• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۴ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5570 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۹ شهريور

فدراسيون و كادرفني، چرخه انتخابي و يك ابهام

پشت پرده اصرار به اعزام كامران قاسمپور به هانگژو

مسابقات جهاني كشتي روزهاي 25 شهريور تا 2 مهرماه به ميزباني صربستان برگزار مي‌شود و در ادامه گوش شكسته‌ها راهي هانگژو مي‌شوند تا در بازي‌هاي آسيايي به ميدان بروند.

موضوعي كه در هفته‌هاي اخير حاشيه‌ساز و عجيب بوده دقيقا همين تركيب تيم ملي كشتي آزاد براي اعزام به بازي‌هاي آسيايي است؛ بر اساس چرخه انتخابي تيم ملي كشتي آزاد، تركيب تيم در صربستان مشخص و پس از آن اخباري درباره تركيب تيم در بازي‌هاي آسيايي در رسانه‌ها منتشر شد. سرانجام در روزهاي گذشته هم طي يك انتخابي درون اردويي ملي‌پوش وزن 57 كيلوگرم مشخص شد تا حالا از بين 6 وزن حاضر در بازي‌هاي آسيايي، تكليف 5 وزن مشخص باشد و بر اساس ادعاي خبرگزاري‌هاي مختلف، تنها وزن 97 كيلوگرم بلاتكليف مانده كه اين هم از عجايب كار فدراسيون و كادرفني است.

نكته اصلي اينجاست كه اگر كادر فني در برخي اوزان همان نفرات اول چرخه كه در جهاني حاضر هستند را به هانگژو مي‌فرستد، پس دليلي ندارد در وزن 97 كيلوگرم چنين كاري نكند و مجتبي گليج كه نفر اول چرخه بوده را به بازي‌هاي آسيايي اعزام نكند، اگر هم قرار است نفر دوم اين وزن اعزام شود كه اميرعلي آذر پيرا جايگزين كامران قاسمپور شده پس بايد تكليف اين وزن هر چه زودتر مشخص شود.

شائبه حضور قاسمپور در 97 كيلوگرم؛ دقيقا با كدام علم و منطق؟

از همان روزي كه خبرگزاري ايسنا تركيب احتمالي تيم ملي كشتي آزاد در بازي‌هاي آسيايي را اعلام كرد، گفته شد كه قرار است كامران قاسمپور در وزن 97 كيلوگرم كشتي بگيرد، موضوعي كه با هيچ علم و منطق و عدالتي سازگار نيست. قاسمپور در چرخه انتخابي امسال نفر اول وزن 92 كيلوگرم بوده كه به دليل مصدوميت از ناحيه هر دو پا نتوانسته به جهاني برود، حالا چرا بايد بدون داشتن شرايط بدني مناسب و در حالي كه مصدوميتش بهبود پيدا نكرده در يك وزن بالاتر كشتي بگيرد؟ وزني كه مدعيان مختلفي از جمله مجتبي گليج، مهدي حاجيلوييان، احمد بذري و... دارد كه هر كدام در مراحل مختلف چرخه حاضر بوده‌اند، اما قاسمپور بدون يك كشتي داخلي در اين وزن عازم مسابقات مهمي همچون بازي‌هاي آسيايي شود؟ اگر هم قرار است او در اين رقابت‌ها محك بخورد كه قطعا مسابقات مهمي همچون بازي‌هاي آسيايي، محل محك زدن كشتي‌گيري چون قاسمپور نيست كه نه تنها در 97 كيلوگرم به يك مهره ششدانگ تبديل نشده، بلكه مصدوميت او از ناحيه هر دو پا مي‌تواند در هانگژو برايش حسابي دردسرساز شود.

پشت پرده اصرار براي اعزام قاسمپور چيست؟

در قابليت‌هاي فني دارنده دو طلاي جهان شكي نيست؛ كشتي‌گير خوش تكنيكي كه اگر بخت با او يار بود، مي‌توانست امسال به سومين طلاي خودش هم بوسه بزند، اما قطعا عدالت و حق‌طلبي بالاتر از هر مدال و افتخاري قرار دارد. با اين وجود اصرار زياد كادرفني و فدراسيون كشتي به محك زدن قاسمپور در وزن 97 كيلوگرم در بازي‌هاي آسيايي مي‌تواند اين ذهنيت را به وجود آورد كه آنها دنبال مهندسي كردن حضور او در اين وزن هستند؛ قاسمپور براساس چرخه انتخابي اگر بخواهد به وزن بالاتر بيايد، بايد سال بعد كارش را از مسابقات قهرماني كشور شروع كند، سپس در قهرماني آسيا كشتي بگيرد تا به مراحل پاياني چرخه برسد. با اين وجود به نظر مي‌رسد كادرفني و فدراسيون كشتي قصد دارند با اعزام آزادكار جويباري به هانگژو و كسب طلاي احتمالي او، در چرخه سال بعد براي او امتيازاتي قائل شوند و او به واسطه كسب اين مدال از حضور در مراحل اوليه چرخه معاف شده و صرفا در مراحل پاياني وارد مسابقات شود؛ در حالي كه اين وزن يكي از اوزان سنگين و پرمدعي است كه عادلانه نيست فردي بدون كشتي گرفتن در اين وزن ناگهان ملي‌پوش شده و از امتيازات ويژه‌اي برخوردار شود.

همان‌طور كه گفته شد بازي‌هاي آسيايي محل محك زدن كشتي‌گير نيست و اگر اين شائبه مهندسي هم صحت داشته باشد، قطعا عدالتي كه خود كادرفني از آن دم مي‌زند را نقض مي‌كند و بهتر است كامران در تورنمنت‌هاي مختلف آماده حضور در وزن بالاتر شود؛ موضوعي كه تاكنون كسي به آن پاسخي نداده و بايد ديد بالاخره اين فرضيه‌ها به حقيقت تبديل مي‌شود يا در ماجراي بازي‌هاي آسيايي حق به حق‌دار مي‌رسد؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون