• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5588 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۵ مهر

پاسخ انجمن اسلامي مهندسين به گزارش « اعتماد»

با سلام و احترام و نظر به اينكه در شماره مورخ 18/06/1402 روزنامه اعتماد زير عنوان (تشكلي براي مهندسي محافظه‌كاري) در مورد جامعه اسلامي مهندسين، مطالب زير نوشته شده است.
قدمت «جامعه مهندسين» حدود 36 سال است اما با اين وجود آن را مي‌توان تغيير يافته «انجمن اسلامي مهندسين» دانست؛ هر چند كه خط و مشي سياسي «انجمن» و «جامعه» زمين تا آسمان با يكديگر تفاوت دارد. «انجمن» پيش از انقلاب تشكيل شده بود و اعضاي آن غالبا همسو با نيروهاي ملي- مذهبي بودند. پس از انقلاب «انجمن» آنچنان‌كه بايد انقلابي نبود و همين شد كه به تاريخ پيوست. 
براي آگاهي آن مديريت محترم و خوانندگان محترم روزنامه اعتماد، خواهشمند است كه طبق قانون مطبوعات، متن زير در روزنامه منتشر شود.
1- در سال 1336 (دوران خفقان سياسي ناشي از دولت برخاسته از كودتاي مرداد 1332) كه انجمن اسلامي مهندسين با همت زنده‌ياد مهندس مهدي بازرگان و جمعي از همفكران ايشان چون مهندس معين‌فر، مهندس كتيرايي و... تاسيس شد، تشكل‌ها يا نيروهايي با عنوان ملي-مذهبي وجود نداشتند و حزب توده و چند حزب ملي موجود فاقد فعاليت علني بودند.
پس از كودتاي 32 و بسته شدن فضاي سياسي، تنها نهضت مقاومت ملي بود كه به صورت غيرعلني فعاليت مي‌كرد و پس از چند سال فعاليت آن جريان نيز به وسيله حكومت استبدادي حاكم متوقف شد. تشكل‌هاي موسوم به ملي-مذهبي در دهه هفتاد پس از پيروزي انقلاب 57 اعلام موجوديت كردند ولي هيچ‌گاه به آنها پروانه فعاليت داده نشده و همواره گرفتار محدوديت و ممنوعيت بوده‌اند.
 انجمن اسلامي مهندسين بر پايه اساسنامه‌اش در عرصه فرهنگي و اجتماعي فعاليت داشته است. با وجود اين، در دوران پيش از انقلاب از ثبت رسمي و فعاليت آزاد فرهنگي آن جلوگيري مي‌شد.
2- انجمن اسلامي مهندسين در سال 1360 در اداره ثبت شركت‌ها و موسسات غيرتجاري به ثبت رسيد و از آن تاريخ تاكنون، به‌رغم مشكلات و محدوديت‌هاي اعمال شده از سوي حاكميت، به فعاليت‌هاي فرهنگي ادامه داده و با توجه به كارنامه و برنامه‌هاي انجام يافته آن در چهار دهه گذشته، برخلاف ادعاي مطرح شده در مطالب بالا به تاريخ نپيوسته است. براي آشنايي با سوابق انجمن اسلامي مهندسين، مي‌توان به اثر«انجمن اسلامي مهندسين-روايتي از سرگذشت يكي از نهادهاي مدني ايران در سده اخير» 
-انتشارات كوير- 1401، مراجعه كرد. با توجه به اينكه انجمن اسلامي مهندسين از جلسات تفسير قرآن و سخنراني هفتگي انديشمندان روشنفكر 
ديني برخوردار است، مي‌توان به سايت
 https: //iaiengineers.org نيز مراجعه نمود. البته حجم و گستره فعاليت انجمن اسلامي مهندسين را نمي‌توان با حجم و گستره فعاليت انجمن اسلامي مهندسان و جامعه اسلامي مهندسين كه نه تنها اجازه فعاليت آزاد و رسمي داشته‌اند، بلكه معمولا از پشتيباني حكومت برخوردار بوده‌اند و خط‌ومشي آنها شامل فعاليت سياسي نيز مي‌شود، مقايسه كرد.
با تشكر
رييس شوراي مركزي انجمن اسلامي مهندسين 
سيد عليرضا هندي

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون