• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5572 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۱۲ شهريور

بلندپروازي فضايي هند پس از فرود موفق بر ماه

آديتيا-ال۱ براي مطالعه خورشيد به فضا پرتاب شد

پس از فرود موفقيت‌آميز كاوشگر «چاندرايان-3» هند بر سطح ماه، آژانس فضايي اين كشور با هدف مطالعه خورشيد روز شنبه يك ماهواره را با موشك به فضا پرتاب كرد. اين نخستين ماموريت خورشيدي آژانس فضايي هند است. سازمان پژوهش‌هاي فضايي هند (ISRO) كه عمليات پرتاب اين موشك را به صورت زنده از طريق حساب كاربري خود در شبكه اجتماعي ايكس (توييتر سابق) پخش مي‌كرد، كمي پس از پرتاب اين موشك اعلام كرد كه ماهواره با موفقيت در مدار قرار گرفته است. به گزارش يورونيوز، بيش از ۸۶۰ هزار نفر پخش زنده پرتاب اين موشك را از شبكه اجتماعي تماشا مي‌كردند و هزاران نفر نيز در اطراف محل سكوي پرتاب آن براي تماشاي اين عمليات گرد هم آمدند. 
هدف از ارسال اين ماهواره به فضا، مطالعه بادهاي خورشيدي است كه مي‌توانند باعث بروز اختلال در زمين شوند و معمولا به صورت شفق قطبي قابل مشاهده‌ هستند. پرتاب فضاپيماي آديتيا-ال۱ (Aditya-L1) تنها يك هفته پس از غلبه هند بر روسيه در رقابت براي نخستين فرود در قطب جنوب ماه انجام شد. 
نارندرا مودي، نخست‌وزير هند بر انجام ماموريت‌هاي فضايي هند تاكيد دارد تا بتواند نقش بزرگ‌تري در اين زمينه كه اكنون زير سلطه ايالات‌متحده و چين است، ايفا كند.  آميت شاه، وزير كشور هند در حساب كاربري خود در شبكه اجتماعي ايكس (توييتر سابق) پرتاب اين فضاپيما را «قدم بزرگي» در تحقق چشم‌انداز مودي توصيف كرد.  آديتيا-ال۱ قرار است ۱.۵ميليون كيلومتر را در چهار ماه بپيمايد و در فاصله‌اي همچنان دور نسبت به خورشيد (فاصله زمين تا خورشيد ۱۵۰ميليون كيلومتر است) در يك‌ نوع پاركينگ فضايي با عنوان «نقطه لاگرانژ» به سفر خود پايان دهد. 
اين نقطه محلي است كه اجسام تمايل دارند به دليل توازن نيروهاي گرانشي، در جاي خود بمانند؛ همين عمل باعث كاهش مصرف سوخت فضاپيما مي‌شود. 
سانكار سوبرامانيان، محقق اصلي اين ماموريت مي‌گويد: «ما اطمينان داريم كه به مجموعه‌اي از داده‌هاي منحصربه‌فرد دست خواهيم يافت كه در حال حاضر از طريق هيچ ماموريت ديگري به دست نيامده و موجود نيست. اين به ما اجازه مي‌دهد تا خورشيد، تغيير و تحولاتش همچنين هليسفر دروني آن را درك كنيم. اين موضوع چه از لحاظ فناوري و چه از جنبه هواشناسي فضايي موضوع مهمي است.»
به گفته محققان سازمان پژوهش‌هاي فضايي هند، داد‌ه‌هاي اين ماموريت در بلندمدت مي‌تواند به فهم انسان از تاثير خورشيد بر الگوهاي اقليمي زمين و منشا بادهاي خورشيدي كمك كند. هند به تشويق مودي، پرتاب‌ فضاپيما‌ها را به بخش خصوصي‌ واگذار كرده و با هدف افزايش پنج‌برابري سهم خود در بازارهاي جهاني در يك دهه آينده، به دنبال جذب سرمايه‌هاي خارجي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون