• ۱۴۰۳ يکشنبه ۴ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5575 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۱۸ شهريور

يك سال پس از بازگشت تاج

علي ولي‌اللهي

يك سال پيش در همين روزها مهدي تاج به عنوان رييس به فدراسيون فوتبال بازگشت. چند روز بعد از برگزاري مجمعي بسيار پرحاشيه با ابهامات زياد و البته هنوز حل نشده، احمد راستينه رييس كميته تربيت‌بدني مجلس در گفت‌وگو با شبكه خبر به‌شدت از بازگشت تاج به فدراسيون فوتبال انتقاد كرد. راستينه گفت: ملت سوال دارند از ما. چطور مي‌شود فردي كه پرونده‌اش در كميسيون اصل 90 مفتوح است، رييس فدراسيون شده؟ راستينه افزود: نامه‌اي از طرف معاون دادستان عمومي و انقلاب تهران به دبيركل ابلاغ شده و در آن اعلام شده است كه در چندين پرونده براي اين فرد قرار جلب دادرسي صادر شده. چطور ممكن است كسي كه چندين پرونده مفتوح است و شرايط تاييد صلاحيتش بسيار زير سوال است رييس فدراسيون شود؟ راستينه تصريح كرد: ما يك دهيار مي‌خواهيم انتخاب كنيم آن بنده‌خدا بايد از مراجع مختلف تاييديه بگيرد. بعد ما عالي‌ترين فدراسيون با حجم انبوهي از هوادار را مي‌سپاريم به دست فردي كه آن فرد تاييد صلاحيتش علامت سوال‌هاي جدي مقابلش است.

يك سال از آمدن مهدي تاج به فدراسيون و اظهارات احمد راستينه گذشته اما هيچ كس نتوانسته به آن سوالي كه نماينده مجلس به حق مي‌گويد سوال مردم است، پاسخ بدهد. گويا اين مساله هم مثل خيلي از ماجراهاي ديگر مشمول گذشت زمان شده و ديگر كسي نمي‌خواهد در اين مورد صحبت كند. خود مجلس هم ديگر ماجرا را پيگيري نكرد. سوال مهم ديگري كه پرسيده مي‌شود و جوابي براي آن نيست اين است: مهدي تاج چرا برگشت؟  شايد بررسي عملكرد يك ساله مهدي تاج در سمت رياست فدراسيون فوتبال بتواند پاسخ اين سوال را بدهد.
تاج در شرايطي به فدراسيون فوتبال بازگشت كه اوضاع نسبت به زماني كه خودش فدراسيون را تحويل داد روبه‌راه شده بود. او فدراسيون را در شرايطي تحويل داد كه تيم ملي در آستانه حذف در مرحله نخست مقدماتي جام جهاني و جام ملت‌ها قرار داشت، ويلموتس شكايت كرده بود، تيم ملي زنان از رنكينگ خارج شده بود، ساختمان فدراسيون و پرسپوليس را شستا مصادره كرده بود، ميزباني از ايران گرفته شده بود، تيم ملي اميد از مسابقات مقدماتي المپيك حذف شده بود و مدت‌ها بدون فعاليت بود، ميلياردها بدهي انباشته در فدراسيون باقي مانده بود و... زماني كه تاج برگشت تيم ملي ايران در دوره شهاب‌الدين عزيزي خادم جواز حضور در جام جهاني و جام ملت‌ها را به دست آورده بود، 16 ميليون دلار به اضافه 90 ميليارد تومان از طريق بليت‌فروشي درآمدزايي شده بود، تيم زنان براي نخستين‌بار جواز حضور در جام ملت‌هاي آسيا را كسب كرده بود، تيم ملي اميد با مهدوي‌كيا كارش را جلو مي‌برد، بدهي‌ها پرداخت شده بود، ميزباني بازگشته بود، براي نخستين‌بار يك بازي در ايران با VAR برگزار شده بود، رنگ جهاني فوتبال ايران از 38 به 20 رسيده بود، مشكل اساسنامه حل شده بود و...
تاج به عنوان مسبب وضع فوتبال ايران در اواخر سال 98 و سال 99 درست در بحراني‌ترين شرايط ممكن فوتبال را ول كرد و درست در بهترين زمان ممكن برگشت و در رقابتي عجيب با ميرشاد ماجدي رييس فدراسيون شد. او برگشت تا دوباره همان دست فرمان سابق را در فوتبال پياده كند. تا دوباره فوتبال ايران بشود شبيه يك كلاف سردرگم با تصميمات عجيب و غريب كه معلوم نيست قرار است به كدام سمت برود. او برگشت تا دوست عزيزش كي‌روش را براي سه بازي جام جهاني بنشاند روي نيمكت تيم ملي و بعد از صرف چند صد هزار دلار بدترين نتايج تاريخ فوتبال ايران را ثبت كند. او برگشت تا دوباره اداره فوتبال به شكل ائتلافي شكل بگيرد و هر كس به دنبال سهم خود از فدراسيون باشد. او برگشت تا اعضاي هيات رييسه بتوانند به خاطر 6 گل خوردن از انگليس و باخت به امريكا پاداش‌ ده‌ها هزار دلاري براي خودشان مقرر كنند. او برگشت تا دوباره تيم ملي زنان به حال خودش رها شود، مربيان تيم‌هاي ملي چند ماه بدون قرارداد كار كنند، چمن ورزشگاه آزادي با ماشين آتش‌نشاني كه سرمربي تيم ملي آن را هماهنگ كرده آبياري شود! بازي‌هاي ليگ بدون تماشاچي بماند، VAR بشود يك رويا و زنان در بازي‌هاي تهران و تبريز و اصفهان و... پشت در استاديوم‌ها  بمانند. 
اگر همه مقامات بخواهند خودشان را در مورد بازگشت مهدي تاج به فدراسيون فوتبال به آن راه بزنند و جوري رفتار كنند كه انگار پرونده او در كميسیون اصل 90 و قرار‌هاي جلب دادرسي او يك شبه بسته شده ما فراموش نمي‌كنيم كه با مديريت اين شخص و دوستانش چند صد ميليارد بدهي روي دست فوتبال ايران باقي مانده، آن‌هم در شرايطي كه هنوز هم مشخص نيست تكليف پول ويلموتس چه شده است. طبق آخرين اطلاعات به دست آمده هنوز پول سرمربي بلژيكي پرداخت نشده، چراكه حتي اگر مشكل تحريم‌ها حل و پول‌هاي بلوكه شده ايران آزاد شود مهدي تاج حق استفاده از آن پول براي پرداخت بدهي ويلموتس را ندارد، چراكه هم مصوبه هيات رييسه را لازم دارد هم نهادهاي ديگر را. پولي كه طبق اعلام برخي منابع تا زماني كه تسويه شود سالانه 7درصد به آن اضافه مي‌شود! فوتبال ايران در يك سال گذشته آن‌قدر بلبشو شده است كه صداي همه هواداران درآمده. انبوهي از حاشيه و بيانيه و قوانين من‌درآوردي دستاورد فدراسيوني است كه مديرانش براساس سهم‌خواهي انتخاب شدند وگرنه چطور ممكن است فردي مثل منصور قنبرزاده كه در زمان عزيزي خادم براي نايب‌رييسي رد صلاحيت شده بود در زمان تاج تاييدصلاحيت شود؟ يا چطور ممكن است فردي مثل مهدي محمدنبي كه زماني در تيم رقيب تاج قرار داشت در فدراسيون او  پست  بگيرد؟ 
يك سال از آمدن تاج گذشته و مي‌توان اندازه يك كتاب در مورد عملكرد او نوشت. عملكردي كه فوتبال ايران را روز به روز بيشتر به عقب برمي‌گرداند. اما از خود تاج مهم‌تر آن، كساني هستند كه موجبات بازگشت او را به فوتبال فراهم كردند. آن كساني كه هرگز در مقام پاسخگويي براي اقدامات خود قرار نگرفتند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون