• ۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5548 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۱۵ مرداد

همزمان با كشته شدن ابوالحسين القرشي مطرح شد

بحران جانشيني در داعش

اعتماد- اذعان ديرهنگام داعش به هلاكت «ابوالحسين القرشي» سركرده خود طي روز پنجشنبه در شمال غرب سوريه و متهم كردن گروه تروريستي «هيات تحرير الشام» (جبهه النصره سابق) به دست داشتن در اين عمليات كه حدود سه ماه قبل تركيه مسووليت آن را بر عهده گرفته بود، سوالاتي را در خصوص «بحران رياست» در اين گروه ايجاد مي‌كند؛ چراكه داعش طي چند سال گذشته، چهار تن از سران خود را تقريبا در يك منطقه از دست داده است.
روزنامه العربي الجديد در گزارشي در اين باره نوشت، «ابو حذيفه الانصاري»، سخنگوي گروه تروريستي داعش اعلام كرد كه ابوالحسين القرشي در جريان درگيري با عناصر هيات تحرير الشام در «جنديريس» در منطقه عفرين به هلاكت رسيد. سخنگوي داعش به زمان دقيق اين اتفاق اشاره‌اي نكرد اما اعلام كرد كه اين گروه «ابو حفص الهاشمي القرشي» را به عنوان سركرده جديد خود انتخاب كرده است. اين در حالي است كه رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهوري تركيه اوايل ماه مه از هلاكت سركرده داعش در جريان عمليات اطلاعاتي كشورش در سوريه خبر داده بود. در همين راستا، «حسن ابو هنيه»، پژوهشگر امور گروه‌هاي تندرو گفت كه داعش بدون شك از سال ۲۰۱۹ در نتيجه دستگيري و كشته شدن تعداد زيادي از سركرده‌هايش توسط ائتلاف بين‌المللي به سركردگي واشنگتن، «نيروهاي دموكراتيك سوريه» (قسد)، دولت عراق و هيات تحريرالشام، دچار بحران در سطح سركرده‌هايش شده است. وي معتقد است كه تاخير در اعلام خبر هلاكت سركرده سابق و اعلام نام سركرده جديد نشان از وجود مشكلات و بازآرايي رياست پس از افشا شدن مكرر محل اختفاي سركرده‌هاي اين گروه است.
وي افزود: اطلاعاتي درباره سركرده جديد داعش در دست نيست، اما مسلم است كه او طبق معمول عراقي است و به احتمال زياد شخصيتي جوان و جديد است و يكي از سركرده‌هاي كهنه‌كار داعش نيست؛ چراكه بيشتر سركرده‌هاي قديمي داعش يا دستگير شده يا كشته شده‌اند. در همين حال، «رشيد حوراني»، محقق مركز مطالعات «جسور»، نظر متفاوتي نسبت به ابو هنيه درباره اين تاخير در انتخاب سركرده جديد داعش دارد.
وي در اين باره معتقد است كه تاخير داعش در اعلام كشته شدن سركرده سابق خود و تعيين جانشين براي او نوعي تاكتيك است تا به مخالفان خود بگويد كه تنها يك سركرده در داعش وجود ندارد، بلكه نهادهايي نيز وجود دارد كه عمليات‌ها را حتي در نبود سركرده سازماندهي مي‌كنند. به گزارش ايسنا، اين پژوهشگر تصريح كرد: هيات تحريرالشام از عناصر داعش به ويژه كساني كه پس از نبرد الباغوز گريخته بودند سوءاستفاده كرد تا رضايت ائتلاف بين‌المللي را جلب كند. اين گروه به همين دليل از سركرده‌ها و عناصر فراري داعش استقبال كرد و سپس نوعي حبس خانگي را بر آنها تحميل و شروع به بازجويي از آنها درباره اطلاعات داعش و برجسته‌ترين سركرده‌هاي آن و همچنين تحركات آنها كرد. اين اتفاق باعث شد كه تحرير الشام اطلاعات زيادي درباره گروه داعش جمع‌آوري كند و به آن در نزديك شدن به تركيه و ائتلاف بين‌المللي كمك كرد. حسن ابو هنيه درباره تناقض در روايت تركيه و هيات تحريرالشام درباره هلاكت سركرده داعش نيز گفت: زماني كه تركيه حدود سه ماه قبل اين خبر را اعلام كرد، جزييات زيادي درباره آن ارايه نكرد، اما هيات تحرير الشام روايت منطقي و منسجم‌تري ارايه كرده و اين گزارش حاوي جزيياتي درباره دستگيري سخنگوي داعش و ديگر عناصر آن است كه خود حاكي از وجود همكاري تاييد شده ميان هيات تحريرالشام و اطلاعات تركيه است.
سخنگوي داعش هنگام اذعان به هلاكت سركرده اين گروه اعلام كرده بود كه گروه تروريستي هيات تحريرالشام افتخار به هلاكت رساندن ابوالحسين القرشي را به عنوان نشان وفاداري به اردوغان تقديم كرده است تا دستاوردي را براي كمپين انتخاباتي او فراهم كرده باشد.
در همين راستا، روزنامه راي اليوم نيز در اين باره نوشته است: حمله سخنگوي داعش به تحرير الشام ممكن است كه با هدف گرفتن انتقام از آن صورت گرفته و مقدمه‌اي براي آغاز جنگ ترور ميان دو گروه باشد، اما بيشتر كارشناسان امور گروه‌هاي شبه‌نظامي به اتفاق آرا معتقدند داعش امروز ضعيف‌تر از آن است كه بتواند يك جنگ فعال انتقام‌جويي را راه‌ بيندازد و مدت طولاني انتخاب سركرده جديد آن گواه خوبي بر اين مساله است. راي اليوم در ادامه آورده است: جالب است كه داعش مرحله جديدي از عدم آشكار كردن نام‌هاي واقعي سركرده‌هاي خود را آغاز كرده است و اين برخلاف تاكتيك مرحله قبلي اين گروه است؛ چراكه در گذشته مشخص بود كه نام ابوبكر البغدادي «إبراهيم عواد إبراهيم علي البدري» بود و اوضاع در رابطه با سركرده‌هاي بعدي داعش نيز همين‌گونه بود، اما در مرحله جديد، مشخص شده است كه داعش از روش اتخاذ عناوين سازماني براي رهبران خود پيروي مي‌كند كه معمولا به صفت القرشي ختم مي‌شود. يك ماه پس از هلاكت «ابوالحسن القرشي» سركرده اسبق داعش، سخنگوي اين گروه از انتصاب «ابوالحسين» به عنوان سركرده جديد خبر داده بود و اكنون سه ماه بعد نام سركرده جديد و فعلي اعلام شده است. مطمئنا، أبو حفص الهاشمي القرشي يكي از سركرده‌هاي سطح اول داعش نيست و به همين دليل بيعت گرفتن براي او زمان زيادي را تلف كرده است. علاوه بر اين مسلم است كه داعش پس از از دست دادن سركرده‌هاي سطح اول خود، اكنون وارد يك بحران در سطح رياست شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون