• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۹ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5580 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۲۶ شهريور

تحولات جهان

وزير دفاع چين ناپديد شد!

اعتماد| سخنگوي وزارت خارجه چين روز جمعه گفت كه از موضوع ناپديد شدن وزير دفاع اين كشور بي‌اطلاع است. مائو نينگ، سخنگوي وزارت خارجه چين روز جمعه مقابل خبرنگاران درباره گزارش رسانه‌هاي غربي درباره وزير دفاع كشورش گفت كه از اين موضوع بي‌اطلاع است. شوراي دولتي و وزارت دفاع چين نيز هنوز به درخواست‌ها براي اظهارنظر پاسخي نداده‌اند. به گزارش يورونيوز، اين در حالي است كه خبرگزاري رويترز به نقل از ۱۰ فرد آگاه ادعا كرده كه لي شانگفو، وزير دفاع چين كه براي بيش از دو هفته در انظار عمومي ديده نشده، توسط مقامات چيني تحت بازجويي است. به ادعاي يك مقام امنيتي منطقه‌اي و سه فردي كه مستقيما با ارتش چين در تماس هستند، تحقيقات درباره ژنرال لي به موضوع خريداري تجهيزات نظامي مربوط مي‌شود و رويترز هنوز نتوانسته اطلاعات بيشتري در اين باره به دست آورد. به گفته دو تن از افراد آگاه، هشت مقام ارشد واحد تداركات ارتش چين كه ژنرال لي از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ ميلادي رهبري آن را بر عهده داشته نيز تحت بازجويي قرار دارند. پيش از اين در روز جمعه، فايننشال تايمز به نقل از مقامات امريكايي گزارش داده بود كه دولت ايالات متحده بر اين باور است كه لي شانگفو از هفته گذشته تحت بازجويي است. اين موضوع در حالي حايز اهميت است كه چند ماه قبل نيز وزير خارجه جديد چين پس از چند هفته ناپديد شدن از انظار عمومي از سمت خود بركنار شد و اكنون اطلاع دقيقي از سرنوشت وي در دسترس نيست.

امريكا در حال تبديل شدن به جهنم است

اعتماد| رييس‌جمهور سابق امريكا هشدار داد، ايالات متحده دارد به جهنم تبديل مي‌شود و به همين خاطر است كه انتخابات ۲۰۲۴ از هر انتخابات ديگري مهم‌تر است. به گزارش ايسنا و به نقل از ديلي ميل، دونالد ترامپ، رييس‌جمهور سابق امريكا در مصاحبه‌اي با شبكه «سيريوس اكس‌ام» گفت: براي اينكه با پيروزي در انتخابات ۲۰۲۴ «امريكا را دوباره باعظمت كنيم»، ارزش دارد كه با احتمال حبس مواجه شوم. ترامپ ۷۷ ساله گفت: اين پرونده‌ها و محكوميت‌ها و احتمال حبس اصلا برايم مهم نيست، چراكه من براي امريكا و براي مردم مبارزه مي‌كنم. وي اشاره كرد كه نتيجه نظرسنجي‌ها پيشتازي وي را نشان مي‌دهند و همين امر حاكي از آن است كه مردم از جعلي بودن برخي خبرها آگاهند. ترامپ در ادامه گفت: براي اينكه امريكا را دوباره باعظمت كنيم، ارزش دارد كه با محكوميت يا حبس مواجه شوم. بايد هشدار بدهم كه امريكا دارد به جهنم تبديل مي‌شود. كشور ما رو به افول است. به اعتقاد من، انتخابات ۲۰۲۴ آخرين فرصت ماست و به همين خاطر است كه اين انتخابات از هر انتخاباتي كه قبلا داشتيم، مهم‌تر است. وي در بخش ديگري از سخنانش، جو بايدن، رييس‌جمهور كنوني امريكا را هدف گرفت و گفت: بايدن را به تازگي ديدم. او حتي نمي‌توانست دو جمله پشت هم بگويد. اصلا مساله سن نيست، بلكه موضوع شايستگي است. بايدن حتي نمي‌تواند درست راه برود. به نظر من مردم يك رييس‌جمهور باهوش مي‌خواهند.

القاعده سوئد و فرانسه را تهديد كرد

روزنامه لوفيگارو به تازگي از قول بيانيه القاعده نوشت، اعضاي اين گروه سفارت فرانسه و سفارت سوئد را به حمله تهديد كرده‌اند. به گزارش خبرگزاري اسپوتنيك، «القاعده در شبه جزيره عرب» طرح‌هاي خود را در جديدترين مجله‌اش منتشر كرده است. اين گروه با اشاره به اينكه القاعده در شبه جزيره عرب به هتك حرمت اخير قرآن در سوئد اشاره كرده، در بيانيه خود نوشت: اكنون آشكار است كه سوئد در ميان ديگر كشورهاي اروپايي رهبري جنگ عليه اسلام و مسلمانان را برگزيده و براي به چالش كشيدن خدا و رسولانش، مقدم بر فرانسه، آلمان و ديگران مي‌جنگد. لوفيگارو همچنين نوشته كه القاعده در شبه جزيره عرب مسوول حمله عليه شارلي ابدو در ۲۰۱۵ پاريس را بر عهده دارد. اخيرا ژرار دارمنن، وزير كشور فرانسه نسبت به افزايش تهديد حملات در اين كشور كه در خارج برنامه‌ريزي شده‌اند، به دليل حضور كمتر نيروهاي فرانسوي و امريكايي در مناطق ساحل، شام و افغانستان هشدار داد و افزود، ممكن است حملاتي مشابه حملات سال ۲۰۱۵ انجام شود.

ديدار كيم از تجهيزات نظامي راهبردي روسيه

كيم جونگ اون، رييس كره شمالي در ادامه سفر جاري به روسيه، از موشك‌ها و جنگنده‌هاي راهبردي نيروي هوايي روسيه قادر به حمل كلاهك‌ها و بمب‌هاي اتمي در پايگاه هوايي كنويچي نزديك شهر ولاديوستوك ديدن كرد. به گزارش اسپوتنيك، رييس كره شمالي از بمب‌افكن‌هاي روسي مدل‌هاي Tu-۱۶۰، Tu-۹۵MS و Tu-۲۲M۳ طي سفر خود به ولادي‌وستوك ديدن كرد. اين بمب‌افكن‌ها از اجزاي هوايي نيروهاي هسته‌اي استراتژيك روسيه هستند. به علاوه كيم جونگ اون و سرگئي شويگو وزير دفاع روسيه از هواپيماهاي مدرن نيروي هوايي روسيه نيز ديدن كردند. وزير دفاع روسيه سيستم موشكي فراصوتي «كينژل» روسيه را به رييس كره شمالي نشان داد. ژنرال سرگئي كبيلش، فرمانده نيروي هوايي روسيه در بخش دوربرد درباره ظرفيت‌هاي فني و پروازهاي اين سيستم به رييس كره شمالي توضيح داد. سيستم فراصوتي موشكي روسيه مشابهي در جهان ندارد و كارآمدي بالاي جنگي خود را نشان داده است. در ادامه كيم جونگ اون از ناوچه نيروي دريايي پاسيفيك به نام مارشال شاپوشنيكوف نيز ديدن كرد كه اواسط دهه ۱۹۸۰ ساخته شده و اخيرا به‌روزرساني و تجهيز شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون