• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5567 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۶ شهريور

انتقاد تند بهنام محمودي ا ز فدراسيون واليبال در گفت‌وگوي اختصاصي با «اعتماد»:

اگر براي تماشاي فينال به سالن مي‌رفتم باخت را به گردن من مي‌انداختند چون فرافكني را بلدند!

روزبه دلاور

تيم ملي واليبال مردان كشورمان در فينال رقابت‌هاي جام ملت‌هاي آسيا با نتيجه سه بر صفر در مقابل ژاپن شكست خورد.‌ شاگردان عطايي مدتي قبل در رقابت‌هاي ليگ ‌ملت‌هاي جهان‌ هم مقابل سامورايي‌ها مغلوب شده بودند. اين نتيجه باعث شد در فاصله يك ماه مانده به شروع بازي‌هاي آسيايي كادرفني تيم ملي زير فشار انتقادات قرار گرفتند. در واقع‌ براي واليبال دوستان كشورمان پذيرفتني نيست كه ملي پوشان ما در كشور خودمان هم نتواستند از رقيب چشم بادامي يك ست هم بگيرند. با اين حال رييس فدراسيون واليبال كه قبل‌تر كسب عنوان دومي در جام ملت‌ها را شكست براي ايران مي‌دانست تمام‌قد از كادرفني دفاع كرده است! داورزني‌اعتقاد دارد در آستانه‌بازي‌هاي آسيايي تغيير‌ و‌ حتي تقويت كادر فني ‌‌ممكن نيست.

براي بررسي بيشتر وضعيت تيم ملي با بهنام محمودي تماس گرفتيم. محمودي اعتقاد دارد منتقدان واليبال از دايره اين رشته كنار گذاشته شده‌اند و فقط به عده‌اي خاص در واليبال كه حمايت كوركورانه از فدراسيون دارند تريبون داده مي‌شود!

 

واليبال ما مدت‌هاست در شرايط خوبي به سر نمي‌برد.

بله؛ متاسفانه شرايط خوبي نيست. اين نتايج نشان مي‌دهد شرايط براي بزرگسالان و ليگ ما خوب نيست. نارضايتي مردم هم براي كيفيت بد تيم است.

قبول داريد كه تا قبل از فينال به سد محكمي نخورده بوديم؟

قبلا گفته بودم فقط يك تيم در اين مسابقات رقيب ما است و آن هم ژاپن است كه سوم جهان شده و كيفيت خوبي دارد. البته عمر موفقيت آنها هم ‌كم است چون ميانگين قدي آنها كوتاه است و از حربه توپ‌گيري و جنگندگي و هماهنگي استفاده مي‌كنند. اين حربه هم مقابل تيم ما جواب مي‌دهد. اما مقابل تيم‌هايي مثل لهستان و برزيل كه دفاع خوبي دارند و خوب بازي مي‌كنند جواب نمي‌دهد. متاسفانه دو سالي است كه واليبال ما ضعيف شده و خيلي خوب بازي نمي‌كنيم و نتيجه مناسب كسب نمي‌كنيم. ما تذكر داديم اما فدراسيون انتخابي است. وقتي مجمع انتخاب مي‌كنند معمولا تا چهار سال تمام نشود به رييس دست نمي‌زنند مگر آنكه خود مجمع تغيير بدهد اما خب مجمع و هيات‌رييسه همه آدم‌هاي خودشان هستند و‌خيلي علاقه‌اي به تغيير ندارند. جديدا هم باب شده مي‌گويند با افرادي كه نقد مي‌كنند،‌ مصاحبه نكنيد يا به تلويزيون نبريد! حالا يك سري افراد در فدراسيون هستند كه دنبال منافع شخصي هستند و برايشان منافع ملي اهميتي‌ ندارد.

يكي از نكات جالب توجه در سالن محل بازي فينال تشويق سعيد معروف بود!

اول اينكه جا دارد تشكر كنم از مردم اروميه و از استاندار و فرماندار و تمام مسوولان اين شهر كه حمايت‌ خوبي از تيم ملي داشتند. من هم براي تماشاي فينال مي‌خواستم به اروميه بروم اما فكر كردم اگر بروم در سالن و تيم ملي بد بازي كند و مردم من را تشويق كنند مي‌گويند بهنام ‌محمودي باعث شد! چون اينها فرافكني را خوب بلدند. اينها ‌مثل فرماندهاني هستند كه در سنگر پنهان مي‌شوند و سربازان را مي‌فرستند به جنگ‌. اگر پيروز شدند بگويند ما برديم و اگر شكست‌ خوردند بگويند ما نبوديم؛ سربازان ما باختند!

با وضعيت فعلي اميدي براي قهرماني در بازي‌هاي آسيايي داريم؟

بازي‌هاي آسيايي براي ژاپن رنكينگ زيادي ندارد و آنها هدف‌شان المپيك است براي همين تيم دوم‌شان را به اين بازي‌ها مي‌فرستند. تيم چين چون ميزبان است با تيم اول در مسابقات شركت مي‌كند در كل ما بايد خوب بازي كنيم تا بتوانيم نتيجه بگيريم.

يك سوال ديگر درباره واليبال ژاپن اينكه گويا شكست مقابل اين تيم براي واليبال ما كم‌كم تبديل به عادت مي‌شود! از اين تيم عقب افتاده ايم؟

ژاپن كار كرده نتيجه گرفته ما هم با شيپور و تبليغات كه نمي‌توانيم موفق شويم! ژاپن با اين شرايط ۴ تا ۵ سال ديگر در اوج است. اما قد آنها كوتاه است و نمي‌توانند هميشه در اوج بمانند در ضمن ظرفيت واليبال ما خيلي فراتر از ژاپن است .

سهميه المپيك ما كه به خطر نمي‌افتد؟

ما در اين دوره شانس كمي داريم‌ اما بايد رنك خود را حفظ كنيم و در سال آينده در ليگ ملت‌ها با نتيجه خوب سهميه بگيريم.

ترتيب سوالات ما به هم خورد. فكر مي‌كنيد كادر ما نياز به تقويت دارد؟

قطعا نياز هست به اعضاي كادرفني اضافه شوند يا مقداري تعاملات بيشتري داشته باشند تا بازيكنان به لحاظ روحي و جسمي آماده‌تر شوند. ما هم وظيفه داريم كه بگوييم حالا يا مي‌شنوند يا نه ! حالا فردا مي‌گويند با بهنام محمودي مصاحبه نكنيد و...

خيال‌تان راحت بگويند هم ما زير بار نمي‌رويم!

چون يك سري افراد چسبيده‌هاي واليبال هستند آنها فكر مي‌كنند ما به خاطر خودمان مي‌گوييم، نه. ما سه سال است كه داد مي‌زنيم و نتيجه توجه نكردن اين شده.

عده‌اي اعتقاد داشتند بهتر بود يك‌سري از بازيكنان قديمي برگردند . نظر شما چيست؟

چند بازيكن قديمي شايد هنوز هم خوب هستند اما مقطعي است. چرا ما پرورش نداديم و نساختيم؟ ايران سرشار از استعداد است چرا تعليم نداديم؟ چرا استعداديابي نكرديم و اينها را نساختيم؟

نكته ديگر درباره پيشرفت بعضي از تيم‌هايي مثل هند و قطر است. زنگ خطر بعدي براي ما مي‌توانند باشند؟

قطر خب بازيكنان غيرقطري دارند و پاكستان و هند هم واليبال ندارند. آنها از قديم هم براي ما گربه سياه بودند. ما به ليگ جهاني رفتيم و با بازي در ليگ جهاني پيشرفت كرديم اينكه آنها پيشرفت كردند ما درجا زديم نه. اگر از جوان‌ها درست استفاده كنيم مي‌توانيم موفق باشيم.

نظر شما درباره كادر فني؟

به عطايي به قدر كافي فرصت داده شده اما در اين مقطع كم تا بازي‌هاي آسيايي بايد كادر را تقويت كرد و يك ماه آينده بايد تلاش كنيم و از بازيكنان به خوبي استفاده كنيم. الان هم هيچ مربي بزرگي به ايران نمي‌آيد تا كمك باشد ما در جلسه‌اي آسيب‌شناسي كه نظرمان را پرسيدند هيچ خروجي نداشت و فقط در عمل آقاي افشاردوست را كنار گذاشتند و مربي خارجي را فرستادند رفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون