• ۱۴۰۳ جمعه ۲ آذر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5554 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۲۲ مرداد

دوره ابتدايي را دريابيم

تحول بايد از روش‌ها و رويه‌ها آغاز شود نه از ساختار/ از پايه اول بايد اصلاحات صورت پذيرد نه از پايه ششم/ بدون تمهيد مقدمات اهم از بودجه لازم، مصوبات دولت و مجلس، تعيين اهداف جديد پايه‌ها و.../ كمبود شديد نيروي انساني راهنمايي در پايه ششم و تورم نيروي انساني در دوره راهنمايي تحصيلي و...
اين اقدام عجولانه خسارت‌هاي جبران‌ناپذيري به آموزش و پرورش كشور به خصوص دوره ابتدايي وارد كرد.
2- نيروي انساني: در يادداشت‌هاي قبل گفتيم كه  50 درصد نيروي انساني موجود تربيت معلم نديده‌‌اند كه اكثرا در دوره ابتدايي شاغلند. افرادي كه زماني آموزشيار نهضت سوادآموزي، نيروهاي شركتي، مربيان پيش‌دبستاني و استخدام‌شدگان طرح مهر‌آفرين در دولت نهم و دهم وارد آموزش و پرورش شده‌اند.
3- كرونا و تعطيلي آموزش‌هاي حضوري و منحصر شدن به آموزش‌هاي مجازي، در افت آموزش و پرورش دانش‌آموزان ابتدايي موثر بوده است.
4- كنار هم بودن دانش‌آموز پايه اول و پايه ششم در يك محيط آموزشي، مشكلات اخلاقي ايجاد كرده است.
5- تراكم بالاي كلاس‌هاي شهري و كلاس‌هاي چند پايه در مناطق روستايي مزيد بر علت شده است.
6- به‌‌رغم توسعه قابل قبول پيش‌دبستاني در مناطق دو زبانه (زبان مادري فارسي نيست) كه پيش‌دبستاني فعال نيست با افت تحصيلي مواجهيم.
و...
ضعف ابتدايي به دوره‌هاي بعدي (متوسطه 1 و 2) نيز سرايت كرده است. فراوان دانش‌آموز دوره متوسطه داريم كه قادر به خواندن و فهميدن يك متن متوسط و حتي ساده نبوده و حتي خواندن و فهميدن صورت مساله مثلا فيزيك را مشكل دارد.
براي رشد و ارتقاي سطح آموزش و پرورش كشور، بايد به ابتدايي توجه جدي كرد.
نقطه آغازين اين نهضت، توانمندسازي معلمان دوره ابتدايي است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون