• ۱۴۰۳ يکشنبه ۴ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5575 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۱۸ شهريور

در آستانه اجلاس سران گروه 20 در هند مطرح شد

سايه جنگ اوكراين بر سر جي- 20

پايگاه خبري بي‌بي‌سي روز جمعه در تحليلي با اشاره به برگزاري اجلاس گروه 20 در هند نوشت: بعيد به نظر مي‌رسد برگزاري اين اجلاس در سايه اختلافات ناشي از جنگ اوكراين نتايج مفيدي را به دنبال داشته باشد. به گزارش اين پايگاه خبري، اجلاس سران گروه 20 به ميزباني هند قرار است در روزهاي شنبه و يكشنبه (18 و 19) شهريورماه در كشور هند برگزار شود و به‌طور معمول در پايان اين نشست نيز همچون اجلاس‌هاي قبلي يك بيانيه مشترك منتشر مي‌شود كه نشان‌دهنده توافق گسترده‌تر اعضاي اين گروه درخصوص موضوعات مورد علاقه جهاني است و به نظر مي‌رسد هند به‌شدت براي صدور بيانيه پاياني اصرار دارد زيرا اگر اين اجلاس بدون صدور چنين بيانيه‌اي پايان يابد، نخستين‌بار در تاريخ برگزاري اين اجلاس خواهد بود.
اين گزارش مي‌افزايد: شرايط به گونه‌اي است كه به نظر مي‌رسد اين مساله آسان نيست زيرا صدور بيانيه پاياني يعني اينكه اعضاي اين گروه با يكديگر توافق دارند. اين در حالي است كه وقوع جنگ اوكراين سبب بروز اختلافاتي ميان اعضاي گروه 20 شده است. جنگ اوكراين همچنين يكي از موارد مهم مورد اختلاف در اجلاس سال گذشته سران گروه 20 بود كه در اندونزي برگزار شد. در پايان اين اجلاس يك بيانيه بسيار شتابزده ارايه شد كه اين مساله به نوعي نشان از اختلافات در ميان اعضاي شركت‌كننده بود.
به نظر مي‌رسد شرايط فعلي نسبت به سال گذشته بسيار دشوار‌تر شده است و به طبع آن مواضع كشورها نيز در اين خصوص سخت‌تر شده است. به نظر مي‌رسد روسيه و چين با دادن چنين امتيازاتي موافقت نكنند. غرب نيز به رهبري ايالات متحده چيزي كمتر از محكوميت آشكار روسيه و جنگ را نخواهد پذيرفت.براساس اين گزارش، ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه و شي جين پينگ، همتاي چيني‌اش در اين نشست حضور ندارند و اين ممكن است تصميم‌گيري را كمي سخت‌تر كند. سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه و لي كيانگ، نخست‌وزير چين، به جاي روساي جمهور، نماينده اصلي كشورهاي‌شان خواهند بود، اما آنها ممكن است وزن سياسي لازم براي دادن امتيازات لحظه آخري را بدون مشورت با رهبران خود نداشته باشند.همچنين نشست وزراي خارجه و دارايي گروه 20 نيز در اوايل سال جاري بدون اعلاميه مشترك پايان يافت. اما هند همچنان اميدوار است كه مساله اوكراين نگراني‌هاي جنوب جهاني متشكل از كشورهاي در حال توسعه را مرتفع سازد. كشورهاي گروه 20 دست‌كم 85 درصد از توليد اقتصادي جهان و 75 درصد تجارت جهاني را تشكيل مي‌دهند. آنها دوسوم جمعيت جهان را همچنين شامل مي‌شوند. هند بارها گفته است كه اين گروه در قبال كشورهايي كه در اجلاس حضور ندارند مسووليت دارد.به گفته تانوي مدان، كارشناس ارشد موسسه بروكلين، مسائلي مانند بدهي، افزايش قيمت مواد غذايي و انرژي ناشي از وقوع جنگ اوكراين و همچنين همه‌گيري كرونا سبب تضعيف اقتصادي شده است. از ديگر سو، هند در كنار گروه 20 مي‌خواهد سهمي در حل و فصل مسائل جهاني داشته باشد. گفتني است، گروه بيست (جي۲۰) يك ائتلاف قدرتمند به منظور همكاري‌هاي اقتصادي بين‌المللي است. اين گروه نقش مهمي در شكل‌دهي، تقويت ساختار و تصميم‌گيري جهاني در تمام مسائل مهم اقتصادي بين‌المللي ايفا مي‌كند. اين ائتلاف در پي بحران اقتصادي و مالي جهاني در سال ۲۰۰۷ به سطح سران كشورها/دولت‌ها ارتقا يافت و در سال ۲۰۰۹ به عنوان «مجمع برتر همكاري‌هاي اقتصادي بين‌المللي» معرفي شد. اجلاس سران گروه ۲۰ هر سال با يك رياست دوره‌اي برگزار مي‌شود. گروه ۲۰ در ابتدا بيشتر بر مسائل كلان اقتصادي متمركز بود، اما از آن زمان به بعد دستور كار خود را به تجارت، توسعه پايدار، بهداشت، كشاورزي، انرژي، محيط زيست، تغييرات آب و هوا و مبارزه با فساد گسترش داد. رييس دوره‌اي گروه ۲۰ مسوول گردآوري دستور كار گروه ۲۰ با مشورت ساير اعضا و در پاسخ به تحولات اقتصاد جهاني است، هند از ۱ دسامبر ۲۰۲۲ تا ۳۰ نوامبر ۲۰۲۳ رياست گروه ۲۰ را بر عهده دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون