• ۱۴۰۳ جمعه ۱۵ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5546 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۱۰ مرداد

هخامنشيان فرمانروايان جهان باستان

كتاب «هخامنشيان فرمانروايان جهان باستان» نوشته محسن جعفري به‌تازگي توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهي بازار نشر شده است. اين‌كتاب دومين‌ عنوان از مجموعه «تاريخ ايران‌زمين» است كه اين‌ناشر چاپ مي‌كند.
كتاب پيش‌رو ۹ فصل اصلي دارد كه از اين ‌قرارند: «پارسيان در صحنه تاريخ»، «كوروش كبير و بنيان‌گذاري شاهنشاهي هخامنشي»، «از كمبوجيه تا داريوش، بحران دور دولت هخامنشي»، «پادشاهي داريوش بزرگ، اوج قدرت هخامنشيان»، «از خشايارشا تا داريوش دوم (۴۸۶-405 ق.م) دوران قدرت و ثبات»، «از اردشير دوم تا داريوش سوم (۴۰۵-330 ق.م) آشفتگي و فروپاشي»، «تمدن و فرهنگ ايران در دوره هخامنشي»، «هنر و معماري هخامنشي» و «تخت جمشيد، نماد تمدن هخامنشي».
در قسمتي از اين‌كتاب مي‌خوانيم: «اردشير سوم پس از آرام‌كردن اوضاع داخلي كشور آماده لشكركشي به مصر شد. در سال ۳۵۱ ق.م نخستين كوشش براي بازپس‌گيري مصر ناكام ماند، اما اردشير نااميد نشد و با جديت سرگرم آماده‌سازي لشكري نيرومند شد. اردشير سوم در سال ۳۴۳ ق.م با لشكري بزرگ و ناوگاني نيرومند روانه مصر شد. ايرانيان از همان راهي كه نياكانشان حدود ۱۸۰ سال پيش براي نخستين بار طي كرده بودند گذشتند و نيروهاي فرعون مصر را در پلوزيوم در هم كوبيدند. نكتانبو، فرعون مصر، به ممفيس عقب‌نشيني كرد، اما چون اميدي به پيروزي نداشت به نوبه (سودان كنوني) گريخت. يونانيان نوشته‌اند كه اردشير سوم خشونت بسياري در مصر به خرج داد و نيايشگاه‌هاي مصريان را تاراج كرد و حتي گاو آپيس را كشت، ولي سكه‌هاي مصري نشان مي‌دهند كه اردشير سوم عنوان فرعون بر خود گذاشته بود».
اين‌كتاب با ۱۲۸ صفحه مصور، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قيمت ۱۸۰ هزار تومان منتشر شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون