• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۱ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5551 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۱۸ مرداد

وزير اقتصاد:

وزير كشور درباره قيمت نان توضيح مي‌دهد

وزير اقتصاد با بيان اينكه هيچ طرحي براي افزايش قيمت بنزين مطرح نيست، گفت: درباره افزايش قيمت نان نيز وزير كشور توضيحاتي دارد كه چون در استان‌هاي مختلف متفاوت است، بزودي اعلام مي‌كند. احسان خاندوزي وزير اقتصاد در جمع خبرنگاران درباره فروش اوراق مالي در دولت سيزدهم و ادعاي محمدباقر نوبخت، رييس سازمان برنامه و بودجه دولت قبل، درباره فروش 313 هزار ميليارد تومان اوراق در دولت سيزدهم و درخواست مناظره گفت: نيازي به مناظره نيست و افراد بايد پاسخگو باشند كه چرا بدهي ايجاد كردند. خاندوزي تاكيد كرد: بيش از نيمي از كل اوراق 1401 تنها براي بازپرداخت بدهي دولت قبل پرداخت شده است.

وزير كشور در خصوص قيمت نان

توضيح خواهد داد

وزير اقتصاد در خصوص احتمال افزايش قيمت نان و بنزين اظهار داشت: هيچ طرحي براي افزايش قيمت بنزين مطرح نيست. درباره افزايش قيمت نان نيز وزير كشور توضيحاتي دارد كه چون در استان‌هاي مختلف متفاوت است بزودي اعلام مي‌كند.

پول بلوكه‌شده در چين نداريم

وي در پاسخ به سوالي در خصوص پول‌هاي ايران در چين، گفت: تنها منابع ما در كشور چين فقط به عنوان اجراي پروژه‌هاي فاينانسي است كه چين در كشور ما دارد؛ البته بايد گفت اين مسير ورودي و خروجي دارد و روزانه اين حساب متغير است و الان اطلاعات دقيقي ندارم.

معطلي لايحه رسوب كالا به‌دليل اختلاف نظر گمرك و اموال تمليكي

سخنگوي اقتصادي دولت درباره لايحه مقابله با رسوب كالا ابراز كرد: متن لايحه به اين دليل كه برخي دستگاه‌ها همچون ستاد مبارزه با قاچاق كالا و وزارت كشور نكاتي داشتند كه در زمينه گمرك و اموال تمليكي اختلاف‌نظر بود، لايحه را در كميسيون مربوطه نگه داشتند كه اين اختلاف‌نظر دستگاه‌ها برطرف شود و لايحه به دولت ارسال شود. وي تاكيد كرد: اين لايحه دو بخش مهم دارد كه نيازمند اصلاح قانون اموال تمليكي و گمركي است و پس از اصلاح ارايه مي‌شود.

دو برابرشدن سهم تسهيلات بانكي

در دولت سيزدهم

خاندوزي در پاسخ به سوالي در خصوص عدم پرداخت تسهيلات مسكن از سوي بانك‌ها گفت: بانك مركزي به عنوان نهاد تنظيم‌گر تلاش كرده است سهم هفت‌درصدي بخش مسكن از كل تسهيلات به بيش از 14 درصد برسد (و دو برابر) افزايش داشته است. خاندوزي گفت: در قانون جهش توليد مسكن عدد 20 درصد براي پرداخت تسهيلات بانك مسكن آمده است، اما باز هم به‌لحاظ قانوني توسط بانك‌ها بايد امسال بيش از سال گذشته تسهيلات مسكن اتفاق بيفتد. وي اضافه كرد: بانك مركزي و وزير راه و شهرسازي تمام تلاش خود را به‌كار بستند تا بانك‌هايي را كه در زمينه اعطاي تسهيلات مسكن عقب‌افتادگي داشتند، جبران كنند.

چرا نان گران شد؟

پس از واگذاري تعيين قيمت نان به استانداران، 13 استان كشور تصميم به افزايش قيمت نان گرفتند. اين افزايش قيمت در هر استان متفاوت بود، اما هنوز نرخ جديد براي تهران مشخص نشده است و اين عدم تعيين تكليف قيمت نان براي پايتخت موجب شده تا هر روز گزارش‌هايي در خصوص گران‌فروشي يا تخلف نانوايي‌ها گزارش ‌شود.

فاطمه نظري، رييس اتحاديه نانوايان سنتي تهران با اعلام اينكه نرخ نان در قالب نوع 1، 2 و 3 صورت مي‌گيرد، گفت: آرد نوع 3 آزادپز است كه آرد آن با نرخ آزاد محسابه مي‌شود و نوع 1 و 2 نيز يارانه‌اي محسوب مي‌شوند كه نرخ آنها اعلام شده است. به گزارش اتاق اصناف رييس اتحاديه نانوايان سنتي تهران در ادامه به اين نكته اشاره مي‌كند كه در برخي استان‌ها طرحي در خصوص اصلاح قيمت نان به صورت پايلوت اجرايي كرديم و قرار است نتيجه آن بررسي شود كه پس از آن اجراي اين طرح نهايي خواهد شد. با توجه به افزايش قيمت صورت گرفته اين سوال مطرح مي‌شود كه چه عواملي موجب شده تا شاهد رشد قيمت نان در كشور باشيم، در اين خصوص نظري با اشاره به اينكه هزينه ارايه شده كفاف هزينه ‌نانوايي‌ها را نمي‌دهد، گفت: نرخي كه سال ۱۴۰۰ در نظر داشتيم مربوط به سال ۹۹ بود و در پايين نرخ‌نامه نيز نوشته شده ملاك عمل تا زماني خواهد بود كه هزينه‌ها افزايش پيدا نكند، از سوي ديگر اين نكته را بايد در نظر گرفت كه هزينه‌هایي مانند خميرمايه، خوراك كارگري، دستمزد، بيمه، برق، آب و ماليات افزايش داشته است با اين شرايط افزايش قيمت نان طبيعي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون