دوره ابتدايي را دريابيم
تحول بايد از روشها و رويهها آغاز شود نه از ساختار/ از پايه اول بايد اصلاحات صورت پذيرد نه از پايه ششم/ بدون تمهيد مقدمات اهم از بودجه لازم، مصوبات دولت و مجلس، تعيين اهداف جديد پايهها و.../ كمبود شديد نيروي انساني راهنمايي در پايه ششم و تورم نيروي انساني در دوره راهنمايي تحصيلي و...
اين اقدام عجولانه خسارتهاي جبرانناپذيري به آموزش و پرورش كشور به خصوص دوره ابتدايي وارد كرد.
2- نيروي انساني: در يادداشتهاي قبل گفتيم كه 50 درصد نيروي انساني موجود تربيت معلم نديدهاند كه اكثرا در دوره ابتدايي شاغلند. افرادي كه زماني آموزشيار نهضت سوادآموزي، نيروهاي شركتي، مربيان پيشدبستاني و استخدامشدگان طرح مهرآفرين در دولت نهم و دهم وارد آموزش و پرورش شدهاند.
3- كرونا و تعطيلي آموزشهاي حضوري و منحصر شدن به آموزشهاي مجازي، در افت آموزش و پرورش دانشآموزان ابتدايي موثر بوده است.
4- كنار هم بودن دانشآموز پايه اول و پايه ششم در يك محيط آموزشي، مشكلات اخلاقي ايجاد كرده است.
5- تراكم بالاي كلاسهاي شهري و كلاسهاي چند پايه در مناطق روستايي مزيد بر علت شده است.
6- بهرغم توسعه قابل قبول پيشدبستاني در مناطق دو زبانه (زبان مادري فارسي نيست) كه پيشدبستاني فعال نيست با افت تحصيلي مواجهيم.
و...
ضعف ابتدايي به دورههاي بعدي (متوسطه 1 و 2) نيز سرايت كرده است. فراوان دانشآموز دوره متوسطه داريم كه قادر به خواندن و فهميدن يك متن متوسط و حتي ساده نبوده و حتي خواندن و فهميدن صورت مساله مثلا فيزيك را مشكل دارد.
براي رشد و ارتقاي سطح آموزش و پرورش كشور، بايد به ابتدايي توجه جدي كرد.
نقطه آغازين اين نهضت، توانمندسازي معلمان دوره ابتدايي است.