• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5573 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۱۳ شهريور

جزييات تازه از خط ريلي شلمچه - بصره

وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه مين‌روبي مسير خط‌آهن شلمچه-بصره را ايران انجام مي‌دهد، گفت: اين خط‌آهن ۲ ساله ساخته شده و به بهره‌برداري مي‌رسد.  مهرداد بذرپاش با يادآوري اينكه ساخت خط ريلي شلمچه - بصره حدود 40 سال است در دولت‌هاي مختلف مطرح است، اظهار كرد: حتي سابقه اين طرح به پيش از جنگ ايران و عراق برمي‌گردد، اما هر بار به يك دليلي انجام نمي‌شد؛ دليل يا طرف ايراني بود يا طرف عراقي. وي ادامه داد: با پيگيري‌هايي كه انجام شد فروردين امسال وزير راه عراق با دستور مستقيم نخست‌وزير اين كشور به ايران آمد و يك جلسه فشرده با هيات فني آنجا داشتيم، توافقنامه كلي انجام شد و بعد از آن قرار شد اختلافاتي كه در گذشته بوده را در يك بازه زماني حل كنيم. وي افزود: يكي از اختلافات اساسي موضوع زمين بود كه در جنگ تحميلي مين‌هاي زيادي آنجا گذاشته شد، مين‌روبي اين مسير به طول حدود 16 كيلومتر بايد اتفاق بيفتد كه مقدماتش انجام شده است. وزير راه و شهرسازي گفت: در گذشته قرار بوده كه ايران كل خط ريلي شلمچه - بصره را با سرمايه‌گذاري خود بسازد، هم خط و هم پل، اما دولت عراق با عنايتي كه نخست‌وزير عراق به اين طرح داشت و براي عراقي‌ها واقعا اين طرح بسيار راهبردي و مهم است در دولت عراق حدود دويست ميليون دلار سرمايه‌گذاري تصويب و بنا شد كه ريل را خودشان يعني توسط سرمايه‌گذار طرف عراقي انجام شود و ما عمليات مين‌روبي به طول 16 كيلومتر را در اندازه حريم‌ها اطراف خط ريل انجام دهيم. بذرپاش ادامه داد: از آن طرف طرح ساخت يك پل متحرك 700 متري وجود دارد كه بايد اجازه عبور و مرور كشتي‌ها را بدهد و اين امر بر عهده طرف ايراني قرار داده شد. يعني همه سرمايه‌گذاري كه در گذشته قرار بود ما انجام بدهيم بخش اعظم به طرف عراقي واگذار و قرار شد آنها كار را انجام بدهند و اين هم اتفاق خوبي است و ما لازم به سرمايه‌گذاري زيادي نيستيم. وي اضافه كرد: در حوزه كريدورهاي شمال به جنوب فعاليت‌هاي جدي آغاز شده و الحمدلله خبرهاي خوبي هم در پيش داريم و فعال‌تر كردن گذرگاه شرق به غرب در دستور كارمان قرار دارد. بذرپاش با اشاره به اينكه اين يكي از طرح‌هاي راهبردي ريلي كشور است، افزود: اينكه 40 سال همه به دنبالش بودند نشان از مهم بودن اين طرح مي‌دهد و بايد هر چه سريع‌تر به پايان برسد و اين طرح اتصال ايران به غرب آسيا و مديترانه را فراهم مي‌كند و حتي براي عراقي‌ها هم سود خوبي دارد و خطوط ريلي عراق به شبكه ريلي ايران وصل مي‌شود و از طريق ايران مي‌تواند به كشورهاي قفقاز يا كشورهايي مثل پاكستان و افغانستان يا به درياهاي آزاد يا به درياهاي شمال هم راه پيدا كند براي عراق هم فرصت بي‌نظيري است. وزير راه و شهرسازي گفت: اين خط ريلي براي زائران عزيز ايراني كه مي‌خواهند به نجف اشرف و كربلاي معلي بروند، كاربرد دارد. اين مسير از شلمچه آغاز مي‌شود و بعد از آن هم به نجف و كربلا مي‌رسد. يك تسهيل بسيار خوبي براي زوار عزيز در چند سال آينده اتفاق مي‌افتد كه از مبداءهاي خودشان مي‌توانند با خطوط ريلي بيايند به خرمشهر، شلمچه، بصره، نجف اشرف، كربلاي معلي و هر مكان زيارتي كه تمايل داشته باشند. اين يك اتفاق بزرگي است كه به بركت امام حسين(ع) كه در ايام اربعين عزاي سرور و سالار شهيدان به سر مي‌بريم و به بركت وجود ايشان سريع‌تر طرح را به پايان برسانيم. بذرپاش در پاسخ به اين پرسش كه اين طرح چه زماني به بهره‌برداري مي‌رسد، افزود: توافق 18ماهه است، اما فكر مي‌كنم بالاخره تا دو سال را بايد در نظر بگيريم، چون كه همه موضوعات به ما برنمي‌گردد. طرح در داخل خاك ايران نيست و مشترك بين دو كشور است، بخش زيادي از قوانين و مقررات مربوط به كشور عراق است و عراق هم قوانين و مقررات خاص خود را دارد و بايد اين را هم در نظر بگيريم. وي با بيان اينكه خط‌آهن شلمچه-بصره آثار اقتصادي زيادي دارد از جمله اينكه دسترسي ريلي ما به منطقه غرب آسيا اتفاق مي‌افتد، اضافه كرد: از آنجا مي‌توانيم با توافقي كه با عراقي‌ها داريم به كشور سوريه يا به مديترانه يا ساير نقاط برويم و حتي به اردن دسترسي پيدا كنيم. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون