• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5578 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۲۱ شهريور

گروسي خطاب به ايران:

ما خواهان همكاري جدي ايران و آژانس هستيم

برنامه هسته‌اي ايران و وضعيت نيروگاه اتمي اوكراين در صدر موضوعات مورد بررسي نشست شوراي حكام خواهد بود. اين نشست ديروز دوشنبه ۲۰ شهريور آغاز شده و تا جمعه ادامه خواهد داشت.
آژانس بين‌المللي انرژي اتمي دوشنبه گذشته در گزارشي محرمانه به اعضاي اين سازمان مدعي شد كه جمهوري اسلامي ايران غني‌سازي اورانيوم با سطح خلوص ۶۰ درصد را آهسته كرده است.
پيش‌تر منابع ديپلماتيك وين گفتند كه در نشست شوراي حكام آژانس، قرار نيست هيچ قطعنامه‌اي عليه جمهوري اسلامي ايران صادر شود.
مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در بيانيه مقدماتي در آغاز نشست شوراي حكام آژانس از ايران خواست به ‌طور صادقانه در راستاي اجراي بيانيه مشترك آژانس و ايران همكاري كند.
به گزارش فارس، «رافائل گروسي» مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در بيانيه مقدماتي خود در آغاز نشست شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از ايران خواست تا به‌ طور صادقانه و پايدار با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در راستاي اجراي تعهدات مندرج در بيانيه مشترك همكاري كند.
بنا بر گزارش وب‌سايت اطلاع‌رساني آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، گروسي در بخشي از بيانيه مقدماتي خود به فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران اشاره كرد و گفت: «شما در مقابل خود جديدترين گزارش من در مورد راستي‌آزمايي و نظارت در جمهوري اسلامي ايران براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت سازمان ملل متحد (۲۰۱۵) را دراختيار داريد.»
مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ادامه داد: «همان‌طور كه مي‌دانيد، راستي‌آزمايي و نظارت مرتبط با برجام تحت تاثير تصميم ايران در فوريه ۲۰۲۱ براي توقف كامل اجراي تعهدات هسته‌اي خود ذيل برجام قرار گرفته است. اوضاع با تصميمات بعدي ايران در حذف تمامي تجهيزات نظارتي مرتبط با برجام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تشديد شد.»
گروسي در ادامه افزود: «بيش از دو سال و نيم از زماني كه ايران اجراي پروتكل الحاقي خود را متوقف كرد و (آژانس) بيانيه‌هاي به‌روز شده را ارايه مي‌داد و آژانس قادر به دسترسي تكميلي به سايت‌ها و ديگر مكان‌ها در ايران بوده است، مي‌گذرد.»
وي در ادامه بيانيه خود نوشت: «شما همچنين در مقابل خود گزارش من درباره توافقات پادماني ان‌پي‌تي (پيمان منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي) با جمهوري اسلامي ايران را دراختيار داريد. متاسفم كه هيچ پيشرفتي در اجراي فعاليت‌هايي كه در بيانيه مشترك مشخص شد و در تاريخ 4 مارس در تهران به امضا درآمد، حاصل نشده است.»
گروسي تصريح كرد: «ايران همچنين بايد توضيحات فني معتبري را براي وجود ذرات اورانيوم با منشا انساني در ورامين و تورقوزآباد دراختيار آژانس قرار بدهد و آژانس را از مكان‌هاي فعلي با مواد مرتبط با هسته‌اي يا تجهيزات آلوده مطلع كند.»
مديركل آژانس با اشاره به اين موارد تاكيد كرد: «ايران همچنين بايد اختلافات در ارزيابي تعادل مواد هسته‌اي مرتبط با تاسيسات فرآوري اورانيوم (UCF) و اجراي كد اصلاح شده ۳.۱ را رفع كند.»
وي ادامه داد: «اين مسائل پادماني باقي‌مانده ناشي از تعهدات ايران ذيل توافقنامه جامع پادماني است و بايد حل و فصل شود تا آژانس در موقعيتي باشد كه تضمين دهد برنامه هسته‌اي ايران منحصرا صلح‌آميز است.»
گروسي با اشاره به اين موارد درخصوص ايران گفت: «من از ايران مي‌خواهم تا به‌طور صادقانه و به شيوه‌اي پايدار با آژانس در راستاي اجراي تعهدات ذيل بيانيه مشترك همكاري كند.» «ميخاييل اوليانوف» نماينده دايم روسيه در سازمان‌هاي بين‌المللي مستقر در وين ظهر ديروز (دوشنبه ۱۱ سپتامبر ۲۰ شهريور ماه) از آغاز نشست سپتامبر شوراي حكام آژانس خبر داد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون