چرا يك مساله ساده تبديل به بحران شده است؟

ورود زنان به استاديوم، تعويق مسابقات بي‌اعتباري ليگ و تعليق تيم ملي

علي ولي‌اللهي

در آستانه شروع ليگ برتر دوباره بحث حضور زنان در استاديوم داغ شده است. ارسال يك نامه از سوي سازمان ليگ به فدراسيون فوتبال و اظهارنظر مهدي تاج در مورد اين مساله كه هر دو در يك روز صورت گرفت در داغ شدن بحث تاثير زيادي گذاشته است.

ماجرا از جايي آغاز شد كه برخي رسانه‌ها خبر دادند بازي استقلال و صنعت نفت آبادان از هفته نخست ليگ برتر بدون حضور تماشاچي برگزار مي‌شود و سپس اعلام شد كه از 70درصد ظرفيت ورزشگاه استفاده مي‌شود. پيش كشيده شدن بحث احتمال بدون تماشاچي بودن بازي از آنجايي كه مسائلي نظير بيماري يا نگراني امنيتي خنده‌دار به نظر مي‌رسيد تنها به يك نقطه ختم مي‌شد؛ حضور زنان در استاديوم. مساله‌اي كه قبلا حل نشده بود و در دو ماه تعطيلي مسابقات هم حل نشده باقي ماند. درنهايت روز گذشته خبر رسيد بازي افتتاحيه پرسپوليس در ورزشگاه آزادي نيز بدون حضور تماشاچي است (تا لحظه نگارش اين متن) و دليل آن هم بحث حضور زنان است. 
روز يكشنبه مهدي تاج رييس فدراسيون فوتبال به صراحت گفت حضور زنان در استاديوم بايد انجام شود و حتي ممكن است به خاطر اين مساله بازي‌ها به تعويق بيفتد. از سمت ديگر محمدرضا كشوري فرد با ارسال نامه‌اي به مهدي تاج رييس فدراسيون فوتبال باتوجه به ايميل ارسالي فيفا درخصوص الزام ورود بانوان به ورزشگاه‌ها در مسابقات ليگ برتر خواستار تعيين تكليف و كسب مجوز از مراجع ذي‌صلاح براي حضور بانوان تماشاگر در ليگ برتر شد.
در متن اين نامه كه دراختيار رسانه‌ها قرار گرفت، آمده است: همان‌طور كه استحضار داريد ورود بانوان حتي به صورت محدود از مواردي است كه كنفدراسيون فوتبال آسيا براي اعتباربخشي مسابقات رسمي الزام نموده است و مراتب را در تاريخ 6/7/2023 با موضوع Fallow up regarding women’s access to stadium به فدراسيون فوتبال اعلام کرده است. با عنايت به اينكه در مورخ 12 مرداد 1402 وفق برنامه ابلاغي مسابقات ليگ برتر شروع مي‌گردد و عدم اجراي دستورالعمل باعث بي‌اعتباري مسابقات رسمي و داخلي و حتي مشكلاتي براي تيم‌هاي ملي خواهد بود و از آنجا كه در برخي استان‌ها مسابقات محلي پذيرش آن را مستلزم هماهنگي‌هاي قبلي مي‌دانند لذا خواهشمند است ضمن ارجاع موضوع به مقامات ذي‌صلاح مساعدت فرماييد اين موضوع تعيين تكليف و مراتب به سازمان ليگ در اسرع  وقت امر  به  ابلاغ  گردد. 
تاريخ اين نامه مربوط به هشتم مرداد امسال يعني روز يكشنبه   مي‌شود. 
از اظهارات مهدي تاج و نامه سازمان ليگ و اخباري كه در مورد بدون تماشاچي شدن بازي صنعت نفت و استقلال و همچنين پرسپوليس آلومينيوم مطرح مي‌شود، مي‌توان به راحتي نكات زير را استخراج كرد و البته چند سوال ساده را پرسيد: 
1- بارها و بارها در روزنامه اعتماد نوشتيم كه فيفا و ‌اي‌اف‌سي روي ورود زنان به استاديوم حساسيت ويژه‌اي پيدا كرده‌اند و اين مساله بايد به نحوي حل شود و درنهايت با نامه‌اي كه سازمان ليگ منتشر كرد صحت تمام آن اخبار كه بعضا با مخالفت يا تكذيب برخي همراه مي‌شد به اثبات رسيد.
2-گزارش‌هايي كه در روزنامه اعتماد در مورد دليل اصلي بدون تماشاچي شدن بازي‌ها در ايام پساكرونا و پسااعتراضات منتشر و در آن اعلام شد مشكل ورود زنان به استاديوم باعث خالي ماندن سكوهاي استاديوم‌ها شده، تاييد شد. در آن زمان مقامات فدراسيون فوتبال با بهانه قرار دادن كرونا و بعد مسائل امنيتي از حضور تماشاچيان در استاديوم ممانعت  به عمل  مي‌آوردند. 
3- از آنجايي كه در يك مقطع كوتاه ورود زنان براي دو بازي در استاديوم آزادي صورت گرفت و اين مسير ادامه پيدا نكرد و حالا هم با چالش مواجه شده به نظر مي‌رسد نهادهايي در خارج از فوتبال بعد از همان تجربه كوتاه نمي‌خواهند اجازه دهند چنين  روندي تكرار  شود. 
4- ديگر جاي هيچ‌گونه بحثي نيست كه فيفا و ‌اي‌اف‌سي نمي‌پذيرند مسابقات باشگاهي ايران در هيچ شهري و براي هيچ تيمي بدون حضور زنان برگزار شود. در واقع اين دو نهاد ناظر بر فوتبال مي‌خواهند حق دسترسي زنان به استاديوم بدون هيچ قيد و شرطي انجام بگيرد. البته با ملاحظات خاص و تلاش  براي درك  شرايط ايران. 
در عين حال كه بايد از برخي مقامات تصميم‌گير در اين زمينه پرسيد كه واقعا تا كي مي‌خواهند به اين موش و گربه بازي ادامه بدهند و چرا يك‌بار براي هميشه تكليف مساله‌اي به اين سادگي را حل نمي‌كنند، بايد از مقامات فدراسيون فوتبال و سازمان ليگ هم پرسيد آيا خيلي دير به يادشان نيفتاده كه بايد براي حضور زنان در استاديوم در فصل جاري رايزني مي‌كردند؟ آيا به نظر سازمان ليگ ارسال نامه در تاريخ هشتم مرداد درحالي كه مسابقات 12 مرداد شروع مي‌شود، منطقي است؟ آقاي تاج جواب بدهد كه چرا وعده‌اي كه در زمان ورود به انتخابات مطرح كرده بود و در چند ماه گذشته بارها گفته بود حل شده هنوز مساله است؟ ايشان در اين مدت چه كار كرده؟ به جز كم‌كاري تنها احتمال ديگري كه مي‌توان درنظر گرفت اين است كه فدراسيون و سازمان ليگ عامدانه پيش كشيدن چنين بحثي را تا فاصله چند روز تا شروع ليگ به تاخير انداختند تا نهادهاي تصميم‌گير را در يك شرايط اضطراري قرار بدهند و به همين  وسيله مجوز  حضور  زنان  را  بگيرند.
درنهايت فدراسيون فوتبال ايران مي‌تواند بهانه‌هاي گوناگوني جور كند و با بدون تماشاچي كردن ليگ فضا را به سمتي ببرد كه همين فوتبال نيمه جان هم ديگر از جذابيتش بيفتد. مي‌تواند مثل سابق مردان را به استاديوم راه بدهد و به فيفا بگويد مشغول حل مساله هستيم. مي‌تواند نصف ورزشگاه را فنس‌كشي كند و بگويد سكو نداريم و خراب است و هزار كار ديگر. اما بالاخره زماني مي‌رسد كه نه تنها فدراسيون فوتبال و سازمان ليگ و كل ورزش ايران كه نهادهاي ذي‌ربط بايد با اين مساله روبه‌رو شوند و تصميم نهايي و صريح  خود را  بگيرند.
در سال‌هاي گذشته بارها و بارها اين فرصت وجود داشته كه با كمي تدبير اين امر ساده و بديهي براي هميشه حل شود اما گويا عده‌اي علاقه داشتند از چنين چيز ساده‌اي بحران بسازند و البته موفق هم شدند. براي متوجه شدن اوضاع بحراني كافي است نامه سازمان ليگ را يك‌بار ديگر با دقت خواند: عدم ورود زنان به استاديوم مي‌تواند باعث بي‌اعتباري مسابقات داخلي ايران شود (يعني ديگر مسابقاتش به رسميت شناخته  نشود) و براي تيم  ملي هم دردسر (بخوانيد محروميت)  ايجاد  كند. 
درنهايت اين جمله خطاب به مقامات تصميم‌گير نوشته مي‌شود: امروز سه‌شنبه است و پس فردا ليگ استارت مي‌خورد؛ اين گوي و  اين  ميدان. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون