• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5582 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۲۸ شهريور

نمادهاي تقابل تاريخي پرسپوليس- النصر

كريس چطوري؟ اين‌بار در آزادي

 گروه ورزش

پنجم تير 1397 براي اولين‌بار كريس رونالدو ابرستاره تاريخ فوتبال مقابل بازيكنان ايراني قرار گرفت. جام جهاني 2018 بود و آخرين بازي مرحله گروهي. ايران با يك برد و يك شكست شانس داشت با پيروزي مقابل پرتغال براي نخستين‌بار راهي دور دوم شود. كريس و يارانش هم آمده بودند با شكست ايران تحت هدايت كارلوس كي‌روش به يك هشتم بروند. از آن بازي خاطره‌انگيز، از شوت بيرون پاي كوارشما، از فرصت تاريخي كه طارمي خراب كرد، از جنجال‌هاي كي‌روش، از پنالتي كريم انصاري‌فرد مي‌شود ساعت‌ها حرف زد. اما بدون شك درخشان‌ترين صحنه آن بازي لحظه‌اي بود كه داور به نفع پرتغال پنالتي گرفت. آن موقع رقيب يك - هيچ جلو بود و اگر پنالتي گل مي‌شد روياي هشتاد ميليون ايراني خيلي زود نقش برآب مي‌شد. رونالدو يكي از بهترين پنالتي‌زن‌هاي تاريخ پشت توپ قرار گرفت و تنها كسي كه مقابلش مي‌ديد بيرانوند بود. مصافي تك به تك؛ رخ به رخ! چه لحظاتي بود! درست وقتي كه ايراني‌ها يادشان مي‌آمد بيرو دو، سه ماه قبل از جام جهاني در يك حركت بانمك جمله‌اي كه آن روزها وايرال شده بود را خطاب به رونالدو گفته بود: چطوري كريس! رونالدو حركت كرد، زد و بيرانوند توپ را يك ضرب مهار كرد! چه اتفاقي! حتما در آن لحظات وزن كره زمين در منطقه خاورميانه كم شد چون ده‌ها ميليون ايراني به هوا پريدند.

پنج سال و دو ماه و چند روز بعد دوباره قرار است بازيكنان ايراني مقابل رونالدو قرار بگيرند. اين‌بار به شكلي كه كسي باورش نمي‌شود. يعني اگر 5 سال پيش مي‌گفتي دومين ملاقات ايراني‌ها با رونالدو در مرحله گروهي ليگ قهرمانان آسيا و در ورزشگاه آزادي رقم مي‌خورد حتما آدرس نزديك‌ترين پزشك را به دستت مي‌دادند و برايت آرزوي سلامتي مي‌كردند. اما دنيا گرد است. به شكل عجيبي هم گرد است. اگر حساب كنيد چقدر اتفاق از آن روز افتاد تا در نهايت امروز رونالدو همراه با تيم النصر به تهران بيايد و جلوي پرسپوليس قرار بگيرد سرگيجه مي‌گيريد.
حالا امروز رونالدو و يارانش در النصر مقابل پرسپوليس قرار مي‌گيرند. تك تك لحظات اين بازي خاص و تاريخي است. اما احتمالا جالب‌ترين تقابل بازي نه جنگ انديشه‌هاي يحيي گل‌محمدي با لوئيس كاسترو سرمربي النصر، نه تقابل ميلاد سرلك با بروزويچ، نه تقابل خط دفاعي سرخ‌ها با مانه كه ملاقات دوباره رونالدو و بيرانوند است. آن هم به دليل پيشينه‌اي كه بين اين دو بازيكن وجود دارد.
بعد از بازي تيم ملي مقابل بلغارستان كه با مصدوميت بيرانوند همراه شد، پرسپوليسي‌ها نگران بودند كه مبادا گلر شماره يك تيم‌شان به اين بازي حساس و تاريخي نرسد. طبق آخرين شنيده‌ها اما دروازه‌بان ملي‌پوش پرسپوليس امشب بار ديگر برابر كريس قرار مي‌گيرد. 
رونالدو حتما بيرانوند را فراموش نكرده است. مگر چند نفر در دنيا پنالتي‌هاي او را گرفته‌اند كه حالا بخواهد يكي از اين نفرات را از ياد ببرد؟ آن‌هم در جام جهاني! رونالدو امشب حتما مي‌آيد تا هم براي تيمش گل بزند و آن عطش سيري‌ناپذير موفقيت را سيراب كند هم با گلري كه او را ناكام گذاشته بود تسويه‌حساب كند. مي‌آيد تا در ورزشگاه خالي از تماشاچي آزادي سووووو بكشد و خوشحالي معروفش را تكرار كند. 
اما بازي امشب تنها تقابل رونالدو و بيرانوند نيست. اين دو نمادهايي هستند براي تصوير پوستر، براي قصه‌پردازي و براي هيجان‌انگيزتر كردن ماجرا. تقابل اصلي امشب تقابل فوتبال ايران است و عربستان. البته اين به آن معناي كليشه‌اي كه برخي گزارشگران فوتبال مي‌گويند، نيست. يعني كسي انتظار ندارد هوادار استقلال، سپاهان، تراكتور يا باقي تيم‌هاي ليگ برتر براي برد پرسپوليس دعا كنند. نه! اما به هر حال نتيجه اين بازي را مي‌شود به تقابل‌هايي بزرگ‌تر اشاره داد. به رقابت منطقه‌اي دو كشور بزرگ خاورميانه، به نحوه حكمراني، به تفاوت سرمايه‌گذاري عربستان و ايران در فوتبال و چيزهايي از اين دست. از اين جهت هر نتيجه‌اي در بازي رقم بخورد تحليل‌هاي فراتر از باشگاهي را به دنبال خواهد داشت. اگر سرخ‌ها ببرند عده‌اي خواهند گفت: «هيچ‌وقت يك كيسه پول در زمين فوتبال گل نمي‌زند.» و اگر النصر ببرد كار به مقايسه كشور عربستان و ايران خواهد رسيد!
با تمام اين تفاسير بازي امشب براي علاقه‌مندان به فوتبال يك فرصت استثنايي است. آنهايي كه قدردان تقدير هستند كه چطور دست رونالدو را گرفت و از رئال مادريد و يوونتوس و منچستريونايتد عبور داد و به عربستان آورد. تقديري كه رفت توي آستين مسوول قرعه‌كشي AFC و پرسپوليس و النصر را در يك گروه قرار داد. تقديري كه امسال مقامات ايران و عربستان را به اين نتيجه رساند دست از لجبازي بردارند و روابط‌شان را حسنه كنند تا تيم‌هاي عربستاني بعد از مدتي طولاني به ايران سفر كنند. نتيجه يك بخش ماجراست و رقابتي كه امشب رقم مي‌خورد يك بخش ديگر. بيرانوند امشب مي‌تواند دوباره تك ستاره آسمان فوتبال ايران باشد. تك تك بازيكنان پرسپوليس و يحيي گل‌محمدي اين شانس را دارند كه با درخشش براي ستاره‌هاي چند ده ميليون دلاري النصر اسم خودشان را در تاريخ ثبت كنند. آنها مي‌دانند امشب چشم ده‌ها ميليون نفر در سراسر دنيا به اين بازي دوخته شده است و درخشش در اين مسابقه مي‌تواند اعتباري بين‌المللي براي آنها به ارمغان بياورد. 
خلاصه اينكه همه‌چيز براي يك رقابت فوق جذاب حاضر است و تنها حسرت باقيمانده و ابدي خالي بودن استاديوم آزادي از تماشاگر است. اگر اين بازي ميان هلهله ده‌ها هزار هوادار برگزار مي‌شد و اگر آزادي دوباره آن ديگ جوشاني مي‌شد كه نمونه‌اش را پيش از اين ‌بارها ديده بوديم، رقابت امشب به يك كلاس بالاتر ارتقا مي‌يافت. اما چه مي‌شود كرد كه هميشه هستند آنهايي كه سنگي توي چاه مي‌اندازند و بعد ده‌ها عاقل نمي‌توانند آن را خارج كنند.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون