• ۱۴۰۳ يکشنبه ۴ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5575 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۱۸ شهريور

خبر

مهدي ظهوري درگذشت

مهدي ظهوري، مجري پيشكسوت تلويزيون كه در بخش مراقبت‌هاي ويژه يكي از بيمارستان تهران بستري بود، صبح روز گذشته (۱۷ شهريورماه) درگذشت. مهدي ظهوري به دليل مشكل كبدي صبح ديروز در بيمارستان از دنيا رفت. زنده‌ياد ظهوري كه متولد سال ۱۳۳۳ بود سابقه اجراي برنامه‌هاي «جنگ شب» و «تهران تهران» را داشت. او همچنين مجري آيين افتتاحيه شبكه پنج بود و نيز انجام مصاحبه‌هاي مردمي و گفت‌وگو با هنرمندان را برعهده داشت. اين مجري قديمي از مدت‌ها پيش به دليل عارضه كبدي در بيمارستان بستري بود .

پيامدهاي اعتصاب به اسكار رسيد

جوايز فرمانداران آكادمي اسكار كه قرار بود نوامبر برگزار شود به دليل اعتصاب فيلمنامه‌نويسان و بازيگران تا ژانويه به تعويق افتاد. به گزارش مهر به نقل از هاليوود ريپورتر، چهاردهمين مراسم اهداي جوايز افتخاري اسكار كه به عنوان جوايز فرمانداران آكادمي هم خوانده مي‌شود، از تاريخ اعلام‌شده قبلي خود يعني ۱۸ نوامبر ۲۰۲۳ تا ۹ ژانويه ۲۰۲۴ به تعويق افتاد. در مراسم اين دوره آنجلا باست، مل بروكس و كارول ليتلتون قرار است اسكار افتخاري و ميشل ساتر جايزه بشردوستانه ژان هرشولت را دريافت كنند. اگرچه مراسم اهداي جوايز فرمانداران يك شام غيرتلويزيوني است كه توسط اعضاي اسكار برگزار مي‌شود و احتمالا در ماه نوامبر هم با بايكوت انجمن‌هاي اعتصابي روبرو نمي‌شد، اما احتمالا با مسائل ديگري روبرو بود. در واقع جوايز افتخاري در گرماگرم فصل جوايز برگزار مي‌شود و زمان بسيار مناسبي براي نام‌هاي بزرگي است كه هر سال در رقابت اسكار هستند، تا بيشتر ديده شوند و در ديد اعضاي آكادمي قرار بگيرند. اما حضور در اين مراسم هزينه بالايي دارد و هزينه تصاحب يك ميز ۷۵ هزار دلار است يعني ۷۵۰۰ دلار براي يك صندلي و هر ميز هميشه توسط يك استوديو خريده مي‌شود تا با حضور مشاركت‌كنندگان كليدي در برابر فيلم‌هاي رقيب خود پر شود و بازيگران و نويسندگان در كنار مديران ارشد استوديو دور هر ميز گرد مي‌آيند. چنين چيزي در حال حاضر ممكن نيست. در عين حال ۲ نفر از ۴ برگزيده اسكار افتخاري امسال يعني آنجلا باست و مل بروكس بازيگر هستند. ضمن اينكه بروكس نويسنده هم هست و اگر تاريخ نوامبر به قوت خود باقي مي‌ماند، احتمال حضور آنها روشن نبود و اگر تصميم مي‌گرفتند جايزه خود را حضوري نپذيرند، آكادمي در موقعيت دشواري قرار مي‌گرفت زيرا ۲ برگزيده ديگر چهره‌هايي نيستند كه به‌طور مستقل بر فروش بليت تاثير بگذارند. دوازدهمين دوره جوايز افتخاري اسكار هم به دليل همه‌گيري كرونا تا ۲ روز پيش‌تر از مراسم اسكار به تعويق افتاد و افراد سرشناس بسيار كمتري در آن حضور يافتند. پيش از اين به دليل اعتصاب‌ها هفتاد و پنجمين دوره مراسم امي از ۱۸ سپتامبر به ۱۵ ژانويه منتقل شد تا مراسم ماه ژانويه فشرده‌تر از هميشه باشد. ديگر مراسم ماه ژانويه عبارتند از سي‌وپنجمين جشنواره بين‌المللي فيلم پالم اسپرينگز (۴ ژانويه)، مهماني چاي بفتا (۶ ژانويه)، هشتاد و يكمين جوايز گلدن گلوب (۷ ژانويه)، بيست و چهارمين ضيافت ناهار جوايز انستيتو فيلم امريكا (۱۲ ژانويه) و بيست‌و‌نهمين جوايز انتخاب منتقدان (۱۴ ژانويه) به علاوه، چهل و هفتمين جشنواره فيلم ساندنس از ۱۸ تا ۲۸ ژانويه برگزار مي‌شود و نامزدهاي جوايز اسكار دوره ۹۶ نيز در ۲۳ ژانويه معرفي مي‌شوند.

«ركوئيم براي ويچاشاواكان»
و «نه» در خانه هنرمندان ايران

«ركوئيم براي ويچاشاواكان» به كارگرداني ماني ثابت ايمان در مستندات يكشنبه و «نه» به كارگرداني پابلو لارايين در سينماتك خانه هنرمندان ايران نمايش داده و بررسي مي‌شود. بيست‌وهشتمين برنامه «مستندات يكشنبه» كه زيرمجموعه سينماتك خانه‌ هنرمندان ايران به پخش فيلم‌هاي مستند مي‌پردازد، به نمايش فيلم مستند «ركوئيم براي ويچاشاواكان» به كارگرداني ماني ثابت ايمان محصول سال ۱۳۹۹ اختصاص دارد. اين برنامه روز يكشنبه ۱۹ شهريورماه ۱۴۰۲ از ساعت ۱۷ در سالن استاد ناصري برگزار مي‌شود. پس از نمايش فيلم نيز نشست نقد و بررسي با حضور امين حامي‌خواه (منتقد سينما و پژوهشگر فلسفه) برگزار مي‌شود. همچنين پانصد و پنجاه و دومين برنامه سينماتك خانه هنرمندان ايران دوشنبه ۲۰ شهريورماه ساعت ۱۷ به نمايش فيلم «نه» به كارگرداني پابلو لارايين محصول ۲۰۱۲ اختصاص دارد. پس از نمايش فيلم نيز نشست نقد و بررسي آن با حضور ايمان شاه‌بيگي (دانش‌آموخته دكتراي حقوق جزا و جرم‌شناسي) با عنوان «بالقوگي معطوف به نه» برگزار مي‌شود.

سفير در موزه هنرهاي معاصر

نسخه مرمت‌شده فيلم «سفير» به كارگرداني «فريبرز صالح» روز يكشنبه ۱۹ شهريورماه ساعت ۱۵ در سالن سينماتك موزه هنرهاي معاصر تهران به نمايش در مي‌آيد.

فيلم «سفير» محصول سال ۱۳۶۱ به كارگرداني صالح، از نخستين فيلم‌هاي ايراني است كه به واقعه عاشورا مي‌پردازد و در نخستين جشنواره فيلم فجر به نمايش درآمد. در اين فيلم بازيگراني همچون فرامرز قريبيان، عزت‌الله مقبلي، جلال پيشوايان و كاظم افرندنيا به ايفاي نقش مي‌پردازند.فيلمنامه سفير نوشته فريبرز صالح و كيهان رهگذر است و موسيقي اين فيلم توسط كامبيز روشن روان ساخته شده است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون