ادامه از صفحه اول
مشاغل شهري، مزاحمت يا آلودگي محيط زيستي؟
در تبيين اين مساله بايد به ناتواني سازمان حفاظت محيط زيست در مواجهه با مشكلات اماكن داراي آلودگيهاي محيط زيستي اشاره كرد. اين ناتواني در حوزه سازمان و تشكيلات مورد نياز و هم در حوزه اعتبارات و منابع مالي وجود دارد. بنابراين همانگونه كه در ماده 20 قانون حفاظت، بهسازي و محيط زيست به شرح ذيل آمده، اين امكان قانوني براي واگذاري وجود دارد.
«سازمان ميتواند با تصويب شوراي عالي حفاظت محيط زيست قسمتي از وظايف و اختيارات خود را نسبت به اجراي موارد 11، 12، 13 اين قانون در محدوده شهرها و هر يك از مناطق كشور ضمن تعيين حدود بر حسب مورد به شهرداريهاي مربوط يا هر سازمان دولتي ذيربط محول نمايد، در اين صورت شهرداريها و سازمانهاي مذكور مسوول اجراي آن خواهند بود.»
لازم به يادآوري است در موارد يادشده قانون حفاظت و بهسازي محيط زيست، به كارخانجات و كارگاههايي كه موجبات آلودگي محيط زيست را فراهم ميكنند، اشاره شده است. بنابراين در اينگونه موارد با تفويض اختيار، شهرداريها ميتوانند ورود موثر داشته باشند؛ امري كه به اراده سازمان حفاظت محيط زيست بستگي دارد.
با توجه به موارد پيشگفته و اهميت موضوع و جايگاه بس مهم كميسيونهاي بند 20 ماده 55 قانون شهرداري، لزوم تحقيقات و پژوهشهاي مورد نياز در اين حوزه ضروري است. ضمن اينكه آموزش كاركنان حوزه ساماندهي در مناطق و نواحي شهرداريها و نيز شركتهاي ساماندهي صنايع و مشاغل شهري امري بسيار مهم و جدي است و بايد مورد توجه وزارت كشور به عنوان متولي امور شهرداريها قرار گيرد.
كساني كه مصدق را قرباني كردند
عامه مردم كه زير بار تورم و بيكاري روزگار سختي ميگذراندند بيشتر طالب آن بودند كه يك دهه آشوب و تظاهرات سياسي كنار برود و جامعه به آرامش برسد اين شد كه به رغم حمايتهاي اوليه از نهضت ملي در تير ماه ۱۳۳۲ حال و هواي بياعتنايي و كلافگي در جامعه احساس ميشد اين حال و هوا با عزيمت شاه به خارج از كشور و حس قدرتگيري حزب توده آنچنان شد كه حمايتهاي عمومي هم از مصدق دور شد طوري كه حتي حمايت دقيقه ۹۰ حزب توده نتوانست مانع سقوط مصدق شود.