• ۱۴۰۳ يکشنبه ۴ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5575 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۱۸ شهريور

تاريخچه رقابت‌هاي جهاني كشتي

سرنوشت غم‌انگيز مسعود

يونس هميالي

مسعود جمشيدي دارنده سه مدال نقره و برنز نوجوانان و جوانان جهان براي تصاحب دوبنده ۷۶ كيلوگرم رقابت‌هاي جهاني ۱۹۹۹ آنكارا در مرحله آخر انتخابي توانست بر عليرضا بهابسته و مهرنوش شاهرخي از خراسان و مازندران غلبه كند و رهسپار اين آوردگاه شود. 

شاگرد ارسلان پيروز براي ارايه نمايشي درخشان، فراتر از حد تصور و متكي به انديشه‌هاي برتر آماده صف‌آرايي با مدعيان اين وزن بود. كشتي‌گير تهراني در اين كارزار پس از برتري كامل مقابل حريف استراليايي، آماده جدال با آرپاد ريتر مجاري شد تا با ترسيم‌ زيباترين تكنيك‌هاي خود روي تشك خالق صحنه‌هاي بي‌همتا باشد. در آن لحظات اميد در دلش موج مي‌زد و براي اين نبرد لحظه‌شماري مي‌كرد تا نبوغ و شايستگي‌اش را به اثبات برساند و فرياد درخشش خود را به گوش همگان برساند.
اما تفسير اشتباه كادرفني و جدول‌‌نويس اعزامي از نحوه چيدمان قرعه‌ها و قوانين آن باعث شد تا اين كشتي‌گير يك شكست مصلحتي را بپذيرد؛ براي آنكه مربيان به اين كشتي‌گير گفته بودند باخت در اين جدال به سود تو خواهد بود تا در دوره بعدي با آدام سايتي‌يف روس سرشاخ نشوي. به او گفتند در صورت شكست با حريف ارمنستاني پيكار خواهي داشت. با اين طرز تفكر و نسخه شفابخش مربيان مسعود روانه ميدان شد و در يك كشتي عجيب و خنده‌آور كه هر دو كشتي‌گير به دنبال پذيرفتن شكست بودند تا با رقيب نامبرده روبه‌رو نشوند. درنهايت آن رقابت كشتي به يك نمايش پوچ تبديل شد. نمايشي كه در آن هدف كشتي‌گير كشورمان محقق شد. هدفي براي رسيدن به فرجامي كه از قبل به صورت نكته‌سنج طراحي و با دقت زياد تنظيم شده بود. مسعود آن كشتي را با نتيجه ۱۰- ۶ به حريف خود باخت تا در ادامه راه ساده‌تري داشته باشد غافل از اينكه قرار است به ‌طور كامل حذف شود!
روز بعد جمشيدي براي ادامه رقابت‌ها به تالار كشتي كمال آتاتورك رفت كه اعضاي كادر فني در يك وضعيت ناراحت با اطلاع از اشتباه فاحش خود، موضوع را به او منعكس كردند. طبق شنيده‌ها مسعود در يك لحظه با شنيدن اين خبر مات و مبهوت ماند، دنيا بر سرش آوار شد و بغضش گرفت و چنان زخمي خورد كه تا سال‌ها جاي آن خوب نشد. سرنوشتي اندوهناك كه تلخ‌تر از زهر هلاهل برايش بود. اين كشتي‌گير در امتداد سكوت، روياهايش را برباد رفته ديد و در سال‌هاي بعد هيچ‌گاه نتوانست آرزوهايش در اين عرصه را به تحقق برساند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون