• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5588 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۵ مهر

در سايه اختلافات ميان جمهوري‌خواهان و دموكرات‌ها

امريكا براي ادامه كمك به اوكراين شرط گذاشت

چندين قانونگذار جمهوري‌خواه امريكا در پي بروز ناهمخواني‌هاي متعدد در آمارهاي تخميني از كمك‌هاي ارسالي به اوكراين، از دولت امريكا خواستند تا ميزان دقيق كمك‌هاي ارسالي به كي‌يف را اعلام كند.
 به گزارش خبرگزاري راشاتودي، «جي. دي. ونس»، «چيپ روي» و «مت گيتس» از جمله قانونگذاران جمهوري‌خواهي هستند كه در نامه‌اي به جيك ساليوان، مشاور امنيت ملي امريكا خواستار شفاف‌سازي ميزان كمك‌هاي واشنگتن به اوكراين شد. اين پس از آن اتفاق افتاد كه اين مقام گفت كه دولت امريكا تا امروز مجوز ارسال تقريبا ۸۰ ميليارد دلار كمك به اوكراين را امضا كرده است.
 در اين نامه با اشاره به اين آمار آمده است: دفتر مديريت و بودجه مدعي است كه كمك‌هاي ارسالي امريكا به اوكراين از زمان جنگ ۱۱۱ ميليارد دلار است؛ يعني ۳۱.۱ ميليارد دلار بيشتر از بودجه اعلامي. دشوار مي‌توان توجيه خوش‌بينانه‌اي براي اين فقدان شفافيت درنظر گرفت.
 اين سه عضو جمهوري‌خواه مجلس نمايندگان امريكا در ادامه با اشاره به «نگراني مداوم نسبت به ميزان شفافيت دولت كنوني درباره آمار كلي كمك‌هاي اوكراين» اظهار كردند كه «ترديدهاي بحقي» درباره نظارت دولت بر اين بودجه وجود دارد.
اين صحبت‌ها در حالي مطرح مي‌شود كه روز گذشته نيز معاون مشاور امنيت ملي امريكا در امور اقتصاد بين‌المللي در نامه‌اي به «نهاد هماهنگي اهداكنندگان» شرايطي را اعلام كرد كه اوكراين بايد براي ادامه دريافت كمك‌ها، آنها را رعايت كند.
به گزارش پايگاه خبري Ukrainska Pravda، مايك پايل، معاون مشاور امنيت ملي امريكا در امور اقتصاد بين‌المللي به «نهاد هماهنگي اهداكنندگان» نامه‌اي ارسال كرده و در آن به شرح شروطي پرداخت كه اوكراين بايد آنها را براي تداوم دريافت حمايت‌هاي غرب رعايت كند.
اين اصلاحات بر عملكرد نهادهاي نظارتي كسب‌وكارهاي دولتي، نهادهاي ضدفساد، شوراي عالي عدالت و دستگاه قضايي اوكراين تمركز دارند.
همچنين به كي‌يف يك‌سال فرصت داده شده تا اصلاحاتي را در وزارت دفاع و تمامي نهادهاي اجراي قانون اين كشور پديد آورد. گفتني است نهاد هماهنگي بين‌سازماني اهداكنندگان در ژانويه ۲۰۲۳ و با هدف حمايت از احيا و بازسازي اوكراين راه‌اندازي شد.
البته بحث اختلاف بر سر كمك به اوكراين در جنگ روسيه تنها در داخل امريكا نبوده و در ميان كشورهاي عضو ناتو نيز چنين اختلافي وجود دارد. به عنوان مثال طبق گزارشي كه نشريه پوليتيكو تير ماه امسال و قبل از شروع نشست سران ناتو در ليتواني منتشر كرد، بسياري از كشورهاي متحد در ناتو بيش از هر زمان نسبت به اينكه تا كي و به چه قيمت مي‌توان از كي‌يف حمايت كرد، هشدار مي‌دهند.
با وجود اين مقام‌هاي ناتو و امريكا تلاش‌هاي خود در برابر انظار عمومي براي به نمايش گذاشتن يك جبهه متحد حامي اوكراين پيش از برگزاري اجلاس اين ائتلاف در پايتخت ليتواني را شدت بخشيده و براي تداوم حمايت از كي‌يف تا هر زمان كه لازم باشد ابراز آمادگي كرده‌اند.
جيك ساليوان، مشاور امنيت ملي دولت امريكا در همين رابطه گفته بود كه رييس‌جمهور امريكا صراحتا گفته‌ است ما تا هر زمان كه لازم باشد قرار است از اوكراين حمايت كرده و حجمي استثنايي از تسليحات و توانمندي‌ها را به آنها ارايه كنيم. با اين حال طبق گزارشي كه در آن زمان راشاتودي منتشر كرده بود، اظهار همبستگي غربي‌ها با اوكراين مي‌تواند نهايتا به اهداف داخلي واشنگتن خدمت كرده به ويژه منجر به تقويت جايگاه جو بايدن، رييس‌جمهور امريكا و حزب دموكراتش پيش از برگزاري انتخابات سال ۲۰۲۴ شود.
در اين رابطه هاگار چمالي، يك مقام سابق دولت باراك اوباما به پوليتيكو گفته بود، همزمان بي‌اطميناني سياسي فزاينده در امريكا، اوكراين را وادار كرده تا در راستاي آماده كردن خودش براي سناريوي قطع ناگهاني كمك‌هاي متحدانش، بيشتر و بيشتر از حاميان غربي خود درخواست كمك تسليحاتي كند.
او بيان كرد: با توجه به اينكه دونالد ترامپ دوباره براي رياست‌جمهوري امريكا نامزد ‌شده و با توجه به همصدايي فزاينده نامزدهاي رياست‌جمهوري حزب جمهوري‌خواه در زيرسوال بردن حمايت امريكا از اوكراين يا مخالفت با آن انتظار دارم ولوديمير زلنسكي، رييس‌جمهور اوكراين در سال جاري ميلادي حتي بيش از پيش براي دريافت حمايت نظامي تلاش كرده تا از گير افتادن در مسائل سياست داخلي ايالات‌متحده با نزديك شدن به موعد انتخابات نوامبر ۲۰۲۴ جلوگيري كند. راچل ريزو يكي از اعضاي مركز اروپا واقع در انستيتوي شوراي آتلانتيك نيز به اين نشريه گفته: علاوه بر اين تداوم ارسال تسليحات و تجهيزات براي اوكراين مي‌تواند در نهايت باعث اجتناب از پرداختن به مشكلات بلندمدت داخلي اين ائتلاف تحت رهبري ايالات متحده و صرفا تمركز بر اهداف كوتاه‌مدت آن شود.
ريزو گفت اينكه ناتو در اجلاسش براي شفاف‌سازي درخصوص چارچوب زماني عضو شدن اوكراين در ناتو تلاش كند، مردد است. در واقع اين تلاش‌هاي ناتو نشان‌دهنده فضاي كلي حاكم بر ائتلاف و اينكه چطور حفاظت از اوكراين را در اولويت خود گذاشته، است.
او اظهار كرد: ناتو بايد يك جبهه منسجم را در اين اجلاس به نمايش بگذارد و آسان‌تر براي اين ائتلاف اين است كه فقط به پرسش‌هاي كوتاه‌مدت جواب دهد و مسائل بزرگ‌تر و كلي‌تر كه نيازمند اتفاق نظر متحدان ناتو هستند، باز هم به بعد موكول شوند. 
از سوي ديگر به نظر مي‌رسد اعضاي ناتو بر سر ارايه نقشه راه شفافي براي پيوستن اوكراين به آن دچار اختلاف‌نظر هستند. چند عضو اصلي از جمله خود امريكا ظاهرا تمايلي به اين كار ندارند. اخيرا، جو بايدن هشدار داد دعوت از كي‌يف براي پيوستن به ائتلاف هم‌اكنون در بردارنده خطر وارد كردن اين سازمان به جنگ با روسيه است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون