• ۱۴۰۳ يکشنبه ۴ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5575 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۱۸ شهريور

عملكرد يك ساله تاج در گفت‌وگو با اميررضا واعظ آشتياني

هر دقيقه بيشتر ماندن تاج در فدراسيون باعث عقبگردفوتبال است

تاج را سازماني انتخاب كرد كه نگراني‌اش اصلا فوتبال نبود

روزبه ‌دلاور

به گزارش «اعتماد»، يكسال از بازگشت مجدد مهدي تاج به صندلي رياست فدراسيون فوتبال گذشت. عملكرد مديريتي تاج با انتقاداتي همراه بوده است. مديران زيادي هستند كه در مصاحبه‌هاي خود در يك سال اخير نسبت به وضعيت فدراسيون هشدار دادند. يكي از اين افراد اميررضا واعظ آشتياني، مديرعامل اسبق استقلال و معاون سابق سازمان تربيت‌بدني است. با واعظ آشتياني در خصوص كارنامه یک ساله تاج گپ و گفتي داشتيم كه در ادامه ماحصل آن را مي‌خوانيد.

 

از فعاليت رييس فدراسيون فوتبال يك سال گذشت. عملكرد تاج در اين مدت را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

من كاري به موضوعات فني ندارم و محور بحثم بيشتر روي مباحث‌ مديريتي و عملكردي است. در گذشته هم گفتم و باز هم تاكيد مي‌كنم هر دقيقه از بودن امثال تاج و گروه او به عقبگرد فوتبال كشور منجر خواهد شد چرا كه ايشان ۱۵ سال به‌ عناوين مختلف در اين فوتبال بوده و عملكرد ۱۵ ساله ايشان همين است كه مي‌بينيد.

بيشتر توضيح مي‌دهيد؟

يعني همين آشفتگي كه در حوزه مديريتي و بي‌برنامگي‌هاي كه وجود دارد. اگر احيانا مدعي هستند كه پيشرفتي داشتند محصول همين عملكرد ۱۵ ساله است و اگر عقبگرد داشتند هم باز محصول همين نگاه و تفكرات‌شان در اين ۱۵ سال است. تاج و گروهش اصلا موضوعي به عنوان برنامه و هدف را نمي‌دانند كه چيست! اينها تمام تلاش‌شان بر اين است در اين روزمرّگي و به هم ريخته شدن فوتبال همچنان مسووليت داشته باشند و نتوانند يك گام به سمت جلو بردارند و در عين حال در انتخابات گذشته كه ايشان انتخاب شد همه به خوبي مي‌دانند و من نمي‌خواهم اسم مافيا به كار ببرم اما يك سازمان غيررسمي ايشان را حمايت كرد و او رييس فدراسيون شد. آن سازمان غيررسمي نگراني‌اش اصلا فوتبال كشور نيست و نگراني‌اش موضوعات مختلفي كه از فوتبال مي‌شود بهره برد، است و فقط براي اينكه يك فردي كه هيچ ايده و برنامه‌اي ندارد مسووليت فوتبال را برعهده داشته باشد صاحب نظران در حوزه فوتبال هم به خوبي اين مسائل را رصد مي‌كنند و نقطه‌نظراتشان را مي‌گويند. اين فوتبال آن نشاط و شادابي خودش را ندارد به دليل سوءمديريتي كه وجود دارد و افرادي كه آمدند و به دنبال تقسيم غنايم براي خودشان هستند! اينها در حوزه اقتصادي و سياسي نتوانستند از فوتبال بهره ببرند و در حوزه فرهنگي كه اصلا تعطيل بودند!

اعتقاد داريد آن‌طور كه مي‌شد و بايد از فوتبال بهره‌برداري نشده؟

فقط فوتبال نيست. ما در ورزش امثال تاج كم نداريم و تاج‌هاي مختلفي وجود دارند! اينها ورزش كشور را به لحاظ برنامه‌ريزي و هدف‌گذاري به عقب مي‌برند. عده‌اي دل‌شان را خوش كردند كه فلان تعداد مدال در فلان رشته به دست آورديم. آيا ‌ملاك‌ موفقيت يك كشور فقط تعداد مدال‌هايش است؟ آيا نبايد به دنبال مسائل فرهنگي، اقتصادي و حتي سياسي باشيم؟ ما نبايد پيگير اين موضوعات با اهميت باشيم؟ ضمن اينكه كارشناسان و صاحب‌نظران به خوبي مي‌دانند ظرفيت مدال‌آوري ما مي‌تواند هم‌تراز چين باشد اما چون هدف و برنامه نداريم با حداقل‌ها خودمان را راضي مي‌كنيم.

 

از موضوع اصلي خارج نشويم. اما اين بهره‌هاي سياسي كه اشاره كرديد باعث ايجاد فاصله بين هواداران فوتبال با تيم ملي نشد.

اصلا‌ تاج را يك مدير برنامه‌ريز نمي‌دانم يا در حدي كه بتواند يك فدراسيون را مديريت كلان داشته باشد شخصا نمي‌بينيم. بايد كساني باشند كه مسائل مديريتي را بفهمند. اينكه فلاني عكس با شورت ورزشي‌ دارد كه ملاك نيست! حلقه گمشده ما يك مديريت كارآمد است كه متاسفانه از آن محروم هستيم.

كمي جزيي‌تر به قضيه‌نگاه كنيم. انتقاداتي به تاج در خصوص وضع برخي قوانين شده است. در اين باره چه نظري داريد؟

مدعي مي‌شوند قانون سقف قرارداد براي باشگاه‌ها گذاشته‌اند. اينها به جاي اينكه سقف قرارداد براي بازيكن بگذارند و ساز و كار برايش تعريف كنند مي‌آيند قانون سقف باشگاه‌ها مي‌گذارند حالا كه اين كار انجام شده آيا اين قدرت را داريد كه بياييد و نظارت كنيد؟ آيا اين قدرت را داريد كه با امثال سپاهان يا باشگاه‌هايي كه كلان خرج كردند برخورد كنيد؟ آيا اين اقتدار را داريد؟ آيا همه قوانين براي باشگاه‌هاي ضعيف بايد اجرا شود؟ باشگاه‌هاي ضعيف كه‌ ندارند، بخواهند تخلف كنند. آيا براي باشگاهي هم‌ كه متمول و در بخش خصوصي بود قوانين را هربار تغيير مي‌دهيد؟ آيا اهميت ندارد كه يك فرد مدير يك باشگاه باشد و بعد در فدراسيون هم مسووليت داشته باشد؟ آيا اين تعارض منافع نيست؟ در عين حال بر اساس لابي‌گري و يكسري مسائل يكسري مقررات و قوانين را جابه‌جا كنيد. شما ببينيد از وقتي‌كه اين قانون را آوردند چقدر تبصره و ماده گذاشتند. اين كجايش مديريت است؟ اين كجا نشان مي‌دهد كه عملي كه انجام دادند روي آن فكر اساسي صورت گرفته؟ اينها ناشي از سوءمديريت و عدم استفاده از افراد كارآمد و آگاه است. ما كم نداريم در حوزه ورزش افرادي كه مي‌توانند بسيار كمك كنند اما بايد كنار بنشينند.

يكي از وعده‌هاي تاج وارد كردن VAR براي كمك به داوري بود كه تا الان محقق نشده است. البته گويا تحريم‌ها مانع شده.

برويد ببينيد به كدام‌يك از وعده‌هايش عمل كرده؟ بهترين شاخص براي قضاوت در خصوص عملكرد ايشان همين است. هرآنچه صحبت كرده بود را ببينيد كدام را عملي كرد؟ يعني ايشان نمي‌دانست براي وارد كردن VAR مشكل تحريم داريم؟ نمي‌دانست در انتقال پول مشكل داريم؟ اگر نمي‌دانسته كه ديگر واويلا است و اگر هم مي‌دانسته كه حرف بي‌مورد زده است. متاسفيم براي افرادي كه چشم بسته به ايشان راي دادند. متاسفيم براي افرادي كه منافع يك كشور و منافع يك تشكيلات ورزش را فداي باندبازي و رفيق‌بازي كردند و اينها بايد يك روزي مورد مواخذه قرار بگيرند.

سوال آخر، به عملكرد تاج تا آن لحظه از يك تا ده چه نمره‌اي مي‌دهيد؟

همين كه ايشان در اين ۱۵ سال هيچ نمره‌اي نداشته اين يكسال هم روي همان ديگر! از اهالي فوتبال بپرسيد ايشان در اين ۱۵ سال چه نمره‌اي داشته؟ ايشان ۲۰ سال ديگر هم باشد همين داستان است.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون