• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5577 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۲۰ شهريور

تاريخچه رقابت‌هاي جهاني كشتي

كشتي ايران پس از ۳۴ سال بدون مدال ماند

يونس هميالي

مرداد ماه ۱۳۶۱ تيم كشتي آزاد ايران براي رقابت‌هاي جهاني ۱۹۸۲ رهسپار ادمونتون كانادا شد. تركيب تيم اعزامي متشكل از محمد بزم‌آور، امير تهراني، ايوب صفوي، احمد رضايي، حسن حميدي، محمدحسين محبي، جبار مهديون، محمدحسن محبي، محمود گنجي و رضا سوخته‌سرايي با مربيگري محمود معزي‌پور و سرپرستي محمد خرمي بود.

 12 سال قبل از اين آوردگاه، اين شهر براي دلاوران كشورمان در ۱۹۷۰ با ارمغان سه مدال طلاي ابراهيم جوادي، شمس‌الدين سيدعباسي، عبدالله موحد، نقره محمد فرهنگ‌دوست و مدال برنز محمد قرباني خوش يمن بود و كشتي‌گيران كشورمان اميدوار بودند دوباره همين اتفاق براي آنها رقم بخورد. 
همين طور قبل از آغاز رقابت‌ها اميد فراواني به كشتي گيران وجود داشت تا با قرار گرفتن روي سكوهاي سه‌گانه عملكرد بهتري نسبت به 1981 اسكوپيه از خود به منصه ظهور برسانند. 
با اين وجود و به‌رغم برخوردار بودن كشتي‌گيران از قرعه‌هاي مناسب جدول آنها نتوانستند حداقل انتظارها را برآورده كنند. به اين ترتيب حباب آرزوها تركيده شد تا بختك بدشانسي روي سينه كاروان كشتي بوسه بزند. در نهايت و در تعجب همگان يك مدال هم توسط اعضاي تيم ملي كشتي كسب نشد تا يكي از سياه‌ترين نتيجه‌هاي تاريخ كشتي ايران تا به امروز به دست آيد ولي در جايگاه تيمي با كسب 12 امتياز ششم شد.
از نكات جالب توجه مسابقات مي‌توان به اولين تجربه حضور والنتين يوردانف بلغاري در ۵۲ كيلوگرم و بروس بومگارتنر، کشتی گیر فوق سنگين امريكايي اشاره كرد. آنها مقابل امير تهراني و رضا سوخته‌سرايي مغلوب شدند. در ديدار محمد بزم‌آور و تام واني، زماني كه كشتي‌گير امريكايي خود را در وضعيت ضربه فني ديد در يك حركت غيراخلاقي دندان‌هايش را بر بدن كشتي‌گير كشورمان فرو برد و بزم‌آور از شدت درد بسيار كشتي را رها كرد كه رييس تشك بدون توجه به اين اتفاق دستور ادامه مسابقه داد. در جدال سوخته‌سرايي و سلمان خاسيميكوف از شوروي در حالي كه هر دو كشتي‌گير سه اخطار داشتند، كشتي‌گير كشورمان زير يك خم حريف در اختيار داشت در اين لحظه هر دو كشتي گير به بيرون از تشك خارج شدند ولي اخطار چهارم را به سوخته سرايي دادند تا بازنده كشتي شود.
جدا از ضعف فني كادر فني، يكي از حاشيه‌هايي كه باعث شد تمركز كشتي‌گيران تحت تاثير قرار بگيرد، حضور افراد سياسي اپوزیسيون در محل رقابت‌ها بود. به ‌طوري كه در جدال امير تهراني و اصلان سيهانلي ترك در 52 كيلوگرم - هنگامي كه كشتي گير كشورمان به روي تشك رفت - اين افراد با شعارهايي سياسي جو رقابت‌ها را به هم زدند. از آن طرف بلافاصله از سوي افراد كاروان ايران افرادي با گفتن واژه‌ الله‌اكبر پاسخ آنها را دادند كه اين امر فضا را به سمت التهاب پيش برد. 
اما اين التهاب پايان كار نبود؛ اين شرايط باعث شد كه يكي از كشتي‌گيران اسير وعده‌هاي پوشالي گروه‌هاي سياسي شود. هرچند مدتي بعد اين فرد به اشتباه خود پي برد و بدون هيچ گونه فعاليت سياسي از آن سازمان جدا شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون