• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5588 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۵ مهر

شكسته شدن طلسم 10 ساله مناسبات اقتصادي ايران و مصر

سيد احسان خاندوزي وزير امور اقتصادي و دارايي كشورمان در دوم مهرماه با هدف شركت در نشست سالانه وزراي اقتصاد بانك سرمايه‌گذاري زير ساخت آسيا (Asian Infrastructure Investment Bank) عازم سفري دو روزه به قاهره پايتخت مصر شد. سخنراني در نشست سالانه اين بانك از جمله برنامه‌هاي سفر به مصر بود كه در حاشيه آن با رييس بانك سرمايه‌گذاري زيرساخت آسيا درباره پروژه‌هاي سرمايه‌گذاري مدنظر ايران ديدار و گفت‌وگو شد. ايران يكي از سهامداران و اعضاي هيات موسس اين بانك است كه در فروردين ماه ۱۳۹۴ به اين بانك پيوست. تعداد ۳۳ كشور از اعضاي هيات موسس اين بانك در منطقه و ۱۷ كشور خارج از منطقه آسيا هستند. سفر وزير اقتصاد كشورمان به مصر و ديدار با وزير دارايي اين كشور، اولين ديدار مقامات اقتصادي دو كشور در يك دهه گذشته محسوب مي‌شود. در واقع اين ديدار، نخستين ملاقات در زمينه مباحث اقتصادي بين دو كشور در يك دهه گذشته و بعد از ملاقات اخير وزراي خارجه دو كشور در نيويورك بوده است. وزير اقتصاد كشورمان در ديدار با «محمد معيط» وزير دارايي مصر درباره توسعه مناسبات تجاري و اقتصادي گفت‌وگو كرد.

خاندوزي در اين ديدار با تاكيد بر عزم دولت براي توسعه روابط همه‌جانبه با كشورهاي همسايه و منطقه و ظرفيت‌هاي فراوان موجود در دو كشور بزرگ و تاريخ‌ساز مصر و ايران بر آمادگي جمهوري اسلامي ايران جهت توسعه همكاري‌هاي في مابين در زمينه بانك آسيايي زيرساخت، بانك توسعه اسلامي، بانك مشترك مصر و ايران، شركت نساجي مصر و ايران و شركت مشترك كشتيراني، بر اولويت انتقال فناوري داروسازي و تجهيزات پزشكي تاكيد كرد.

سفر وزير اقتصاد كشورمان به مصر و ديدار با وزير دارايي اين كشور، اولين ديدار مقامات اقتصادي دو كشور در يك دهه گذشته محسوب مي‌شود. در واقع اين ديدار، نخستين ملاقات در زمينه مباحث اقتصادي بين دو كشور در يك دهه گذشته و بعد از ملاقات اخير وزراي خارجه دو كشور در نيويورك بوده است.

وزير اقتصاد كشورمان در ديدار با «محمد معيط» وزير دارايي مصر درباره توسعه مناسبات تجاري و اقتصادي گفت‌وگو كرد. خاندوزي در اين ديدار با تاكيد بر عزم دولت براي توسعه روابط همه‌جانبه با كشورهاي همسايه و منطقه و ظرفيت‌هاي فراوان موجود در دو كشور بزرگ و تاريخ ساز مصر و ايران بر آمادگي جمهوري اسلامي ايران جهت توسعه همكاري‌هاي في مابين در زمينه بانك آسيايي زيرساخت، بانك توسعه اسلامي، بانك مشترك مصر و ايران، شركت نساجي مصر و ايران و شركت مشترك كشتيراني، بر اولويت انتقال فناوري داروسازي و تجهيزات پزشكي تاكيد كرد. وزير دارايي مصر نيز بر آمادگي كشورش براي اجرايي و عملياتي كردن پيشنهادات مطرح شده توسط وزير اقتصاد ايران تاكيد و اظهار داشت: مصر توسعه روابط با جمهوري اسلامي ايران را مهم مي‌داند و اميدواريم به زودي شاهد ارتقاي روابط دو كشور باشيم.

وي تصريح كرد: دو كشور مي‌توانند در زمينه‌های گردشگري، تشويق سرمايه‌گذاري از طريق توافقات و تفاهمنامه‌هاي گمركي و كاهش تعرفه‌ها و ماليات و توليدات مشترك، همكاري كنند.

 

موافقت مصر با پيشنهاد خاندوزي براي تشكيل كميته مشترك

وزير اقتصاد كشورمان در ديدار با وزير دارايي مصر، براي تداوم ارتباطات و پيگيري طرح‌هاي مورد بحث پيشنهاد كرد: كميته مشتركي بين معاونان وزارت اقتصاد جمهوري اسلامي ايران و وزارت دارايي مصر تشكيل شود كه مورد توافق قرار گرفت.

خاندوزي در اين باره گفت: با همتاي مصري گفت‌وگوي سازنده‌اي داشتم و بر تشكيل كميته براي پروژه‌هاي مشترك توافق كرديم. همچنين همكاري در زمينه موضوعات گمركي، تعرفه‌ها و حمايت بانك‌ها از تجار و سرمايه‌گذاران از جمله محورهايي بود كه مورد توافق وزراي دو كشور قرار گرفت.

 

توافق براي افزايش سرمايه بانك ايران و مصر

وزير اقتصاد پس از ديدار با مقامات مصري از توافق براي افزايش سرمايه بانك ايران و مصر خبر داد.

خاندوزي با اشاره به توافق با وزير دارايي مصر براي تشكيل كميته مشترك جهت پيشبرد پروژه‌هاي دو كشور همچنين اعلام كرد افزايش سرمايه بانك ايران و مصر نيز به زودي انجام خواهد شد.

وي خاطرنشان كرد: اميدوارم انجام اين ديدار پس از سال‌ها و استقبال گرم مقامات مصري، به احياي همكاري‌‌ها و سياست ديپلماسي اقتصادي دولت كمك كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون