• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۱ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5551 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۱۸ مرداد

نيويورك‌تايمز گزارش داد

چرا ضد حمله اوكراين ناكام ماند؟

نظاميان اوكرايني در مصاحبه با نيويورك‌تايمز نسبت به آموزش و كمك‌هاي نامتناسب ناتو و امريكا به اين كشور انتقاد و اظهار كردند استحكامات دفاعي روسيه و ناآزمودگي سربازان اوكرايني، تلفات سنگيني را به ارتش اوكراين تحميل كرده است. به گزارش روزنامه نيويورك‌تايمز، برخي تجهيزات ارسالي ناتو مناسب جنگ اوكراين نيست، از جمله خودروهاي زرهي اينترنشنال مكس‌پرو كه بيشتر در عمليات‌هاي ضدشورش كاربرد دارند تا جنگ با روسيه! همچنين برخي سربازان اوكرايني از مدت‌زمان كوتاه و كيفيت نامناسب آموزش‌هايي انتقاد كردند كه در امريكا گذرانده‌اند. به عنوان مثال، يكي از اين سربازان به نيويورك‌تايمز گفت كه در مدت آموزش در امريكا مدام با مربيان درگير مي‌شده، زيرا آنها بر اساس تجارب خود در جنگ‌هاي عراق و افغانستان به نيروهاي اوكرايني آموزش مي‌دادند، حال آنكه شيوه‌هاي جنگي روسيه تفاوت بسياري با تاكتيك‌هاي عراق و افغانستان دارد.
در چند ماه گذشته مجموعا ۳۶ هزار سرباز اوكرايني بين چهار تا شش هفته آموزش نبرد هماهنگ ديدند تا در ضدحمله خود عليه روسيه عملكرد بهتري داشته باشند. با اين وجود، نيروهاي اوكرايني در گفت‌وگو با نيويورك‌تايمز اعتراف كردند كه در طول ضدحمله، مخصوصا در اوايل آن، متحمل تلفات بسيار سنگيني شدند. شدت تلفات تا حدي بود كه گاهي تيپ‌ها از ميدان نبرد خارج مي‌شدند تا مجددا عضوگيري كنند.
يك فرمانده اوكرايني در همين راستا گفت: خيلي نيرو از دست داديم؛ بسياري از آنها كه مانده‌اند هم از لحاظ رواني دچار مشكل شده‌اند. اين در حالي است كه بسياري انتظار داشتند ضدحمله اوكراين سريع‌تر از اينها پيش برود. يكي از سربازان اوكرايني گفت: فكر مي‌كرديم ضدحمله زود تمام مي‌شود و تا پاييز به كريمه مي‌رسيم. اما هر متر پيشروي بسيار دشوار است. به گزارش ايسنا، در ادامه اين مطلب آمده است: كرملين مي‌گويد صلح زماني ممكن خواهد بود كه اوكراين به كشوري بي‌طرف بدل شده، قيد عضويت در ناتو و اتحاديه اروپا را زده و حاكميت روسيه بر مناطق تصرف‌ شده را به رسميت بشناسد؛ اما ولوديمير زلنسكي، رييس‌جمهوري اوكراين خواستار پس گرفتن تمامي مناطقي است كه روسيه در اين جنگ يا در مناقشه سال ۲۰۱۴ ضميمه خاك خود كرده است. چهار منطقه «زاپوريژيا، دونتسك، لوهانسك و خرسون» كه بخشي از خاك اوكراين محسوب مي‌شوند، در اواخر سال ۲۰۲۲ با برگزاري همه‌پرسي توسط نيروهاي روسيه، به خاك اين كشور ضميمه شدند. روسيه در سال ۲۰۱۴ نيز شبه‌جزيره كريمه را  به خاك خود  الحاق  كرد.
اين روزنامه امريكايي با اشاره به قدرت توپخانه‌اي برتر روسيه، به نقل از يك نيروي نظامي اوكرايني نوشت: فرماندهان ما در قبال روسيه رويكرد بسيار حساب ‌شده‌اي دارند. نبايد دشمن را دست‌كم گرفت. روسيه زيرك و قدرتمند است؛ از همين رو است كه ضدحمله به زمينه‌سازي‌هاي زيادي  نياز  دارد.
يكي ديگر از مشكلات ارتش اوكراين كمبود نيروهاي كاركشته است. يك نظامي اوكرايني به نيويورك‌تايمز گفت كه به دليل كمبود شديد نيروهاي خبره، ارتش اين كشور وادار به عضوگيري و آموزش مختصر نيروهاي جديد شده و اين به نوبه خود توان نظامي ارتش اوكراين را در ضدحملات كاهش داده است. از سوي ديگر، وقتي اوكراين در حال گردآوري تسليحات و تجهيزات تازه براي آغاز ضدحمله بود، روسيه از اين فرصت براي تقويت استحكامات دفاعي خود استفاده كرد و كانال‌ها و ميدان‌هاي مين زيادي ايجاد كرد. به گفته اين نظامي اوكرايني، فرماندهان ارتش اين كشور بايد صبورانه منتظر پديدار شدن نقطه ضعفي در خطوط دفاعي مستحكم روسيه مانده و سپس تلاش كنند تا از آن براي نفوذ استفاده كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون