• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5567 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۶ شهريور

توضيحات رييس هيات كوهنوردي استان البرز در مورد ماجراي حمله به دو زن كوهنورد

روز پنجشنبه دو زن كوهنورد در ارتفاعات كهار و ناز توسط يك فرد مسلح كه قصد تعرض به آنها را داشت مورد حمله قرار گرفتند و بعد از كش و قوس‌هاي فراوان موفق شدند از دست او فرار كنند. در حال حاضر اين شخص تحت تعقيب است. 
خسرو جمشيدي رييس هيات كوهنوردي استان البرز در اين رابطه به روزنامه اعتماد گفت: آقاي زارعي رييس فدراسيون تماس گرفتند و از طريق هيات كوهنوردي استان البرز اقدام شد. اول از همه نجات اينها كه روز پنجشنبه عصر بود رقم خورد. از طريق همين روستاي كلوان هماهنگ شد و چند نفر با اسب و قاطر رفتند بچه‌ها را پيدا كردند و خدا را شكر سالم بر‌گرداندند. 
جمشيدي ادامه داد: از طريق فدراسيون به هيات استان البرز و از طريق هيات به روستا ارتباط صورت گرفت. چون ما در روستا نيروهاي امدادي آموزش داده شده داريم. بعدش هماهنگي با نيروي انتظامي نسا و شوراي روستا و اهالي منطقه و سپاه منطقه شكل گرفت. جلسه گذاشتيم و شنبه اقدام شد براي بازداشت او كه نتوانستند پيدايش كنند. ما با محلي‌هاي منطقه جلسه گذاشتيم كه با آن نيروها هماهنگ شوند كه بتوانند با هم پيدا كنند. 
او افزود: از بامداد يكشنبه شروع كردند به گشتن و نهايتا 3، 4 صبح پيدايش كردند. ولي خب چون نفرات بايد قله 4 هزار متري را بالا مي‌رفتند كه از فاصله 200 متري ديد كه يك عده دارند مي‌آيند فرار كرد. گله را ول كرده و رفته. گله هم دراختيار بچه‌هاي كلوان است. شوراي ده و اهالي ده رفتند گله را بياورند تا صاحب گله پيدا شود و تكليف كارگرش را روشن كند. ما هم در روستاي كلوان هستيم با اين خانم‌ها براي پيگيري. ما با آقاي خسروي از پاسگاه نسا صحبت كرديم. گفتند ما در حال گشتن هستيم و مشخصات را به نيروهاي مناطق اطراف داديم تا به محض ديده شدن دستگير شود، چون بسيار آدم خطرناكي است. يك آدم مسلح مجنون جاني كه چندين فقره هم سابقه انجام چنين كارهايي را داشته است! خودش يعني به اين دو نفر گفته من چند سال است اين كار را مي‌كنم و كسي هم نمي‌تواند غلطي كند! 
جمشيدي ادامه داد: همه روستاهاي منطقه احساس خطر مي‌كنند چون همه اهالي اين روستاها در اين مناطق رفت و آمد دارند و بچه‌هاي‌شان اينجا هستند. همه بسيج شدند براي پيدا كردنش. ما صاحب گله را كه پيدا كرديم از طريق او مي‌توانستيم بفهميم طرف چه كسي است و آدرس و شماره‌اش را بفهميم. اينكه اين آدم را از كجا پيدا كردند و اينها...
جمشيدي در پاسخ به اين سوال كه براي تكرار نشدن چنين وقايعي توصيه فدراسيون و هيات‌هاي كوهنوردي براي كوهنوردان چيست، توضيح داد: اينجا دو تا قضيه است؛ بخشي از آن به فدراسيون كوهنوردي مربوط مي‌شود و بخش ديگر آن مساله امنيت مناطق كوهستاني و گردشگري است كه مربوط مي‌شود به نيروي انتظامي. در مورد آنچه به فدراسيون كوهنوردي مربوط مي‌شود ما هميشه گفتيم و از تمام هيات‌ها و باشگاه‌ها خواستيم و در فضاي مجازي مطرح كرديم اين بوده كه بحث كوهنوردي هميشه و حتما با خاطر امنيت بايد در قالب باشگاه‌ها باشد. بايد در چارچوب يك سيستم كوهنوردي كرد. اينكه ما خودمان بلند شويم و برويم كوه ممكن است به چنين اتفاقاتي منجر شود. ولي وقتي يك باشگاه برنامه كوهنوردي مي‌گذارد، سرپرست و مربي و راهنما و امدادگر دارد. يك تيم هستند. هفت، هشت، ده نفر آدم هستند. من خودم باشگاه‌دار هستم. وقتي تيم مي‌فرستم منطقه‌اي برنامه پشتيبان دارم كه اگر اتفاقي افتاد بفرستم كمك. اين راهكار جلوگيري از چنين اتفاقاتي است. در بعضي مواقع شما مي‌بينيد طرف گم مي‌شود. بيشتر تلفات ما در گم شدن و راه بلد نبودن است. تنها راه جلوگيري از مشكلات تشكيلاتي كوهنوردي كردن و استفاده از راهنماها و مربي‌هاي معتبر است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون